אדמונד כבר סימן את היורש

מחלתו של אדמונד ספרא חייבה אותו להסדיר את ירושת עסקיו כבר בשנה שעברה. מותו הפתאומי לא צפוי, לפיכך, לחולל זעזועים בעסקי המשפחה - לא בעולם ולא בישראל

מותו הבלתי צפוי של הבנקאי אדמונד ספרא, לא יגרור השפעות על עסקי המשפחה בישראל. דברים ברוח זו אמרו היום (א') כל נציגיו ומקורביו בישראל.

לכאורה, הודעה עסקית צפויה כאשר מדובר במותו של אחד האנשים העשירים בעולם, בעל עסקים לא קטנים גם בישראל. אלא שבמקרה של אדמונד ספרא, ההודעה כבר היתה מוכנה, וכך גם ההיערכות. הדרך בה מצא את מותו היתה אכן בלתי צפויה, אך מותו לא היה בלתי צפוי - וספרא, שמחלת הפרקינסון בה לקה לפני כ-9 שנים החמירה עד מאוד בשנתיים האחרונות - התכונן לכך, ונערך מבחינה עסקית ליום הזה.

ספרא ערך צוואה לפני כשנתיים, בה מינה דוקא את אחיו הצעיר, ג'וזף, ליורש הרשמי של ניהול עסקי המשפחה ברחבי העולם, ובכלל זה בישראל. בשנתיים האחרונות, מאז החמירה מחלתו, הוריד אדמונד ספרא פרופיל בהרבה מעסקיו, והתמקד בעיקר בעיסקת מכירת ריפבליק בנק שבשליטתו.

האחריות על העסקים בארץ נמצאת כבר מזה תקופה בידי ג'וזף ספרא - הוא זה שמבקר כאן בקביעות, הוא זה שנמצא בקשר רצוף עם הנציגים והאחראים בארץ. הוא זה שמקבל את ההחלטות בשם המשפחה. הוא זה שהצהיר בפני כל נציגיו כאן, כי כוונתו היא להרחיב את העסקים בארץ. הוא זה שנותן את הטון.

אך לא תמיד היו כך פני הדברים. אדמונד ספרא עמד בראש המשפחה מאז מות האב יעקב בשנות ה-60. הוא האחראי להתפשטות והתעצמות עסקי הבנקאות של המשפחה ברחבי העולם, מחוץ לגבולות ברזיל. הוא גם האחראי לכניסה לעסקים בישראל. בשנות ה-60 ייסד את ריפבליק בנק, ובמשך 20 שנה פעל להרחבת עסקיו. פעילות הבנק בניו-יורק, התבססה בחלקה על פקדונות של עשירי העולם, יהודים אמידים מדרום אמריקה כמו גם פקדונות של ערבים אמידים מהנסיכויות ומדינות אחרות במזרח התיכון.

הקשר עם העולם הערבי, היה אחת הסיבות המרכזיות להימנעותו של אדמונד ספרא מפעילות גלויה בישראל באותן שנים. להבדיל ממתן תרומות בסתר, נמנעה המשפחה מכניסה לפעילות עסקית. היקף התרומות של ספרא בישראל ובעולם מגיע, על פי הערכות, לעשרות מיליוני דולרים, אם לא מאות. מדובר בתרומות לגופים ומוסדות של דת, במידה רבה גם גופים הקשורים לש"ס, עקב קירבתו הרבה של אדמונד לרב עובדיה יוסף. בין היתר, היא תרמה את בית הכנסת הספרדי בתוך בית הכנסת הגדול בירושלים, בו התפלל הרב יוסף עד שעבר לשכונת הר-נוף.

הקשר העסקי של המשפחה בישראל החל למעשה ב-1986, כאשר איש העסקים המנוח ז'אק נאסר רכש את מניות השליטה בבנק הבינלאומי תמורת 21 מיליון דולר, מידי כונס הנכסים של קבוצת דנות.

בהמשך נפוצו הערכות, ולימים גם נאסר טען בפומבי, כי שימש איש קש עבור אדמונד ספרא. בנק ישראל ידע אז, כי ספרא הוא הרוכש, וכיבד את רצונו שלא להיחשף. מלבד עילת עסקיו בעולם הערבי, היה ספרא כבול באותה עת בהסכם אי תחרות שנחתם בינו לבין אמריקן אקספרס. לאחר שמכר לחברה זו את בנק TDB שהיה בבעלותו בז'נבה, התחייב שלא להקים בנק מתחרה במזה"ת.

