החתן תפס פיקוד, החותן זז הצידה

"רציתי להתעסק בנדל"ן, לא במכשירי כתיבה - אבל השתכנעתי", אומר אלון רונן, חתנו של ישראל אורן, הבעלים של רשת קרביץ. שלוש שנים ארך טיפוסו לצמרת, עד שהפך למנכ"ל. ואור? "היום הוא רק נותן עצות" פרופיל אישי

גיל: 34. מצב משפחתי: נשוי 3. רכב:

פאסאט. השכלה: ב.א. בכלכלה ומינהל עסקים ממדרשת רופין.

אלון רונן התחתן עם הבת של ישראל אורן, הבעלים של קרביץ. כך התחילה דרכו לצמרת החברה. זה לא היה קל ולא מהר. במשך שלוש שנים עצר בצמתים חשובים בחברה ולפני ארבע שנים מונה למנכ"ל.

לא חוכמה, אתה החתן של בעל העסק...

"ישראל אורן הוא שהציע לי להצטרף לקרביץ. אני דווקא רציתי לעסוק ביזמות נדל"נית, שאני טוב בה. אבל השתכנעתי. עשיתי מסלול ניהול מהיר, אבל התעקשתי ללמוד כל פן בחברה מלמטה. לא היה ברור שאהיה מנכ"ל בסוף הדרך. עבדתי באריזה, בחנות, במחלקת הזמנות, בפרוייקטים מיוחדים ובפיתוח, וגם בניהול סיטונאות. גם ניהלתי את רשת החנויות, עד שהצטרף אלינו מנשה זילכה שהגיע מפליק, ואז ישראל החליט שהוכשרתי מספיק והעביר לידי את הניהול הכללי של החברה. עד לפני שנתיים הוא ניהל בפועל את החברה, יחד עם גיסי נועם גופר, שבחר לעבור לחברה אחרת. אגב, אשתי מנהלת את מחלקת היבוא."

לפני שנים אחדות קרביץ כמעט נמכרה לשופרסל. הרשת יציבה היום?

"לפני חמש שנים שופרסל הציעה לרכוש אותנו, אבל לא הגענו לעמק השווה. חמי, ישראל, רצה להישאר עם 51% מהמניות, לא פחות. לכן זה לא הצליח. מאז אנחנו קונים חברות. לאחרונה רכשנו את מורן תל אביב. אנחנו מאד חזקים ביבוא ומשמשים יבואנים בלעדיים של חברות רבות, כמו רוטרינג, פליקן, זקס, פנטל, מחדדי מור, עזרי תיוק דורבל ועוד".

מכשולים בולטים.

"הבעיה המרכזית, היותי חתנו של ישראל. הבנתי שחובת ההוכחה לכישורי מוטלת עלי. הייתי חייב לעבוד הרבה יותר קשה ממנהל שכיר. מדובר בהשקעה לא מבוטלת: 15-14 שעות עבודה ביום וגם השקעה רגשית לא מבוטלת."

איך זה לעבוד כשהחותן יושב לך על הראש?

"מהיום שישראל החליט שאני מנהל והוא הופך להיות יועץ, קיבלתי חופש פעולה. והעצות שלו, אגב, נתגלו כמועילות. יש לי אוטונומיה מוחלטת בכל מה שקשור לצד העיסקי בחברה."

ובקלות כזו הוא הסכים לוותר על השפעתו?

"ישראל היום בן 72. הוא נשיא, יועץ, נותן תחזיות, אבל לא פעיל ביום יום."

החנויות מופעלות בבעלות או בזכיינות?

"70% מהחנויות שלנו בבעלותנו ו-30% בזכיינות. אנחנו מאמינים בתמהיל הזה. אנחנו מאמינים שבפריפריה יש המון יתרונות לזכיין: הוא מכיר אנשים, גמיש יותר מחנות רשת, יודע את הצרכים, יודע לפתור בעיות שמנהל שכיר לא יכול."

מה-הם עקרונות הניהול שלך?

