הרקנאטים החליטו: מיזוג כלל באי.די.בי פתוח תחילה

לבעלי המניות בכלל יוצעו מניות אי.די.בי פתוח, במסגרת המיזוג הגדול ביותר שנעשה אי פעם בשוק ההון * מטרות המיזוג: העלאת ערכן של מניות אי.די.בי, ביצוע מיזוגים בין חברות הקבוצה וחיסול מטות * הערכות: אי.די.בי אחזקות לא תתמזג באי.די.בי פתוח מחשש לדילול אחזקות השליטה

דירקטוריון חברת אי.די.בי פתוח הודיע היום (ה') כי החליט להסמיך את הנהלת החברה לגבש הצעת מיזוג לחברה הבת כלל ישראל ולבעלי מניותיה. משמעות ההחלטה - שבאה עם סיום העבודה המשותפת של הנהלת אי.די.בי בחברת הייעוץ הבינלאומית ביין אנד קומפני - היא מחיקת מניות כלל ישראל, שנסחרה הבוקר לפי שווי של כמיליארד דולר, מהמסחר בבורסה, וכן הקצאת מניות אי.די.בי פתוח לבעלי מניותיה. מדובר במיזוג הגדול ביותר שנעשה אי פעם בשוק ההון בארץ.

למיזוג הצפוי שלוש מטרות עיקריות: העלאת ערך מניות קבוצת אי.די.בי, הנסחרת כיום בשווי של 1.6 מיליארד דולר - דיסקאונט של %25 לעומת שווי אחזקותיה בדסק"ש ובכלל; פישוט ביצועם של מיזוגים המתוכננים לצורך התמקדות פעילות הקבוצה; וביטול המטה של כלל ישראל (ובהמשך גם של חברות נוספות בקבוצה). הוצאות ההנהלה בקבוצת אי.די.בי מסתכמות כיום במאות מיליוני שקלים בשנה.

החלטת הדירקטוריון של אי.די.בי (בשליטת משפחות רקנאטי וקרסו) נעשתה לאחר בחינת המלצותיה של ביין אנד קומפני לאסטרטגיה העיסקית ארוכת הטווח והמבנה האירגוני הרצוי לקבוצה. מיזוגה של כלל באי.די.בי פתוח הוא מהלך המשך לשורה של עיסקאות בקבוצת אי.די.בי בשלוש השנים האחרונות.

בתקופה זו ביססה אי.די.בי פתוח את שליטתה בכלל, בעיקר באמצעות רכישת מניות בנק הפועלים בקונצרן, והגדילה את אחזקותיה בדיסקונט השקעות, במסגרת מהלך משולב של מיזוג דסק"ש ופי.אי.סי. ערב מיזוגה של כלל מחזיקה אי.די.בי פתוח %72 ממניות דסק"ש ו-%61 ממניות כלל (%69 אפקטיבי, באמצעות אחזקות כלל ביטוח).

לאחר השלמת המיזוג תחזיק אי.די.בי פתוח במישרין %60 ממניות כלל ביטוח, %65 ממניות חברת הנדל"ן אזורים ו-%71 ממניות כלל תעשיות. בהמשך צפויה אי.די.בי פתוח למקד את פעילותה בשישה תחומי התמחות: תקשורת (תבל, סלקום, ברק, טלעד וחברות נוספות בתחום התוכן והאינטרנט); טכנולוגיה מתקדמת (ביוטכנולוגיה, קרנות הון-סיכון, ציוד תקשורת); תעשייה (טמבור, קליל, ניר חדרה, כיתן, פולגת, נשר); נדל"ן (אזורים, נכסים ובניין); קמעונאות (שופרסל ומסחר באינטרנט) וביטוח ופיננסים (כלל ביטוח, אילנות-בטוחה).

מיזוג בין אי.די.בי פתוח לחברה האם, אי.די.בי אחזקות (המחזיקה בנוסף %13.2 ממניות בנק דיסקונט) איננו עומד כנראה על הפרק. הסיבה לכך היא שמיזוג כזה ידלל במידה משמעותית את אחזקות השליטה של משפחות רקנאטי וקרסו.

דליה לב, מנכ"ל משותף באי.די.בי פתוח, ויצחק קאול, מנכ"ל כלל ישראל, הדגישו היום כי איחוד הפעילויות האמור יתבצע רק לאחר השלמת מיזוגה של כלל באי.די.בי פתוח, שצפוי להסתיים באמצע שנת 2000.

