"וואלה היא חברה נורא חמודה רק לא מהסוג של פורמולה"

דני גולדשטיין, מנכ"ל פורמולה: "אני לא יודע להוביל חברה כמו וואלה. אני יודע להוביל חברות כמו קריסטל, כמו מג'יק, אבל וואלה זה דבר אחר, וואלה זה תקשורת. אני לא מבין בפרסום, לא מבין במדיה, לא יודע לנהל מחר בבוקר מו"מ עם קשת, רשת או טלעד"

פורמולה לא יורדת מהכותרות באחרונה. ייתכן שזה ה"גילוי" של טום קלנדרה את החברה באתר של סי.בי.אס, ייתכן שזו העלייה הדרמטית במניות מג'יק ובמניות אחרות בקבוצה, וייתכן שזה גם הפרופיל התקשורתי המוצלח של גולדשטיין עצמו. כך או אחרת, פורמולה כבר נסחרת בשווי של 650 מיליון דולר והיא אחת מיצרניות הערך הגדולות ביותר בבורסה הישראלית. בסל של הקבוצה אפשר למצוא את מג'יק (%42 במישרין ודרך משוב) משוב (%53), פורסופט (%68), קריסטל (%38), סינטק (%50), אפליקום (%54) ומלל (%44 דרך סינטק).

- דני גולדשטיין, פורמולה היא למעשה מניית ארביטרז' של חברות בנות. מדוע לקנות פורמולה אם אפשר לקנות סל של חברות בנות?

"לפורמולה עצמה יש ערכים נסתרים שלא באים לידי ביטוי בחברות הציבוריות. אני מתכוון לקרן הון הסיכון שלנו, פורמולה ונצ'רס, כמו גם השקעות אחרות שעדיין פרטיות ורק בעתיד יהפכו ציבוריות. דוגמה לכך היא בבילון הרשומה בספרים לפי ערך אפסי ואנו מחזיקים בה %27 דרך משוב מחשבים".

- מה מתוכנן במבנה של פורמולה?

"בשנה האחרונה השלמנו תהליך רה-אירגון תוך הסתייעות במינוף של קבוצת שמרוק, פימי ודסקונט. לאחר מהלך זה, הגענו למצב בו אנו מנהלים רק עסקים גדולים או עסקים שהם בתחילת הדרך ושיש להם סיכוי לגדול.

"אני לא מאמין בזכות הקיום של חברות קטנות בבורסה מאחר והעומס עליהן כבד מאוד יחסית לגודלן וגמישות הפעולה שלהן נמוכה. נכון לעכשיו, לאחר הרה-אירגון החדש, החברות בקבוצה יציגו מחזור לשנת 2000 של 75 מיליון דולר, וזה כבר עסק גדול.

"בהמשך אנו עומדים לבצע מתיחת פנים ושינוי נוסף של החברה לחברת אחזקות עם ערך מוסף. עד היום אנו מחזיקים מעל %50 בחברות, דבר שמחייב אותנו לאחד את דו"חותיהן בתוך דו"חות פורמולה. התכנון הוא לרדת מ-%50, וכבר בעתיד הקרוב, על מנת לחשוף ערך לאותן חברות ולא לאחד את דו"חותיהם הכספיים אצלנו.

"באופן זה נהפוך לחברת אחזקות, אולם אני מדגיש שלא נוותר על מוטת השליטת בחברות. אם תרצה נהיה חברת אחזקות בסגנון של סופטבנק או ספטגרד בארה"ב, דהיינו חברת אחזקות ממוקדת שבנוסף לאחזקותיה הציבוריות הסחירות יש לה גם אחזקות אחרות שאינן סחירות שתורמות לשווי הנכסי שלה.

"עוד לא החלטנו מתי נתחיל במהלך זה, אולם בכל מקרה כשנעשה זאת לא נשחרר בשוק את אותן חבילות מניות (שמעל ל-%50) ואני מניח שנהיה בקשר בעניין זה עם קופות גמל. בסופו של דבר אין לנו הרבה מניות לשחרר, באפליקום מדובר על כ-%1 מהון המניות, במשוב מדובר על כ-%2, ורק בפורסופט מדובר על חבילה גדולה. שם אני מעריך שנעשה מהלך עם שותף אסטרטגי".

- מה עם פורמולה ונצ'רס?

"קרן פורמולה ונצ'רס בהחלט מחזיקה חברות שהנפקתן וחשיפת ערך יתנו אפסייד לפורמולה עצמה. אני מעריך שתוך שנה ננפיק 3 חברות שכיום נמצאות בפורמולה ונצ'רס. כוונתי למיין קונטרול, לרד וויו ולחברה שלישית. יש כבר מגעים עם חתמים וההנפקה מתוכננת בנאסד"ק. עם זאת, עדיין אין משהו קונרקרטי ברור".