"אני מאמין בלרדת לפרטים, בלהכיר כל עובד בחברה על מנת לעזור ולקדם דברים. אני שומע כל עובד, אם לא בפגישות פנים אל פנים - באמצעות תיבת תלונות והצעות. מנהלי חנויות שלנו כותבים אלי ואני מתייחס ברצינות לכל פניה. אני מאמין באירגון. האירגון בנוי מאנשים ואני מאמין בהם. אני מאמין שלמנהל אסור להירדם בשמירה. כל יום בבוקר צריך לקום עם תכניות חדשות. דינמיות היא מילת מפתח. ברור שאם עושים הרבה עלולות להיות טעויות אבל כך מתקדמים "

איפה טעית?

"בשלוש השנים האחרונות אנו משקיעים בשיווק למיגזר העיסקי. לאור הפוטנציאל בתחום, אני מאמין שהייתי צריך לפנות למיגזר זה שנה או שנה וחצי מוקדם יותר."

עוד כשלונות?

"בעבר ניסתה קרביץ לבנות קונספט של חנויות מגה. זה לא הצליח. אני מאמין שאין לחנויות כאלה זכות קיום בתחום המצומצם שלנו, כי אי אפשר להוציא ממנו הכנסות מספיקות למ"ר.

"ועוד כשלון: לפני שלוש וחצי שנים ניסינו להכניס לרשת את תחום המחשבים. גילינו שעל מנת למכור אותם נצטרך לתת שירות מסוג שונה. זה לא התאים לנו. זה גם יצר עימותים עם לקוחות והחלטנו לצאת מהתחום."

יש לכם מתחרים רבים.

"בקמעונאות ובציוד משרדי החנויות השכונתיות. בתחום העיסקי גראפיטי ואופיס דיפו."

איך מתחרה בהם?

"מחשבים זה לא התחום שלי וגם לא מדפסות וריהוט, כך שאין קשר בינינו. אני לא יודע למה קוראים להם גדולים ולנו קטנים. אבל אין לי בעיה בלהיות קטן וזריז."

התחרות קשה?

"הענף צריך לעשות אפ-גרייד. "במשך שנים הלך הענף לכיוון מוצרים נמוכים מסין. התחרות הביאה לניסיונות להכניס סחורות פחות טובות ולהיראות זולים. היום בורחים מזה ומסתמנת נטיה לחזור בגדול לסחורה איכותית מאירופה ויפאן.

"הצרכן גילה, וגם אנחנו, שעדיף לקנות מוצר טוב פעם אחת, מאשר לקנות בזול ולהחליף לעיתים תכופות. היום הענף בשלב של יציבות: יש חלוקה בין החנויות המשפחתיות והרשתות לבין חנויות המגה. לא, אין מקום לרשת נוספת. הענף רווי."

נעבור להצלחות.

"לדעתי ההצלחה הגדולה שלי היא בהובלת המערכת לשנת 2000: שיפוץ כל החנויות שלנו, שיפור הטיפול במערך המיחשוב עם הכנה לאינטרנט."

אתם כבר מוכרים באינטרנט?

"רק לקהלי יעד מוגדרים, דרך נט סקול. אבל בקרוב אנחנו נכנסים ל-B2B ול-B2C, באמצעות חברות שמתמחות בתחום."

מאמין במסחר אלקטרוני?

"בתור זרוע נוספת, לא במקומה של הקמעונאות הפיסית. האינטרנט מעניק פתרון למי שיש פתרונות לוגיסטיים ומלאי זמין."

הובי מיוחד?

"אני חובב ספורט-ים: אופנועי-ים וצלילה, וגם טיולי ג'יפים עם הילדים."

איפה נמצא אותך בעוד חמש שנים?

"מקווה שאמשיך להוביל את האירגון קדימה. קרביץ זה אירגון, לא רק מכשירי כתיבה. יש לנו זרוע נדל"נית וזרוע לכיוון ההיי-טק. כך אסגור מעגל אישי ואממש אהבה ישנה שלי לתחום הנדל"ן."