הימור בטוח

ביונוגלובל לא הולכים על פרצות רגולטוריות שונות ומשונות המאפשרות הפעלת הימורי אינטרנט מאי שם בעולם, אלא הולכים בכל הכוח על פתרונות לרשויות ממלכתיות מהוגנות ומכובדות, עם חבילת אבטחה תואמת

קהילת האינטרנט היושבת בציון מתמידה במשימתה הקדושה לתת תשובות טכנולוגיות לתאוות ההימורים של העולם המערבי. אחרי פרינססנט מתל-אביב, שהקימה רשת של אתרי קזינו וירטואליים, יוצאת לאוויר העולם מערכת להימורי לוטו וירטואליים מתוצרת יונוגלובל הירושלמית.

זה התחיל כך: בסוף 1997 הגיע אל שלום מנורה צמד יזמים עליז, ג'ף קליין ולס פריד. מנורה התעשר מעסקי נדל"ן, עלה לישראל והחל להשקיע בהיי-טק ישראלי. בין השקעותיו: נטמדיה, שהתמזגה עם נטוויז'ן, QXL ,Net-in-Touch ועוד. הם באו אליו כדי להשיג מימון לכתיבת תוכנה שתאפשר לרשויות הימורים ממלכתיות לכונן הגרלות על גבי האינטרנט. "זו היתה פירצה שקוראת ליזם", אומרת סיסי מבורך-לוי, שהצטרפה מאוחר יותר כמנכ"ל החברה.

מנורה: "אמרנו, למה לפתח? נקנה תוכנה, והשאר זה משחק של שיווק". מנורה התבדה. בדיקה של הנושא העלתה שרוב התוכנות בתחום היו סוג של קזינו וירטואלי, הוא אומר. הבעיה המרכזית בהקמת מערכת שכזאת, נוכחו היזמים, היא בעיית אבטחה. ואז התחילו ביונוגלובל לפתח את המוצר, תהליך שלקח כשנה. בסוף אוגוסט תשיק החברה את המוצר בתחרות של איגוד הלוטו האירופאי באוסלו. "אנחנו שייכים יותר לאירופה", מסבירה מבורך-לוי. היא מעריכה, שארגוני ההגרלות בארה"ב נמצאים "בפיגור" של 5-4 שנים מבחינה חוקית אחרי השוק האירופי, ולכן תגיע החברה לשוק הזה רק בשלב מאוחר יותר.

מה ששיחק לידה של יונוגלובל הוא העובדה שרשויות ההימורים הן כמעט ללא יוצא מן הכלל ממלכתיות, או - לכל היותר - ארגוני צדקה הזקוקים לאישור ממלכתי כדי לפעול. העניין הזה חסך מן החברה את שלל התרגילים הלולייניים שחברות כמו פרינססנט הישראלית נאלצות לבצע כדי להיכנס בעד הפירצה הרגולטורית הצרה, כמו רישום חברה במדינות המתירות הימורים. "ראינו שרשויות ההימורים בארה"ב לא רוצות לעבוד מול אנשים שרשומים ברפובליקה הדומיניקנית", אומר מנורה.

ההחלטה עבור רשויות הימורים ללכת על הימורים וירטואליים היא החלטה טבעית, אומרים ביונוגלובל. לדבריהם, הרבה יותר יקר לצאת לשוק עם משחק לוטו חדש בעולם האמיתי.

גם באינטרנט צריך להשקיע הרבה מיליוני דולרים בשיווק.

מנורה: "כן ולא. היום אפשר לקנות לוטו ב-Web TV וגם בקיוסקים. זה עוד אמצעי לרכוש לוטו".

אבל החיסרון של הימור ברשת הוא בצורך לוודא שהמשתמש בכרטיס האשראי הוא אכן בעל הכרטיס. על קושי האבטחה הזה, אומרים בחברה, התגברו שם.

כל טכנולוגיית האבטחה היא שלכם?

"גם וגם. מתחילים עם פיירוול של צ'קפוינט וממשיכים עם שלנו. יקרו פרצות, תמיד קורות. לא, אצלנו לא יקרו פרצות, כי אם יקרו המערכת תכבה את עצמה. המערכת נותנת תשובה מלאה בתחום האבטחה, זה עבר אישור של ארתור אנדרסן. יש לנו אפילו ביטוח של לוידס בלונדון".

לוידס גם ידועה כחברה שמבטחת סיכונים מאוד מוזרים. הכל תלוי בפרמיה שמוכנים לשלם.

"יש להם מערכת בקרה מאוד נוקשה".

ליונוגלובל יש שתי צורות התקשרות עם לקוחות. האחת, המתאימה יותר למודל האירופי, לדברי מבורך-לוי, כוללת רישוי של מערכת מלאה ל-5 שנים. עלותה ללקוח: כ-500-450 אלף דולר. המודל השני מפקיד את יונוגלובל על הפעלת המערכת הווירטואלית של מועצת ההימורים. תמורת מילוי התפקיד הזה מקבלת החברה 100 אלף דולר למשך 5 שנים ועוד %4 מן ההכנסות. בתוקף הסכם שכזה, אחראית החברה על ניהול השיווק, אם כי מועצת ההימורים נושאת בעלויות. המודל הזה מתאים יותר לארה"ב, אומרת מבורך-לוי. חמש שנים הם תקופת ההתקשרות המקובלת בתחום ההימורים, אבל מדובר במסגרת גמישה, היא אומרת.