- ופורמולה עצמה. יש לכם לא מעט מזומנים "לפורמולה יש כ-200 מיליון דולר בקופה. כסף זה מתוכנן למיזוגים ורכישות. כרגע המחירים יקרים מדי ואנו אוגרים כסף ומחכים להזדמנות בה מחירי החברות, הן הציבוריות והן הפרטיות, יהיו זולים על מנת שנוכל לבצע רכישות מבלי להתמנף".

- למה לא להתמנף?

"פורמולה אף פעם לא התמנפה ברכישות של היי-טק. מינוף בהיי-טק זה לא פעולה חכמה, בגלל הסיכון הגבוה העלול לפגוע בשרידות בחברה. הימור ממונף יכול לגמור את החברה ולקבור אותה ולפגוע גם ברוכש באופן קשה. האסטרטגיה בפורמולה היא לאגור כסף ולשמור בצד שותפים כמו שמרוק, פימי, או קבוצת דיסקונט. עד עכשיו שלושת השותפים נכנסו לסכום השקעה כולל של 40 מיליון דולר בסדרה של חברות".

- דיברת על אסטרטגיה של שימור חברות גדולות. מה עם סינטק ומל"ל?

"סינטק מוכרת בקצב שנתי כ-60 מיליון דולר וחברה כזו כבר לא בולעים. אומנם סינטק מחזיקה את מל"ל, שנחשבת לקטנה יחסית, אבל אני לא בטוח שיש סינרגיה אירגונית בין שתי החברות לפיה סינטק תבלע את מל"ל ותמחוק אותה מהמסחר. בסופו של דבר אי אפשר לחבר עצים עם תפוזים וכרגע אנו לא בוחנים הצעת רכש למל"ל".

- יש שמועות בשוק על הנפקת בבילון לפי שווי של חצי מיליארד דולר?

"נכון, גם אני שמעתי את השמועות האלו, אבל אנו בוחנים כרגע שלוש אפשרויות לגבי עתידה של בבילון. הנפקה, מיזוג, רכישה או הקצאה פרטית. חברת בבילון עלתה כיתה לאחרונה עם כניסתה לשוק הסיני. שוק זה הוא ענק וקצב המשתמשים הוכפל ל-20 אלף ליום. בכל זאת גם אחוז אחד בסין זה הרבה (צוחק).

"אבל, באשר לעתידה של בבילון, באמת ובתמים אין לנו עדיין כיוון מוגדר ולו משום העובדה שבחירה בכיוון אחד תשלול את האפשרות לנקוט בדרך אחרת. בכל מקרה אני מעריך שערכה של בבילון שווה כמה מאות מיליוני דולר היום".

- מג'יק הפכה למאוד דומיננטית בתיק שלכם, לפחות מבחינת השווי "יש כאלה שאומרים שמג'יק בניגוד לאחיותיה היא חברת חלום. אני טוען שמג'יק, גם בנטרול החלום, מציגה תוצאות מצויינות. אם השנה מג'יק תרוויח 20 מיליון דולר ותיסחר ב-800 מיליון דולר הרי שחברה עם תנופת צמיחה אדירה נסחרת לפי מכפיל 40, וזה לא נורא כל כך.

"לעומת מג'יק מתחרותיה נסחרות במכפילים של אין סוף, על המחזור ולא על הרווח. כך שבהשוואה אליהן מג'יק בהחלט מציגה תוצאות מצויינות. אני לא אתן לך דוגמאות למתחרות של מג'יק על מנת שלא תצטט אותי, אבל זה די ברור".

- היו שמועות בעבר שאורקל מתעניינת במג'יק "יש מתעניינים במג'יק כל הזמן. תפקידנו הוא להציף ערך בקבוצה וייתכן גם בצורה של מיזוגים ורכישה, אולם לדעתי יש לפורמולה עוד הרבה מה לעשות במג'יק. מקרה אחר, להבדיל, הוא מקרה וויזטק שהבאנו אותה לרמה מסויימת ומשם הנחנו שחברת קונברג'ס תוכל לפרוץ איתה לארה"ב ולבצע צמיחה שהיתה מעבר לכוחותינו. במג'יק אנו לא פחות טובים מאחרים ומאמינים שיש לנו את היכולת עוד להוביל את החברה.

"חוץ מזה, למה לנו למכור את מג'יק? בסופו של דבר אחרי ההנפקה החברה תיסחר לפי שווי של מיליארד דולר. יש למג'יק מוצרים חמים כמו מחוללים במסחר האלקטרוני שמתחילים לחדור לאירופה וליפן. עם זאת, הפוטנציאל העיקרי של החברה זה ארה"ב ולשם היא מכינה את עצמה. כיום ארה"ב מהווה רק %15 מהמכירות בעוד שהיא צריכה להיות %40. עד עכשיו מג'יק סבלה מניהול לא מספיק אגרסיבי מארה"ב. באחרונה החלפנו את ההנהלה ואנו מתכוונים לחדור לצפון אמריקה באגרסיביות".

