מתי לקנות ומתי למכור

*

בקטגוריות של תשתית תוכנה או חומרה, עדיף לקנות מניות של חברות אחרי שסימני הטור-נדו ברורים. כמובן, לא תמיד כשיש טורנדו יש גם גורילה, את זה מוכיחות COM‏3 בשוק מתגי ה-LAN וסיינאופטיקס וקייבלטרון בשוק הרכזות. כדי שתיוולד גורילה צריך להיות תקן בבעלות איזושהי חברה, וחברות מתאמצות מאוד בדרך כלל שזה לא יקרה למתחרה שלהן. בכלל, בגלל חוסר הבהירות בשלבים מוקדמים של השוק, חייב משקיע לא טכני לחכות שהשוק ייכנס לטורנדו, ורק אז להשקיע. זה אומר שבמקום ליהנות מתשואה של פי 150 במניות סיסקו מאז ההנפקה, תיהנו רק מפי 75. אבל תודו שזה בכלל לא רע. אוקיי, חוכמולוג, אתם בטח אומרים, מתי אתה ממליץ לקנות?

* קנו את כל המועמדות להיות גורילות - בין 2 ל-4 חברות. בשוק הנתבים הייתם צריכים לקנות את מניות סיסקו וגם את מניות וולפליט. בשוק הרכזות הייתם צריכים לקנות את מניות סיינאופטיקס, קייבלטרון וצ'יפקום. לכאורה, בשוק מתגי ה-LAN הייתם צריכים לקנות את סיסקו ו-COM‏3. אבל את סיסקו כבר קניתם, ומאחר ש-COM‏3 הניבה חלק קטן מאוד מרווחיה משוק זה, לא כדאי היה להשקיע בה. לקנות, אוקיי. אבל מתי מוכרים?

* החזיקו במניות לטווח ארוך, ומכרו רק כשיש סיכון מוכח של טכנולוגיה אלטרנטיבית. בשווקים שעסקנו בהם סיסקו היא הגורילה היחידה, אף שגם השקעה בשאר החברות הניבה תשואה נאה. אבל ב-94' נראתה סיסקו פגיעה, כששוק הרכזות נראה חזק מתמיד. האם הרכזות יחליפו את הנתבים? היא אפילו פספסה רבעון, מה שוול סטריט לא אוהבת, והמניה נחתכה ב-%50. אבל אם המשקיעים שאלו את עצמם אם למכור את המניה, התשובה צריכה הייתה להיות "לא", כי לא היה סיכון מוכח שהרכזות יחליפו את הנתבים. איומים יש תמיד, אבל בדרך כלל אין הם מוכחים.

* קנו מניות של חברות שאינן גורילות בשוקי טורנדו, ומכרו כשהצמיחה מתחילה לרדת לרמות נורמליות. מניות של סיינאופטיקס, קייבלטרון וצ'יפקום הניבו תשואות פנטסטיות כשהשוק צמח במהירות. המשקיע נהנה מצמיחת השוק בלי להיות תלוי בשחקן אחד. אבל כששוק הרכזות האט את צמיחתו ב-94', צריך היה למכור את סיינאופטיקס, קייבלטרון וצ'יפקום. לגבי שוק הנתבים, סיסקו נהייתה גורילה ב-93', וזה היה הזמן למכור את מניות וולפליט. ואיפה שמים את הכסף?

כסף שיוצא ממניות שאינן גורילות יושקע מיד במניות הגורילות או המועמדות להיות גורילות. כל התמורה שנתקבלה ממכירת המניות של יצרניות הרכזות, אמורה הייתה להיות מושקע בסיסקו.

* כששתי מועמדות לגורילה מתנגשות, החזיקו בשתי המניות עד שיהיה ברור מי הגורילה שמנצ-חת. זה המשך של הכלל השלישי. הרעיון הוא שלמכור הכול ולהמתין עד שהעשן יתבהר אינו פתרון מעשי, כי למשקיע לא מקצועי קשה מאוד לדעתזאת. הפתרון הקל והנוח הוא להישאר עם כל המניות עד שברור מי מנצח.

* התעלמו מרעש וצלצולים - לחדשות בדרך כלל אין קשר להשקעה בגורילה, ולכן יש להתעלםמהן. זה אולי הכלל החשוב ביותר, ולכן הכי קשה לחיות אתו. לאורך כל חייה של סיסקו חוזים לא מעט פרשנים את התמוטטותה הצפויה, כפי שחוזים את התמוטטותן של אינטל ומיקרוסופט, ומספרים על מתחרים חדשים עם פתרונות מתקדמים יותר שינגסו בעוגה הגדולה שלה.

אז כבר למדנו שהמוצר הטוב בדרך כלל לא מנצח (אתם מרוצים ממערכת ה"חלונות" של מיקרוסופט שלכם? אנחנו ממש לא, אבל לא נקנה מחשב בלעדיה), ובכל זאת יש צביטה בלב למשקיעים של אינטל בכל פעם ש-AMD מודיעה שיש לה שבב מתקדם יותר. העניין הוא שמי שרוצה למקסם את התשואה באופן הנוח ביותר צריך להוסיף להחזיק במניית הגורילה עד שמותו של המוצר נראה בבירור. אם אתם רוצים למכור את המניות, ודאי תרצו להשקיע אותן במקום אחר, טוב יותר. אבל מה יותר טוב מגורילה?

השורה התחתונה היא שגם אם ננטרל את הטירוף של שלוש השנים האחרונות, מי שהשקיע 50 אלף דולר במניות של שוק תקשורת הנתונים על פי המתודולוגיה שהצגנו בין השנים 90' ו-97', הרוויח קצת יותר מ-1.25 מיליון דולר.« אליאב אללוף « מתי לקנות ומתי למכור « *