מדובר במהלך ממושך וסבוך, במסגרתו ימנו שתי החברות מעריך עצמאי משותף לקביעת מספר המניות שתקצה אי.די.בי פתוח לבעלי המניות בכלל במסגרת המיזוג; וכן ימנו מעריך עצמאי נוסף, לצורך בחינה של הוגנות התמורה. לאחר השלמת המו"מ בין שתי החברות יפורסם תשקיף של אי.די.בי פתוח, ועיסקת המיזוג בכללותה תובא לאישור ועדת הביקורת, הדירקטוריון ואסיפת בעלי המניות של שתי החברות.

מאז תחילת השנה עלו מניות קבוצת אי.די.בי בעוצמה: אי.די.בי אחזקות עלתה ב-%48, אי.די.בי פתוח ב-%69, דסק"ש השקעות ב-%72 וכלל ישראל ב-%48. חלק נכבד מהעליות הללו נובעות מהדינמיות הרבה שמאפיינת את קבוצת אי.די.בי מאז נטלו האחיינים, אודי וליאון רקנאטי, את מושכות ניהול עסקיה. היום נודע, אגב, כי גם מייקל רקנאטי, אחיו הצעיר של אודי, מצטרף להנהלת אי.די.בי.

בנוסף לשרשרת עיסקאות הרכישה בכלל ובדסק"ש שבוצעו בשלוש השנים האחרונות, התחלף הניהול השמרני שאפיין את חברות אי.די.בי (שהתגלה במערומיו עם הפסד השליטה בדלק ליצחק תשובה) בדפוסים המאפיינים חברת השקעות מודרנית, עם דגש על השקעות "אופנתיות" בהיי-טק (באמצעות כלל תעשיות) ותקשורת (דיסקונט השקעות). כן נמכרה השליטה בחלק מהחברות הפועלות בתחום התעשייה הבסיסית, ושופרה התשואה להון, באמצעות חלוקת דיבידנדים אגרסיבית בכל חברות הקבוצה.

רווח רבעוני של 77 מיליון שקל לקונצרן כלל

קונצרן כלל הציג היום (ה') תוצאות משופרות לרבעון השלישי - רווח נקי של 77 מיליון שקל, לעומת 68 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בחודשים ינואר-ספטמבר הגיע הרווח ל-472 מיליון שקל, לעומת 322 מיליון שקל בשנת 98' כולה. מרכז הרווח העיקרי של הקונצרן היה כלל תעשיות, עם רווח של 364 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה - רווח שנבע בעיקר ממכירת מניות אי.סי.איי לכור, וכן משיפור ברווח השוטף של החברות המוחזקות, לאחר נקיטת צעדי התייעלות ומכירת מוקדי הפסד. תקופה מצוינת עברה גם כלל ביטוח, שסיימה את תשעת החודשים ברווח נקי של 226 מיליון שקל, פי 2 מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. כלל ביטוח דיווחה על הגדלת התפוקה החדשה בתחום ביטוח חיים, שיפור התוצאות בביטוח כללי, ירידה של כ-%30 בגניבות הרכב והכנסות נאות בשוק ההון.

אזורים, זרוע הנדל"ן, דווקא דיווחה על ירידה קלה ברווח, ל-58 מיליון שקל; אולם בכלל מתנחמים ודאי ברווח עצום מעיסקת מקרקעין שביצעה חברה בת אחרת, כלל תיירות. זו מכרה את מיתחם אסותא בתל-אביב ליונה מלונות ברווח של 87 מיליון שקל, שחולק כולו כדיבידנד לבעלי המניות.« מאת שי שלו « הרקנאטים החליטו: מיזוג כלל באי.די.בי פתוח תחילה « לבעלי המניות בכלל יוצעו מניות אי.די.בי פתוח, במסגרת המיזוג הגדול ביותר שנעשה אי פעם בשוק ההון * מטרות המיזוג: העלאת ערכן של מניות אי.די.בי, ביצוע מיזוגים בין חברות הקבוצה וחיסול מטות * הערכות: אי.די.בי אחזקות לא תתמזג באי.די.בי פתוח מחשש לדילול אחזקות השליטה