ביונוגלובל אומרים שהטמיעו לתוך המערכת בקרה על שימוש מבוקר בכרטיס האשראי. היום מקובל שאם נעשה שימוש של יותר מ-50 דולר בכרטיס, הדבר הוא באחריות חברת כרטיסי האשראי. "לוטו לא ממכר. לכן לא נותנים לעלות מעבר לסכום מסוים ביום", אומר מנורה. "אבל אם נראה שמישהו משחק כל יום, נשלח לו אי-מייל או נרים לו טלפון, כדי לוודא שהילד שלו לא משחק בלי רשות".

ומה תגידו לו בטלפון?

"נשלח אי-מייל להורים שאומר שאנחנו רוצים לוודא שאף אחד לא משתמש בכרטיס ללא רשות".

ואם הילד עונה לכם שהכל בסדר?

"אם הילד השתלט על חשבון ההורים, זו בעיה. אבל אנחנו מגבילים את החשבון ב-100 דולר ליום".

כדי שלא לפגוע בריבוניות של מדינות כשמדובר במשחקי הגרלה וירטואליים, פיתחו בחברה מנגנון שמתיר רק לתושבי המדינה להמר באתר של רשות ההימורים של המדינה שלהם. הדבר נעשה על פי כתובת IP, כרטיס אשראי שהונפק במדינה מסוימת ואפילו צלצול חוזר. "ויש עוד מנגנון שאף אחד לא חשב עליו. הוא מאוד פשוט טכנולוגית, אבל אנחנו לא רוצים לגלות אותו למתחרים שלנו", אומרת מבורך-לוי.

בסוף ספטמבר מתכוונת החברה להוציא לשוק מוצר נוסף, המאפשר לחברות לבצע קידום מכירות באמצעות משחקי לוטו. לא מדובר כאן על הימורים בכסף, כי אם על אמצעי למשיכת תנועה לאתרי אינטרנט או לקידום שיווק, באמצעות הגרלות פרסים. בחברה מתכוונים לנהל את מערך השיווק וחלוקת הפרסים עבור חברות שירכשו את המערכת.

בין המתחרים של החברה, שתי חברות של הימורים בקיוסקי מידע, AWX ו-GTEK, השוקלות להיכנס לתחום ההגרלות ברשת, וכן חברת Access, הפועלת רק באינטרנט, אולם ביונוגלובל אומרים שאין לה פיתרון מלא. לדבריהם, הם מצויים עתה בעיצומו של מו"מ עם משקיע אסטרטגי הפועל בתחום. "לא ידענו מה יש לנו ביד עד שבאה החברה הזאת", אומרת מבורך-לוי.

עד היום הושקעו בחברה 800-700 אלף דולר, מכספיו של מנורה וממשקיעים פרטיים נוספים. החברה מתכוונת לבצע גיוס נוסף של מספר מיליוני דולרים בתקופה הקרובה.

מנורה קטף את מבורך-לוי מחברת דלתא-3, שנמכרה ל-RSL ב-50 מיליון דולר. היא הקימה שם את מחלקת שירות הלקוחות. אגב, למנורה הציעו גם להשקיע 10 מיליון דולר תמורת %25 ממניות החברה, אבל הוא דחה את ההצעה. "זה אחד משני הפיספוסים הגדולים שלי", הוא אומר. זה ופיקצ'רוויז', שכמעט השקעתי בה 200 אלף דולר תמורת %15".

מבורך-לוי הגיעה לדלתא-3 מאורבוטק, שם היתה אחראית על תכנון ובקרה עסקי באגף שירות הלקוחות, "תפקיד עסקי עם קריצה טכנית", היא אומרת. אבל את הטירונות בקריירה המכובדת שלה עשתה מבורך-לוי, 36, באינטל, שם עבדה כמהנדסת תהליך לאחר שסיימה את לימודי הכימיה ומנהל העסקים באוניברסיטה העברית. "הקפדתי שבעתיים. במשמרות שלי כמעט ולא היו בעיות. אבל הייתי משלמת על זה מחיר כבד. אפילו בחברה אמריקאית לא קל להיות אשה, בוודאי לא בתפקיד ניהולי-טכני. זה כאילו שאת נכנסת לחדר כמזכירה ואת צריכה להוכיח שאת מנהלת".« אלה יעקבי « הימור בטוח « ביונוגלובל לא הולכים על פרצות רגולטוריות שונות ומשונות המאפשרות הפעלת הימורי אינטרנט מאי שם בעולם, אלא הולכים בכל הכוח על פתרונות לרשויות ממלכתיות מהוגנות ומכובדות, עם חבילת אבטחה תואמת