* * * אגב, אחת הפרשות העסקיות העסיסיות ביותר באותן שנים היה הסכסוך המתוקשר שהתפתח בין ספרא לבין אמריקן אקספרס. ספרא, שתמיד התרחק מהתקשורת, מצא עצמו לראשונה במאבק פומבי וקשה, כאשר טען, כי אמריקן אקספרס מוציאה את דיבתו. בסופו של דבר נאלצה אמריקן אקספרס לפצותו ב-8 מיליון דולר, שנתרמו למוסדות צדקה.

על אף שב-1990 "נרכשה" השליטה בבנק הבינלאומי מנאסר על ידי האחים ג'וזף ומואיז ספרא, היה ברור לכל, כי העומד מאחורי העיסקה הוא אדמונד, כפי שעמד עד אז בראש כל עסקי המשפחה. למעשה, לא ניתן להפריד בין האחים בכל הקשור לעסקי המשפחה. על אף שרשמית ג'וזף ומואיז הם בעלי פי.בי השקעות המחזיקה בבינלאומי, ואדמונד ספרא היה בעל השליטה בריפבליק, השתייך הבינלאומי ל"קבוצת הבנקים של ספרא". כאשר אדמונד ספרא ביקש ב-1993 לרכוש את השליטה בבנק לאומי, דרש בנק ישראל, כי המשפחה תתחייב למכור את הבינלאומי. בסופו של דבר, ספרא נסוג.

מאז, החלו האחים ספרא להעמיק את השקעותיהם בישראל. בקוקטייל חגיגי שקיימו באותה שנה, הודיעו שהחליטו להיכנס להשקעות ריאליות בישראל, וכיום הם מחזיקים %35 בסלקום ו-%20 בקבוצת כרמלטון שזכתה במיכרז להקמת מנהרת הכרמל. עוד הקימו חברת השקעות הנמצאת בבעלות פי.בי, ומנוהלת על ידי זאב פלדמן. חברה זו ביצעה מספר השקעות בכללן אינטרגמא ושמיר אופטיקה. אחד הפרוייקטים הגדולים בהן שותפה חברת ההשקעות של ספרא הוא איזור התעשייה ישראל-ירדן.

על אף שהמשפחה ידועה בשל עסקי הבנקאות הענפים, היה זה ג'וזף ספרא שביסס רגל עסקית נוספת למשפחה, המהווה כיום נתח מהותי מעסקיה. מדובר בעסקי התקשורת. מזה 12 שנה מרכז ג'וזף ספרא את עסקי המשפחה בברזיל ובדרום אמריקה. הוא אבי הרעיון של כניסת המשפחה לתחום הטלקומוניקציה, והוא זה שיצר את הקשר עם השותפה, בלסאות'. השקעה המשפחה בסלקום בארץ נחשבת אמנם למוצלחת, אך ההישג האמיתי הוא בכניסתה לפרוייקט הקמת הרשת הסלולרית בסאו פאולו שבברזיל, בהשקעה של 4 מיליארד דולר.

עקב הצלחתו העסקית של ג'וזף ספרא, שתחת ניהולו הביא גם להצלחת עסקי הבנקאות של המשפחה בדרום אמריקה, לא הופתעו מקורבים כאשר סימן אותו אדמונד כיורשו, לעמוד בראש עסקי המשפחה.

ב-2 ביולי אשתקד, פירסמה הקבוצה הודעה לבורסה האמריקנית בה חשפה לראשונה את מחלתו של אדמונד. ההודעה בישרה על הקמת קרן מחקר בהיקף 30 מיליון דולר לתמיכה במחקר מחלת הפרקינסון. באותה הודעה נמסר גם על מינויו של ג'וזף ספרא כממשיך דרכו.

על אף ההודעה, תוך פחות משנה החליט אדמונד למכור את ליבת עסקי המשפחה, ריפבליק בנק. יש אומרים, כי בכך ביקש למנוע סכסוכים עתידיים בין אחיו, ג'וזף ומואיז. מאידך, יש האומרים, כי אחיו העדיפו להמשיך בפעילותם והביעו את רצונם המשותף שריפבליק בנק יימכר.« מאת אורנה רביב « אדמונד כבר סימן את היורש « מחלתו של אדמונד ספרא חייבה אותו להסדיר את ירושת עסקיו כבר בשנה שעברה. מותו הפתאומי לא צפוי, לפיכך, לחולל זעזועים בעסקי המשפחה - לא בעולם ולא בישראל