רוני זילברמן הורשע בהנעת משקיעים לרכוש ני"ע ע"י כתבות ב"גלובס"

פירסם טור בו המליץ על רכישת מניות בהן היה מעורב

בית המשפט העליון קיבל היום (ה') ערעור של המדינה ביחס לזיכויו של רוני זילברמן בעניין המידע שפירסם ב"גלובס" על מניית פטרוכימיים, והרשיע אותו בהנעה או ניסיון להניע משקיעים לרכוש ניירות ערך.

לאור ההרשעה, גזר עליו בית המשפט 4 חודשי מאסר בעבודות שירות. ערעורו של זילברמן לבית המשפט העליון נדחה, והעונש שהטיל עליו בית המשפט המחוזי - 18 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 75 אלף שקל - הושאר בעינו.

זילברמן פירסם ב"גלובס" טור כלכלי. בנוסף, ניהל זילברמן תיקי השקעות וקרנות נאמנות. בשנת 89' פירסם מספר כתבות אשר גרמו לעלייה בשער המניות של חברות מסוימות.

בסוף הכתבה ציין זילברמן, כי הוא מנהל תיקי השקעות בקרנות נאמנות ובמסגרת עיסוקיו הוא עשוי לסחור גם בניירות ערך נשוא הכתבות. עם זאת, לא ציין זילברמן, כי החזיק חלק ממניות עליהן כתב.

בפועל התברר, כי לאחר הפירסומים החיוביים על המניות, מכרה הקרן שבשליטתו מניות של החברות הללו בעליית שערים. על יסוד עובדות אלה, הוגש כנגד זילברמן כתב אישום, שהתייחס למניות חברת ארגמן, מניות חברת פטרוכימיים, ומספר חברות נוספות.

השופט אפרים שלו הרשיע את זילברמן במרבית העבירות שיוחסו לו, ונקבע, כי בכל הכתבות היה משום הנעה או ניסיון להניע משקיעים לרכוש ניירות ערך.

בעניין האישום הראשון, קבע בית המשפט כי האינפורמציה שפירסם היתה מטעה ושגויה. עוד קבע בית המשפט, כי ההערה ביחס להיותו של זילברמן מנהל קרנות נאמנות היתה מטעה, שכן לא הודיעה כי הוא מחזיק בפועל מניות אותן התכוון למכור לאחר הפרסום.

את פסק הדין בבית המשפט העליון כתב הנשיא אהרן ברק, בהסכמת השופטים יצחק זמיר ודורית בייניש. ברק דחה את ערעורו של זילברמן, וקיבל את ערעור המדינה על זיכויו של זילברמן מהאישום בעניין מניות פטרוכימיים.

ברק מציין, כי התנהגותו של זילברמן באי גילוי אחזקותיו במניות עליהן כתב מהווה "העלמה". עוד מציין ברק, כי המלצה לרכישת מניות על ידי עיתונאי, שעה שהוא מחזיק במניות ומתכוון למכור אותן עם עליית שערן עקב הפרסום, איננה עולה בקנה אחד עם כללים בסיסיים של אתיקה עיתונאית.

לדברי ברק, אותו עיתונאי מצוי בניגוד עניינים ברור, וזה מוצא את ביטויו כבר בעצם העובדה כי יש לו עניין אישי בעליית ערך המניות שברשותו, עקב הדיווח עליהן.

את זילברמן ייצגו העו"ד וינרוט פירדי ורון ואת המדינה דויטש ומימון שעשוע. (ע"פ 1027/94).« מאת שמואל דקלו « רוני זילברמן הורשע בהנעת משקיעים לרכוש ני"ע ע"י כתבות ב"גלובס" « פירסם טור בו המליץ על רכישת מניות בהן היה מעורב