המשטרה חוקרת מי מסר את ההודעה הכוזבת על מותו של אמנון רובינשטיין

בורג: אני לוקח את כל האחריות* בניזרי: רק שר בריאות מש"ס יכול להביא לתחיית מתים* רובינשטיין: אני מרגיש כמו המת החי. שמחתי לשמוע את דברי ההספד היפים

"נס תחיית המתים" אירע היום (ה') לפנות בוקר לח"כ אמנון רובינשטיין (מרצ), יו"ר ועדה חוקה חוק ומשפט, המאושפז בהדסה בעקבות אירוע מוחי.

בשעה 3 לפנות בוקר הודיע יו"ר הכנסת, ח"כ אברהם בורג, על פטירתו ואמר תפילת "אל מלא רחמים" לעילוי נשמתו. הבית כולו ניצב בדומיה לזכרו. חלק מהאנשים בכו. לאחר הפסקה קצרה, בשעה 3:30 חזר בורג והודיע, כי הכנסת נפלה קורבן למתיחה זדונית. "רובינשטיין חי ומצבו יציב". בורג ביקש סליחה מרובינשטיין, בני משפחתו ורופאי בית החולים, ואמר שהודעתו הקודמת היתה סגולה לאריכות ימים. הוא גם הציע לומר תפילה "להורדת הנשמה".

מאוחר יותר הודיע יו"ר הכנסת, שהוא לוקח על עצמו את מלוא האחריות לכשל המינהלי חסר התקדים בתולדות הבית, של קבלת הודעה כזו ממקור חיצוני ללא בדיקה. עם זאת, הוא הבהיר שאין בדעתו להתפטר וגם "לא ייערפו ראשים", אלא תתבצע חקירת משטרה ובדיקה פנימית יסודית של נהלי עבודת הבית, ויופקו הלקחים הדרושים. בורג הוסיף, כי הוא מתכוון לאמץ את נוהל בדיקת המידע שקיים במערכות העיתונים.

האירוע התרחש לקראת תום הדיון בהצעת חוק הרחבת הממשלה, בעיצומו של משבר ממשלתי, שבו איימה ש"ס לטרפד את החוק, אם לא תקבל שר חמישי. הפיליבאסטר של האופוזיציה שהחל שלשום התחלף בפיליבאסטר של הקואליציה לדחיית ההצבעה, כל עוד נמשך המו"מ בלשכת ראש הממשלה שבכנסת.

הבית היה מלא מפה לפה, ובורג התנגד לדחייה המלאכותית והתכוון לנהל את הישיבה ב-3:15.

ואז התקבלה שיחת הטלפון מאדם שהציג עצמו כמנהל מחלקה בהדסה והודיע בטון סמכותי, כי רובינשטיין נפטר בשעה 2:49. השיחה התקבלה דרך מרכזת הכנסת ללשכת היו"ר והועברה ישירות לאולם המליאה.

מזכיר הכנסת, אריה האן, קיבל את המידע ומסר אותו בפתק לבורג, שניהל את הישיבה. בורג מיהר למסור לבית הודעה טלגרפית על הפטירה והכריז על הפסקה להתייעצויות. כעבור שעה קלה הורה לכנס את הבית, כולל את ראש הממשלה והשרים, לישיבת אבל קצרה שבה נשא תפילה וכולם עמדו לזכרו של רובינשטיין.

בורג הכריז על הפסקה נוספת לבדיקת נהלי ההלווייה ואף התכוון לצאת לבית החולים. אז הגיע במרוצה ללשכתו רופא הכנסת, ד"ר יצחק ליפשיץ, וצעק שהידיעה לא נכונה.

ד"ר ליפשיץ היה זה שאישפז את רובינשטיין, כשחש ברע בראשית השבוע, תוך כדי הדיונים הקשים בחוק בוועדה שלו, והוא זה שהיה אמור לקבל ראשון את הודעת הפטירה. השר יוסי שריד הציע לאמת את המידע עם ידידו, ראש המחלקה בהדסה, הפרופ' עודד אברמסקי. בקטע זה התערב שר הבריאות שלמה בניזרי וטילפן לבית החולים. הצוות הרפואי חש למיטת רובינשטיין ומצא אותו שקוע בשינה עמוקה, אבל חי ונושם. "רק שר בריאות שהוא איש ש"ס יכול להביא לתחיית המתים", חייך בניזרי.

"היתה לי תחושת הקלה שקרה נס", סיפר בורג אחרי נעילת הישיבה וההודעה על תחייתו של רובינשטיין שהתקבלה בתחושת הקלה וגררה התבדחויות, אבל גם דברי ביקורת קשים והטחת האשמות קשות ביו"ר ובמזכיר הכנסת על פזיזותם.

אולם, יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ ראובן ריבלין, היה הראשון שקם להגן על בורג וציין, כי הכשל היה יכול לקרות לכל אחד. בורג העיר משנתו את מפקד מחוז ירושלים, ניצב יאיר יצחקי, והתלונן על המתיחה. תוך שעה קלה הגיע למשכן צוות חקירה, שהחל, בין השאר, לאתר את מקור השיחה. נבדקה אפשרות, שהיא באה מתוך הבניין במטרה לעכב את ההצבעה.

בראשית הבוקר טילפן בורג לרובינשטיין והתנצל בפניו על האירוע ואף שלח לו מכתב חם. מאוחר יותר ביקר אותו אישית. הוא הסביר שהתייחס לידיעה כמהימנה, כמו כל מידע שהוא מקבל בצינורות הרגילים. הוא טען, כי מיהר לצאת עם ההודעה כדי למנוע שמועות לא רצויות, לאחר ששמועות על מותו של רובינשטיין נפוצו מיד לאחר אישפוזו.

הוא חזר והודיע, כי לא יתחבא מאחורי הגב של אף אחד. "אני חייב להיות אחראי אפילו לאחוז אחד של הפאשלה".

רובינשטיין עצמו קיבל את ההודעה על מותו כשהתעורר משנתו. "אני מרגיש כמו המת החי ושמחתי לשמוע את דברי ההספד היפים שאמר עלי חברי הטוב אברום בורג", אמר וסיפר, כי בורג אכול רגשי אשמה כשטלפן אליו, "אבל הרגעתי אותו ואמרתי שזה קרה בהיסטוריה הרבה פעמים".

גם אשתו, רוני רובינשטיין, לא האשימה את בורג ואמרה שבמקומו היתה עושה אותו דבר. היא שמחה שהיתה שקועה בשינה בעת האירוע והתעוררה אל האמת החיובית. לדבריה, המקרה והפרסום הרב שנלווה אליו עשו רק טוב לבעלה. "האנדרנלין החזיר אותו למרכז העניינים, זה מאוד היה חסר לו"