- וקריסטל?

"קריסטל היא חברה מוצלחת. בעבר היא נהנתה מבאג 2000 ומההיסטריה, מה שהביא אותה לשווי דמיוני כמעט, ואם השוק היה מוכן לשלם אז סכומים גדולים זה היה פנטסטי בשבילנו. גייסנו את הכסף ובניגוד למתחרות שלנו, שהתרסקו אחרי באג 2000, אנו דווקא השתפרנו וממשיכים הלאה לשוק ההסבות. לדעתי, קריסטל של היום הרבה יותר בוגרת ויותר מקצועית מקריסטל של השנים שלפני הבאג".

- עדיין, אתם סובלים מנחיתות שיווקית לעומת סאפיינס. לסאפיינס יש יותר מ-300 איש בפרויקט האירו?

"סאפיינס אומנם יותר ממוקדת מקריסטל בגישתה ללקוחות, אולם מבחינה טכנולוגית קריסטל מוצלחת יותר ויורה להרבה כיוונים, בעוד סאפיינס מתרכזת בהסבת האירו. כפי שאמרת, סאפיינס נוקטת באסטרטגיית חדירה שבה היא שובה את הלקוחות, בעוד קריסטל פונה להרבה לקוחות באסטרטגיה רוחבית ומציעה להם מוצרים. אלו שתי גישות שונות באסטרטגיה השיווקית ולא ניתן לאחד ביניהן. אני מעריך, כי קריסטל תמשיך לעבוד לרוחב ותמכור פתרונות נקודתיים ללקוחות, ולא תפעל באסטרטגית המטרייה כמו סאפיינס.

"קריסטל מתכוונת להתמחות בסוגים שונים של הסבות, כאשר העיקרון של קריסטל הוא לצרף עוד טכנולוגיות. באחרונה רכשנו את מיינסופט ואנו נכנסים לנושא ההסבה ממייקרוסופט ללינוקס. עם זאת, בניגוד לשמועות, שיש כוונות למכור את קריסטל בהמשך, עדיין יש מקום לסידרה של שיתופי פעולה עם הגדולים כמו יבמ וארנסט אנד יאנג. אנו בהחלט לא מתכוונים למכור את קריסטל בקרוב.

"עולם ההסבות הוא אחד השטחים האטרקטיבים ביותר בעולם המחשבים שימשכו לעולם ועד. יש להבין שככל שמתרבים המעברים וההתחדשויות בעולם המחשבים יהיה צורך להסבות משפות שונות ומתוכנות שונות. סוף סוף גמרנו את באג 2000, שהלחיץ את החברה, והיום יש אפשרות ליהנות מהסבות בתחומים אחרים. האירו הוא רק אחד מהכיוונים וההסכם שלנו עם יבמ יכניס אותנו לכל אירופה.

- מה עם וואלה, בה אתם מחזיקים %21?

"אני מאמין שלוואלה יש פוטנציאל גדול בשוק הישראלי, למרות שאנו לא רואים אותה היום כאחד האלמנטים הבסיסיים של קבוצת פורמולה. ב-31 למארס יפקעו אופציות מכר שלנו בחברה, שנמצאות כרגע עמוק בתוך הכסף, ואנו נרד לאחזקה של %10.

"וואלה היא חברה נורא חמודה ויש לה פוטנציאל לשידור רדיו, פס רחב, אינטרנט סלולרי וכדומה והיא תהיה יופי של חברה רק לא מהסוג של פורמולה".

- זה נשמע כאילו אתה אומר דברים 'חמודים' על מה שאתה לא כל-כך מאמין, לאחר שהרווחת יפה ממימוש ההשקעה בוואלה?

"מה שברור שאני לא יודע להוביל חברה כמו וואלה. אני יודע להוביל חברות כמו קריסטל, כמו מג'יק, אבל וואלה זה דבר אחר, וואלה זה תקשורת. אני לא מבין בפרסום, לא מבין במדיה, לא יודע לנהל מחר בבוקר מו"מ עם קשת, רשת או טלעד. לא יודע להתמודד עם העיתונים על הפרסום. אני יודע ליצור תוכנה, מחשבים ולעבוד בשוק בינלאומי, וואלה זה עולם אחר".

- ואולי אתה יודע שוואלה מוגבלת בשוק הישראלי?

