מנכ"ל משרד התשתיות: לשקול מחדש פיצול בז"ן - עקב השינויים בתחום הדלק

מנכ"ל משרד התשתיות, יעקב אפרתי, אמר היום (ב') בפגישה עם ראשי החברה לישראל, כי יש לשקול מחדש את הכוונה לפצל את בתי הזיקוק לשתי חברות נפרדות. זאת, על רקע השינוי בכמה תנאים הקשורים לפעילות בתי הזיקוק.

אפרתי נוטה לתמוך בעמדת ראשי החברה לישראל, המחזיקה ב-26% ממניות בתי הזיקוק. לפיה, יש לוותר על תהליך פיצול החברה. זאת, לאחר תקופה ארוכה שבה החברה לישראל תמכה בפיצול.

החברה לישראל הודיעה לפני חודש, כי היא נסוגה מתוכנית הפיצול. במקום זאת הציעה לרשות החברות הממשלתיות להנפיק 51% ממניות החברה לציבור, באמצעות הבורסה בת"א.

עד לאחרונה, התוכנית הממשלתית, שנתמכה על ידי רשות החברות ומשרדי התשתיות והאוצר, היתה לפצל את שני בתי הזיקוק. כך, החברה לישראל תהפוך לבעלים המלאים של בית הזיקוק באשדוד, ואילו המדינה תחזיק בבעלות המלאה על בית הזיקוק הגדול יותר, בחיפה. כיום, מחזיקה המדינה ב-74% ממניות בתי הזיקוק.

ראשי החברה לישראל טענו לאחרונה, כי מדיניות הממשלה, שעיכבה את יישום תהליך הפיצול, גרמה לביטול כדאיות המהלך. ראשי החברה לישראל אמרו היום לאפרתי, כי בלתי אפשרי לבצע את תהליך הפיצול, על רקע השינוי במפת ענף הדלק. זאת, כתוצאה מתגליות הגז הטבעי, היבוא המתחרה של מוצרי דלק ופתיחתו הקרובה של בית הזיקוק של חברת מרחב באלכסנדריה.

באחרונה אמר מנכ"ל החברה לישראל, יוסי רוזן, כי מנכ"ל מודלים כלכליים, יעקב שיינין, הכין דו"ח עבור בתי הזיקוק. ממנו עולה, כי פיצול החברה בתנאים הנוכחיים יוריד את ערכה ב-300 מיליון דולר.

אפרתי אמר היום, כי להערכתו ההשקעות הגדולות הנדרשות בתקופה הקרובה בבתי הזיקוק מצריכות חברה אחת מאוחדת וחזקה, שתהיה הבעלים. לכן יש לשקול האם הפיצול עדיין רלוונטי. אפרתי התכוון לצורך של בתי הזיקוק להשקיע בתקופה הקרובה מאות מיליוני דולרים, בעקבות המעבר של המשק לגז טבעי, דבר שיצריך את החברה להסב חלק מפעילותה בתחום המזוט.

לעומת עמדת אפרתי, אמר היום ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות, יואב ערמוני, בדיון במשרד התשתיות עם ראשי החברה לישראל, כי הפתרון האמיתי לתחרות במשק הדלק הוא רק פיצול החברה לשתי חברות.

כן אמר ערמוני, כי בעקבות הפיצול, ניתן יהיה להביא לכך שיפעלו בארץ חברות דלק שיעסקו גם בתחום הזיקוק וגם בתחום השיווק. כיום, אסור לחברות הדלק לעסוק בתחום הזיקוק, ואילו לבתי הזיקוק אסור לעסוק בתחום השיווק. לדברי ערמוני, זו המגמה המקובלת בכל המדינות המתקדמות.

בפגישה נכחו יו"ר החברה לישראל, עידן עופר, מנכ"ל החברה, יוסי רוזן, ויו"ר בתי הזיקוק, עובדיה עלי.