זה העסק הכי מסעיר וסוחף שאני מכיר

נוחי דנקנר מחמם מנועים לקראת הרפורמות הצפויות בענף התעופה

הלילה של יום חמישי שעבר, לאחר חתימת העסקה במשפחת דנקנר, הפגיש שלושה צעירים מאושרים: נוחי דנקנר, אבי פישר ו...דוידי גילה. הקשר בין נוחי לפישר ידוע - השניים, באמצעות חברת גנדן השקעות, חולשים על קבוצה צומחת של חברות בתחומי התעופה והתיירות.

פחות מוכר הקשר שלהם עם גילה, שמכר באותו יום את חברת ההיי-טק די.אס.פי.סי לאינטל תמורת 1.6 מיליארד דולר במזומן. פישר, שותף במשרד עורכי דין המתמחה בחברות טכנולוגיה מתקדמת, מייצג את די.אס.פי.סי, וכבעל מניות בחברה יקבל מאינטל ב-5 מיליוני דולרים במזומן.

מעבר לקשרים העסקיים, מדובר גם על ידידות אמיצה. ידידות, אגב, היא גם הקשר שהביא את מקס גילינסקי מקולומביה להשקיע בדנקנר השקעות. משפחת גילינסקי, שגם היא מיוצגת בארץ על ידי משרדו של פישר, מנהלת עסקי נדל"ן גדולים בפלורידה ובטנסי, ומפעלי ויטמינים, עורות והנעלה בקולומביה ובוונצואלה. היה ברור שאם נוחי מוכר את מניותיו בדנקנר השקעות, גילינסקי מצטרף.

את יציאתו של נוחי דנקנר לדרך עצמאית, שקיבלה חותמת רשמית עם מכירת המניות בדנקנר השקעות, מאבטחת רשת קשרים ברמה האישית עם כמעט כל המי ומי במגזר העסקי. זו כוללת גם יחסים טובים עם שרי אריסון, שהפכה לבעלת הדעה באריסון אחזקות, השולטת בבנק הפועלים.

* * * בהיבט המשפחתי, מכירת המניות היא פריצת מסגרת, ששמואל דנקנר עצמו כינה לפני מספר שנים "סיר לחץ". קדמו לה שנתיים של חילוקי דעות קשים בין בני המשפחות השונות, אשר חלקו יחד שליטה בלא פחות משש חברות ענק. מתחים, שהוחרפו עם השתלבות בני הדור השני, 15 בני דודים ודודות, בניהול עסקי הקבוצה.

ככל הנראה, נוחי לא יהיה האחרון שיוצא מהמסגרת. בעקבותיו צפויות גם יזמויות נוספות לפרוס כנפיים מחוץ לקבוצה וסביר להניח שמבנה השליטה בחברות המשפחתיות עוד צפוי לאי אילו זעזועים.

למעשה, משפחתו של נוחי דנקנר מעולם לא היתה מעורבת בניהול העסקים המשפחתיים של קבוצת דנקנר. גם כיום לא משמש נוחי, 45, דירקטור באיזה מהחברות המשותפות. הוא עצמו מודה שעיקר מומחיותו היא בייזום עסקים, ואת הניהול הוא מותיר לאחרים. לצד עסקי המשפחה, טיפח לעצמו פרקטיקה נאה (משרד עורכי הדין דנקנר-לוסקי), שנסמכה על שולחן פעילות הנדל"ן של הקבוצה, וגם כיום נובעות לה משם הכנסות לא קטנות.

כבר מספר שנים שנוחי דנקנר עצמו אינו עוסק בעריכת דין. לצד פיתוח פעילות התיירות המשותפת עם פישר, הגביר את מעורבותו בחברת תעשיות מלח, גם אם לא בתפקיד רשמי. לצד בן דודו דני, שמשפחתו מנהלת את החברה התעשייתית הוותיקה, דחף נוחי להצטרפות לקבוצת אריסון במכרז על בנק הפועלים, השקעה שחייבה את תעשיות מלח ללוות כ-1.3 מיליארד שקל מהבנקים.

