פרסום דו"ח מבקר המדינה מחר על מפעל הפיס יאפשר מינוי מנכ"ל במקום ברדוגו

מינוי מנכ"ל חדש למפעל הפיס הוקפא מאז שברדוגו התפטר מהתפקיד בסוף חודש ינואר

מחר (ה') יתפרסם דו"ח מבקר המדינה על שורת איגודים: קרן קיסריה והחברה לפיתוח קיסריה, החברה הממשלתית למדליות, מפעל הפיס ובזק. פרסום הדו"ח ומסקנותיו יאפשרו לפיס להיכנס להליך של מינוי מנכ"ל, שהוקפא מאז שיעקב ברדוגו התפטר מתפקידו בסוף ינואר.

ברדוגו מונה למנכ"ל הפיס באמצע 97', לאחר מאבק פוליטי ארוך של מספר חודשים, שכלל את את ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, את מנכ"ל משרדו, אביגדור ליברמן, ואת שר החוץ דאז, דוד לוי, שברדוגו היה יועצו הקרוב, וישמש אף כנציגו האישי בוועדת ההיגוי למו"מ עם הפלשתינים.

בשיא המאבק, החליט דירקטוריון הפיס להקים ועדת חיפוש למציאת מנכ"ל בעל כישורים. חברי הוועדה הפכו לכתובת ללחצים קשים, שהציבו מצד אחד את חברי הליכוד וממול את חברי גשר, מפלגתו של לוי.

בפני הוועדה הוצעו עשרות מועמדים, ביניהם עורכי דין, מנהלים בחברות פרטיות ועיסקיות, שגילו עד מהרה שאינם רלוונטיים. אחת מהן, גליה אלבין, לא חסכה במילים ואמרה ל"גלובס", כי "נתניהו וליברמן מפעילים כוחנות פוליטית, שלא היתה מביישת רפובליקת בננות. זו שיאה של הבינוניות. נתניהו וליברמן מבקשים באמצעות מינוי מנכ"ל מטעמם להפוך את הפיס למנוף למניפולציות ומוקד כוח שישרת את מטרותיהם הפוליטיות".

ראש עיריית הרצליה דאז, אלי לנדאו, איש הליכוד, כינה את המהלך "פרשת בראון שנייה".

בסוף מאי 97' הגיעו נתניהו ולוי להסכמה על ברדוגו, שמונה בישיבה שלא מן המניין של דירקטוריון הפיס. בחברה למשק וכלכלה, חברת בת של מרכז השלטון המקומי, שבה כיהן ברדוגו כמנכ"ל, אישרו לו תנאי פרישה נאים - 6 חודשי שכר כהסתגלות, פיצויים של %200 ועוד שורת הטבות.

ברדוגו שנכנס לתפקיד הביא חלק מאנשיו מהחברה למשק וכלכלה והמשיך במקביל לייצג את לוי במו"מ עם הפלשתינים, והרבה בפעילות מפלגתית של גשר.

בנובמבר 97' קבע נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, שיש בעיה משפטית-ממלכתית בתפקידים הכפולים של ברדוגו, וכי הוא אינו עובד מדינה או משרד החוץ, והנושא הועבר לטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה.

בתחילת 98' ביקש יו"ר הפיס, אברהם כץ-עוז, לראשונה, להדיח את ברדוגו, בטענה שקיימת פגיעה במכירות הפיס בגלל מעורבותו בעניינים פוליטיים, אולם בעקבות לחצים של חברי דירקטוריון, ולובי עירני שארגן ברדוגו, חזר בו כץ-עוז, וסוכם, שהשניים ינסו לבנות אמון מחודש ולתאם נוהל עבודה מסודר.

באותה תקופה פורסם תחקיר גדול ב"ידיעות אחרונות" על אי סדרים כספיים קשים בחברה למשק וכלכלה בהם מעורב, לפי החשד, ברדוגו, שהיה אז מנכ"ל החברה. בעקבות התחקיר נפתחה חקירת משטרה.

במהלך 99' המשיך ברדוגו בביצור מעמדו באמצעות פרסום וקידום עצמי. באפריל 99', בעקבות עתירה לבית המשפט המחוזי, נאסר על הפיס להשתמש בתמונתו של ברדוגו במסע פרסום שערך. "מעורבות אישית בולטת של נושא משרה בתאגיד ציבורי בפרסום מדליקה נורה אדומה בדבר חשש לניגוד עניינים", קבע בית המשפט.

המאבק בין כץ-עוז לברדוגו הלך והתחזק. 4 ממקורביו של ברדוגו - בכירים בהנהלה - פרשו מתפקידם, ובסוף השנה דרש כץ-עוז להדיח, שוב, את ברדוגו, ובסוף ינואר ברדוגו פרש מתפקידו.

בדו"ח שפרסם מבקר הפיס נמתחה ביקורת קשה על תיפקודו, שכללה טענות שגרם להפסדים של מיליוני שקלים, העסיק מקורבים, מסר דיווחים לא נכונים לדירקטוריון, בזבז מיליוני שקלים, מינה עובדים על דעת עצמו ועוד.

במקביל, נחקר ברדוגו בחודשים האחרונים במשטרה בגין הטרדה מינית של מספר עובדות בפיס.« מאת אביבה קרול « פרסום דו"ח מבקר המדינה מחר על מפעל הפיס יאפשר מינוי מנכ"ל במקום ברדוגו « מינוי מנכ"ל חדש למפעל הפיס הוקפא מאז שברדוגו התפטר מהתפקיד בסוף חודש ינואר