ביהמ"ש: טורבוביץ פעל בחוסר סמכות - אך אין לבטל כתבי האישום נגד איילון והפניקס

טורבוביץ הסמיך חוקרים פרטיים לפעול בשם רשות ההגבלים; ביהמ"ש: הוא עשה זאת מחוסר ברירה

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חשין, דחה היום (ב') את בקשת חברות הביטוח הפניקס ואיילון ומנהליהן, איתמר בורוביץ, לוי רחמני ונגה רחמני, לבטל את כתב האישום נגדם בפרשת קרטל הביטוח.

חשין קבע, כי למרות שהממונה על ההגבלים העסקיים דאז, יורם טורבוביץ, לא יכול היה להסמיך חוקרים פרטיים לפעול כחוקרי רשות ההגבלים באמצעות חוזה קבלני, הרי שאין לבטל את תוצאות חקירתם ואת כתב האישום שהוגש בעקבותיה. זאת, על אף החריגה מהסמכות, שבעצם הסמכת החוקרים הפרטיים לחקור את העבירות שבהן הואשמו חברות הביטוח.

החברות ומנהליהן הואשמו בעבירות של עשיית הסדרים כובלים וקרטל לא חוקי בענף הביטוח. זאת, לאחר שחברות ביטוח אחרות ומנהליהן, שהיו חלק מהקרטל, הגיעו להסדר טיעון עם המדינה.

בשנת 1992 יצר טורבוביץ קשר עם שני חוקרים פרטיים, מישל גוויסר ואריה שגיא, שהיו יוצאי היחידה הארצית לחקירות הונאה. עם השניים נחתם חוזה, ומאוחר יותר קיבלו כתבי הסמכה כחוקרי היחידה (דאז) להגבלים עסקיים.

פרקליטת המדינה דאז, דורית בייניש, (כיום שופטת ביהמ"ש העליון) אישרה את בקשתו של טורבוביץ להעסיקם. לאחר כשנה, הופסקה עבודתם של החוקרים הפרטיים, אשר חקרו את החשדות לעבירות בענף הביטוח. הדבר נעשה לאחר שהוקמה מחלקת חקירות ברשות להגבלים עסקיים.

בא כוח חברות הביטוח טען, כי החוקרים הפרטיים, שחלק מכתב האישום התבסס על תוצאות חקירתם, עשו זאת ללא כל סמכות חוקית, משום שטורבוביץ לא היה רשאי להסמיך חוקרים פרטיים לנהל חקירה פלילית במסגרת ממלכתית. עוד נטען לפגמים בחקירת החוקרים הפרטיים ולפסילת כל הראיות שאספו ללא סמכות.

חשין קיבל את עמדתו של עו"ד חנן מלצר, לפיה הסמכת החוקרים הפרטיים היתה בחריגה מסמכות, וסעיפים בחוק ההגבלים העסקיים מטילים על הממונה מגבלות בהסמכת חוקרים.

למרות האמור, החליט חשין שלא לבטל את תוצאות חקירתם. הוא קבע, שהשיקול העיקרי שעמד ביסוד ההסמכה, היה רצונו העז של טורבוביץ למלא את חובתו על פי החוק.

באותה העת, היתה יחידת ההגבלים העסקיים בשלב של הקמה, ולרשות טורבוביץ לא עמדו תקנים לחוקרים אורגניים. משטרת ישראל לא היתה נכונה לסייע לו בחקירת חשדות בתחום ההגבלים העסקיים.

חשין קובע, כי טורבוביץ עמד למעשה במצב בלתי אפשרי מבחינתו, ולכן בחר כאופציה האמורה וכפתרון דחוק - להסמיך את החוקרים לחקירת החשדות. עם זאת, היה ער לבעייתיות ולחיוניות הפיקוח עליהם.

מכאן, שהיה תוקף בדיעבד להסמכת החוקרים הפרטיים, לאור האינטרס הציבורי החשוב הגלום בבירור חשדות לעבירות על החוק. עוד קובע חשין, כי האינטרס הציבורי עשוי להיפגע אם החקירה תוכרז כבטלה ואם יבוטלו כתבי האישום.

את המדינה ייצג עו"ד שמעון דולן, את חברת איילון - עו"ד חנן מלצר, ואת הפניקס - עו"ד אמנון גולדמברג. (ת.פ 417/97).« מאת שמואל דקלו « ביהמ"ש: טורבוביץ פעל בחוסר סמכות - אך אין לבטל כתבי האישום נגד איילון והפניקס « טורבוביץ הסמיך חוקרים פרטיים לפעול בשם רשות ההגבלים; ביהמ"ש: הוא עשה זאת מחוסר ברירה