* * * ההתנגשות עם שמואל דנקנר, 69, היזם הבולט מבין בני הדור הראשון במשפחה, היתה כנראה בלתי נמנעת. בטווח הקצר הצליחו הצדדים לחנוק את העימות ("תחושה של הפרת איזון" בפי שמואל דנקנר), אולם הפרידה עמדה מאז באוויר.

אגב, בניגוד לקבוצת דנקנר, בבנק הפועלים משתייך נוחי למועצת המנהלים ומשמש כיו"ר ועדת האשראי (בעבר כיהן כסגן יו"ר הבנק, עד שהוחלף באחרונה על ידי דני דנקנר, לדבריו בשל חוסר זמן).

נוחי דנקנר ממוקד כיום בעיקר בפיתוחה של גנדן השקעות, המחזיקה %60 ממניות חברת התעופה ישראייר, %54 מאופן-סקיי - העוסקת בייצוג חברות תעופה זרות, %40 מסוכנות הנסיעות נתור ו-%20 ממניות השטיח המעופף, העוסקת בתחום טיסות השכר.

מדובר בפעילות בת כ-3 שנים, המייצרת הכנסות מצרפיות בקצב של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה. קבוצת התעופה-תיירות השלישית בגודלה בישראל, לאחר אל על וכנפיים של משפחת בורוביץ, שהפכה לסמרטוט האדום של נוחי (ולהיפך). עם זאת, מאחר שרוב עסקי הקבוצה פרטיים, לא ברור עד כמה היא רווחית.

כך, למשל, ישראייר, שהקדימה לשמוח על זכייתה במכרז להפעלת קווי תעופה לצפון הארץ, נאלצה לסגור אותם באחרונה בגלל הפסדים של מיליוני שקלים. עם זאת, אומר נוחי דנקנר, "מדובר בעסק שיהיה מצוין והרבעון האחרון היה הראשון בשש שנות פעילות החברה שהסתיים ברווח".

ישראייר מפעילה כיום קו טיסות סדירות לאילת וכן טיסות שכר בינלאומיות. דנקנר ופישר אינם מסתירים את כוונותיהם להצמיח את עסקי החברה באמצעות רכישה, ובעבר לא פסלו את האפשרות להתמודד על אל על, כשזו תופרט. כיום מפעילה ישראייר 7 מטוסים בעלי תכולה של 550 מושבים. החברה טסה ל-20 יעדים באירופה ולדברי נוחי, הטיסה בחודשים יולי-אוגוסט 71 אלף נוסעים בקווים הבינלאומיים שלה, המוביל הרביעי בגודלו בקווים לישראל וממנה.

"אין לי כוונה להזניח את עסקי התיירות שלנו", אומר נוחי דנקנר, "ובחודשים האחרונים קידמנו אותם בצורה יפה. תנו לי עוד שנה וחצי ותראו מה נעשה בחברה". נאמן למשנתו העסקית של שמואל דנקנר, מבקש נוחי להיות היזם שיקדם את הרפורמה בתחום התעופה הפנים ארצית והבינלאומית בישראל.

לדבריו, "שר התחבורה, יצחק מרדכי, יצא בשבוע שעבר עם תוכנית לשינויים מהותיים בכל הקשור לתשתיות התעופה בארץ, שינויים שנדרשים ושאני תומך בהם.

"אני מקווה שהצעד הבא יהיה הענקת רישיון להפעלת קווים סדירים בינלאומיים לישראייר ולארקיע, דבר שיעביר את התחרות האגרסיבית, המתקיימת כיום בתחום טיסות השכר, גם לקווים הסדירים. זה העסק הכי מרתק וסוחף שאני מכיר".« שי שלו « זה העסק הכי מסעיר וסוחף שאני מכיר « נוחי דנקנר מחמם מנועים לקראת הרפורמות הצפויות בענף התעופה