הפגנות ענק בצרפת על רקע עליית מחירי הנפט

הנשיא קלינטון ידון בסוגיית הנפט בפגישתו היום עם נסיך הכתר הסעודי, הנסיך עבדאללה * החל ממחר יבוטלו מרבית הטיסות הפנימיות בצרפת, אם לא תחודש כסידרה אספקת הדלק למטוסים

עשרות תחנות דלק בכל רחבי צרפת "הולאמו" אמש (ג') זמנית על ידי הממשלה, במטרה להבטיח קיומם של שירותים חיונים כמו אמבולנסים, כיבוי אש ומשטרה, בשל מחסור בנפט שנגרם נוכח מחסומי דרכים שהוצבו במשך יומיים בכל רחבי צרפת, במחאה על ייקור מחירי הנפט.

במקביל הוכרז בכמה איזורים במדינה על קיצוב במכירת דלק ודיזל ללקוחות פרטיים. כתוצאה מכך נוצרו בתחנות דלק רבות במדינה תורים ארוכים של נהגים ממורמרים.

ההפרעות לתנועה, שהתפשטו בכל רחבי צרפת, נרשמות לצד הגברת הלחץ הפוליטי על יצואניות הנפט מצד ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, שדרשו מהן לנצל את כינוס אופ"ק בווינה ב-10 בספטמבר, כדי לנקוט בפעולה מיידית להפחתת מחירי הנפט הגולמי.

מחירי הנפט נותרו גבוהים גם אמש (ג') ומחירי הנפט מסוג ברנט בבורסת לונדון עלו מעל השיא שקבעו ביום ב', אך ירדו אחר כך ב-10 סנט ל-32.74 דולר לחבית במסחר המאוחר. היום נסחר הנפט ברמה של 33.80 דולר לחבית.

הנשיא קלינטון ידון בסוגיית הנפט בפגישתו היום (ד') עם נסיך הכתר הסעודי, הנסיך עבדאללה. במקביל, מתכוונת הנציבות האירופית לבקש מהחברות באיחוד האירופי לנצל את השפעתן הפוליטית, ולנסות לשכך את השלכות מחיריו הגואים של הנפט, אחרי הפגנות ומחאות מצד צרכנים אירופים ועסקים כאחד.

צרפת, המשמשת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, מסרה ששרי האוצר של האיחוד מתכוונים להיפגש ביום ו' לפגישה לא פורמלית, בה ידונו אם ובאילו צעדים יש לנקוט. "אנחנו שולחים מסר פוליטי, שעיקרו הוא שגם ליבואניות הנפט יש מה לומר בנושא", אמר גיל גנטלה, דוברו של נציב התחבורה והאנרגיה של האיחוד. "המחיר הנוכחי לחבית נפט בלתי מתקבל על הדעת, במדינות האירופיות ובכלכלה הגלובלית כאחד".

ז'ק קלוד גיסו, שר התחבורה הצרפתי, היה עסוק אמש בדיונים עם נציגי השובתים, בניסיון להביא לסיום פעולות המחאה. כ-2,000 משאיות חסמו את נתיבי התנועה ואת הכניסות למאגרי דלק ולבתי הזיקוק, מאז יום ב' בבוקר, כשהם מפריעים לחלוקתו לתחנות הדלק ולנמלי האוויר.

אל השובתים יצטרפו היום גם נהגי אוטובוסים לתיירים, המתכוונים לחסום נתיבי תעבורה עיקריים, ביניהם שני הכבישים המהירים היוצאים מפאריז לשדות התעופה הסמוכים לה. מחר מתכוונים להצטרף לשובתים גם נהגי המוניות, המתכננים הפרעות תנועה בערים המרכזיות, פאריז, ליון ומרסיי.

מנמל התעופה של ניס, הנמל העמוס במדינה אחרי נמלי התעופה של פאריז, נמסר שרזרבות הדלק נעלמות במהירות, והחל ממחר יידרש לבטל את מרבית הטיסות הפנימיות, אם לא תחודש כסידרה אספקת הדלק למטוסים.