"וואלה יכולה להיות בוננזה אמיתית. השאלה אם אני מסוגל לעשות זאת. אני מאמין שיש אנשים שיודעים טוב ממני לעשות זאת. בכל מקרה כיום אתה מסתכל בפורטל וכפורטל באמת יש בעיה. אני מסתכל על וואלה באופן אחר, כברנד ניים. אם החברה תדע להתמצב ולפתח ברנד ניים היא תהיה במקום אחר. וואלה תצטרך להפוך מוקד למסחר אלקטרוני אמיתי ולשמור על המרכזיות. היא תהפוך לעיתון, אבל עיתון אמיתי שיתמודד מול עיתון ידיעות אחרונות על מאות אלפי קוראיו. שאלת את עצמך פעם למה ידיעות משקיעים כל כך הרבה בפורטל שלו?

"אני מאמין באינטנרט. כל עולם התקשורת, המדיה, סלולר, והעיתונות יתערבב בשל כך. אמנם ישראל היא שטח קטן וסגור עם מספר לקוחות מאוד מוגבל, אבל אני מאמין שוואלה תשנה את טבעה ללא היכר. תראה כאן את השכנים שלי, את חברת סלקום. לפני 5 שנים היו 100 אלף מנויים סלולריים והיום יש כ-2.5 מיליון בלי שאף אחד האמין. למצב הזה האינטרנט דומה, אבל עם פוטנציאל גדול יותר. למרות שמרווחי הרווח יהיו קטנים באינטרנט הם יוחלפו בכמויות גדולות ב-B2B ,B2C, ומדיה על צורותיה השונות".

- ומה עם כל הערכים המטורפים לפורטלים?

"אני חושב שבאופן כללי יש בעיה בשווקים של ערכים גבוהים ואני לא מדבר על השוק בישראל בהכרח. הבעיה מחריפה כשנוצרת דינמיקה שערך גבוה מושך ערך גבוה. אני משתדל שלא לחטוא לבדיקת חברה לפי תימחור חברות אחרות דומות. מי שחוטא יחטוף וזו אחת הסכנות בשוק ושוב, לאו דווקא בישראל. אני לא מתרגש מהעובדה שפורטלים מקומיים של מדינות, פורטלים כמו וואלה, שווים פי 4 ופי 5 ביחס לוואלה, ולא בגלל זה אני חושב שוואלה שווה יותר. אני מאמין שאם וואלה תפתח ברנד ניים ותטפח אותו כמו קוקה קולה אם תרצה, היא תוכל להיכנס לשווקים אחרים ולהפוך לאימפריה שתשנה אותה כליל".

- כמשקיע, מה דעתך על השווקים?

"את כספי הפרטי אני לא משקיע והוא שוכב בבנק בפיקדונות ובדולרים. עם זאת, אני מעריך שהשוק בוול-סטריט, ואנו כנגזרת שלו, הולכים לעבור התאמה (תיקון - צ.ר.) במהלך השנה הקרובה. אין אפשרות לדלג על פאזה מכאיבה זו, אבל אני מאמין שהנתונים של הכלכלה העולמית חזקים דיים ומצביעים על כך שאין סבירות להתמוטטות".

באיזה שוק היית משקיע בוול-סטריט או באחד-העם?

"אם היום הייתה נפילה חזקה בוול-סטריט, אחד העם יושפע ויפול באופן של אחד לאחד. אולם, אם נפילה בוול-סטריט תבוא מאוחר יותר בהמשך השנה, ייתכן שהבורסה באחד העם לא תספוג את הנפילה באותו סדר גודל כשאחד העם יתמך מהתחזקות הכלכלה הישראלית, מהלך שאני צופה שיקרה כבר במהלך השנה הקרובה.

"הבורסה בוול-סטריט היא מוטת טכנולוגיה ואינטרנט בצורה חזקה. בעוד הבורסה אצלנו אינה כזו. כך שאם תהיה נפילה בחברות הטכנולוגיה והאינטרנט שחלקן מנופחות לא צריכה להיות השפעה כאן על בנק הפועלים, בזק או דסק"ש. כמשקיע הייתי מנסה לחלק את ההשקעות בין שני השווקים. בוול-סטריט הייתי מנסה להשקיע גם במניות של חברות שיכולות להיחשב כמנופחות לפי ערכים כלכליים בהנחה ויש סבירות לרווח במניותיהן". « מאת צביקה רובינס « "וואלה היא חברה נורא חמודה רק לא מהסוג של פורמולה" « דני גולדשטיין, מנכ"ל פורמולה: "אני לא יודע להוביל חברה כמו וואלה. אני יודע להוביל חברות כמו קריסטל, כמו מג'יק, אבל וואלה זה דבר אחר, וואלה זה תקשורת. אני לא מבין בפרסום, לא מבין במדיה, לא יודע לנהל מחר בבוקר מו"מ עם קשת, רשת או טלעד"