הגיאומטריה של כבוד האדם

(בעקבות דוקומדיה)

דוקומדיה עסקה אתמול בקשרים המתהדקים בין משפט לתקשורת. יחצ"נות משפטים, הכנסת מצלמות לאולמות, סוב-יודיצה והשאלה הנצחית: ממתי לפרסם שם ותמונת עצור לפני שהוגש נגדו כתב אישום, או אפילו הובא בפני שופט.

בנקודה זו ראוי לחדד קצת את דברי הטעם שהשמיע העו"ד והעיתונאי בן-דרור ימיני שהזכיר את כבוד האדם, מושג שנבחר לככב ככותרתו של חוק יסוד, אך מובס תמיד מול חופש הביטוי.

נוסחת האיזון המפורסמת שיובאה מארה"ב, קובעת שמול אינטרס ציבורי (בטחון המדינה, סדר ציבורי, רגשות הציבור) ייסוג חופש הביטוי רק בהתקיים סכנה קרובה לוודאות. זהו מישור העימות האנכי בין זכות הפרט לאינטרס הציבורי.

אבל יש גם מישור התמודדות אופקי בו מתמודדות זכויות פרט זו מול זו. חופש הביטוי מול כבוד האדם, במקרה זה. פסק הדין בעניין הדוקודרמה "קסטנר" הוכרע לפי המיון הגיאומטרי. הנשיא אהרן ברק, בעמדת הרוב, קבע שמדובר בעימות אנכי: חופש היצירה של המחזאי מוטי לרנר מול אינטרס הציבור בשמירת כבוד האדם של חנה סנש. משמצא כי האינטרס הציבורי לא נפגע באופן חמור, הכריע לטובת חופש היצירה והביטוי. השופט מישאל חשין, לעומתו, קבע שמדובר בהתמודדות אופקית - חופש הביטוי מול כבוד האדם של סנש (ולא אינטרס הציבור בכבוד האדם שלה). בהתמודדות זו, הכריע חשין לטובת כבוד האדם, כשהוא מבליע ביקורת כלפי ברק שנמנע מעריכת האיזון האופקי.

חוק לשון הרע, הוא חוק ספציפי שקובע כללים להתמודדות האופקית בין חופש ביטוי לכבוד האדם. בשנים האחרונות, מגלים השופטים נטייה גוברת להעלות את סכומי הפיצויים שנפסקים לזוכים. אולי השתכנעו שכלי התקשורת לא יתמוטטו כלכלית, ואולי החליטו לשדרג את כבוד האדם ולהעלות את מחירו. לעומת זאת, במישור הציבורי, הפסיקה - ולמעשה גם המחוקק - רואים בכבוד האדם של העצור והחשוד כמתמודדים אנכית מול חופש הביטוי ושם הוא מובס בגלל שאין פגיעה חמורה מדי באינטרס הציבורי. אם נערוך את האיזון במישור האופקי, אולי נגיע לתוצאות אחרות. למשל, אחרי שנגלה כי רק אחוז קטן של המעצרים מניב כתב אישום. לפיכך, חופש הביטוי לא ייפגע פגיעה חמורה מדי אם הפרסום יידחה בכמה ימים. לעומת זאת, לאדם שנעצר לשווא גורם הפרסום נזק בלתי הפיך לכל חייו.

כמו ב"קסטנר" , הכל עניין של גיאומטריה. בעריכת האיזון במישור האנכי - ינצח חופש הביטוי בנוק-אאוט. בעריכת האיזון האופקי - קרב צמוד שיוכרע בנקודות לטובת כבוד האדם.« משה גורלי « הגיאומטריה של כבוד האדם « (בעקבות דוקומדיה)