פרטנר גייסה 525 מ' ד' לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר הפרייסינג נסגר על 13.5 ד'

פרטנר השלימה אמש (ג') את ההנפקה הציבורית הראשונית שלה (IPO) בוול-סטריט ובבורסת לונדון. חברת הסלולר הישראלית גייסה 525 מיליון דולר על פי שווי חברה של 2.415 מיליארד דולר.

פרטנר הנפיקה 38,888,888 מניות חדשות על פי מחיר של 13.5 דולר למניה - קרוב לקצה העליון של טווח ההנפקה המתוכנן, שעמד על 14-11 דולר. למרות שהנפקת החברה נהנתה מביקושי יתר, העדיפה פרטנר לצמצם את מספר המניות המונפקות, שעמד על 42 מיליון מניות בתכנון הראשוני. מניות החברה יחלו להיסחר היום בוול-סטריט תחת הסמל PTNR.

בחברה הסבירו היום את הצמצום במספר המניות המונפקות בכוונה המקורית של החברה לגייס 525 מיליון דולר 'בלבד' ולא בקשיים להנפיק את כל הכמות המתוכננת. כתימוכין להסבר הזה, הצביעו בפרטנר על ביקושי היתר (פי 8) שנרשמו להנפקה. למספר הסופי של המניות המונפקות, שבו מופיעה הספרה 8 שבע פעמים, יש הסבר מאוד מקורי: אצל הסינים הספרה 8 נחשבת כמביאה מזל - והאצ'יסון וומפואה (בעלת המניות הגדולה בפרטנר) היא, כידוע, חברת השקעות הונגקונגית.

בנוסף להנפקה, נתנו בעלי המניות הקיימים בפרטנר לחתמים אופציה לרכוש מהם 5,833,332 מניות נוספות לפי המחיר שנקבע בפרייסינג. מדובר בכ-78.7 מיליון דולר שאמורים להתחלק בין האצ'יסון, מת"ב, אלביט ותפוז (בבעלות יורוקום ופועלים השקעות). אחרי ההנפקה, ובהנחה שלא תמומש האופציה לחתמים, תחזיק האציסון ב-%36.53 מהמניות, מת"ב ב-%15.9, אלביט ב-%12.91 ותפוז ב-%12.91. תוכנית האופציות בחברה כוללת 5,833,333 מניות במחיר מימוש של 0.343 דולר, כלומר הטבה של כ-76.7 מיליון דולר (כ-%3.5 ממניות החברה). עד כה הוענקו 4,687,222 אופציות למנהלים בהטבה כ-61.7 מיליון דולר, ועל פי הערכות, קיבל עמיקם כהן, מנכ"ל החברה, אופציות בשווי של כ-20 מיליון דולר.

לפרטנר יש 275 אלף מנויים נכון לסוף ספטמבר 99', והנהלתה מעריכה כי תגיע למספר של 360 אלף מנויים עד סוף השנה. תחזיות אלו נמוכות מהערכות שפורסמו על ידי בית ההשקעות ורבורג דילון ריד, שדיבר על 400 אלף מנויים בסוף השנה, וייתכן שהסיבה לכך היא ההתעוררות (המאוחרת) של פלאפון. פרטנר הציגה במחצית הראשונה של 99' הכנסות של 271.9 מיליון שקל והפסד של 418 מיליון שקל. מאז הקמתה השקיעה החברה 400 מיליון שקל בסבסוד מכשירים סלולריים.

הנפקת פרטנר היא, ללא ספק, אחד מההצלחות המסחררות במשק השנה. חברה שפעילה רק שנה, מנצלת היטב את כל ההולה-הופה סביב תחום התקשורת (במיוחד אחרי עיסקת מנסמן-אורנג' לפני כשבוע) ומנפיקה לפי שווי מדהים, המשקף עשרת אלפי דולר למנוי. ההצלחה של פרטנר מבליטה, במידה מסוימת, גם את הכישלון של סלקום בכל הנוגע להנפקת החברה: בסלקום דיברו, אבל בפרטנר ביצעו.

ההנפקה הזו גם יוצרת שורה של עיוותים אבסורדיים לגבי שווייה של בזק, למשל. בזק מוערכת היום בבורסה בתל-אביב בכ-3 מיליארד דולר, רק %25 מעל שווייה של פרטנר. בזק, נזכיר, מחזיקה %50 מפלא-פון שלה למעלה ממיליון מנויים, פי ארבעה מפרטנר, והיא מחזיקה %100 ממניות בזק בינלאומי, חברת שיחות הבינלאומיות הגדולה בישראל ובעלת 50 אלף מנויי אינטרנט. לבזק, כמובן, יש גם פעילות התקשורת המקומית ותקשורת הנתונים, שהן לב עסקיה. וכל זה, שוב, "שווה" היום רק %25 יותר מפרטנר.

מקור בכיר בחברה המתחרה לפרטנר אמר היום כי אינו מצליח להבין איך הנפיקה החברה בשווי כזה. "כיצד מקווה פרטנר להציג רווחים בעתיד הנראה לעין, במיוחד לאור כניסתו הצפויה של מפעיל רביעי?", אומר-תוהה אותו מנהל, ומוסיף: "אני חושב שבישראל יתפתח שוק דומה להונג-קונג, שוק קטן עם הרבה מפעילים (7 מפעילים - א.א) שאף אחד מהם לא מרוויח כסף.

"השוק שם מאוד דומה לישראל - זה שוק תובעני, מתוחכם, הכנסה גבוהה לנפש ושיעור חדירה מאוד גבוה. עכשיו נאלצים המפעילים הסלולריים שם להתמזג - וזה מה שיקרה בישראל, לאחר שייכנס המפעיל הרביעי".

למרות הדברים הללו אנו בטוחים שאותו מנהל שצוטט לא בשמו היה שמח היום להתחלף עם עמיקם כהן, שהצליח יחד עם חבורת המנהלים בפרטנר, לייצר ערך פנטסטי לבעלי המניות תוך זמן קצר.

« אליאב אללוף « פרטנר גייסה 525 מ' ד' לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר הפרייסינג נסגר על 13.5 ד' «