נחנך "בית שליט" במוזיאון ראשון לציון

ביום חמישי שעבר נחנך "בית שליט", במוזיאון ראשון לציון, הממוקם בכיכר המייסדים פינת אחד העם, מול בית הכנסת הגדול. המוזיאון בניהולו של יצחק ברנר.

לאירוע חנוכת הבית והחצר של משפחת אליעזר אלחנן שליט, שהיתה אחת מ-17 המשפחות שייסדו את ראשון לציון בשנת 1882, הזמין נכדם, אלי שליט, את בני משפחתו הענפה מרחבי העולם.

כן השתתפו באירוע הנשיאים לשעבר עזר ויצמן ויצחק נבון, בני משפחות של המייסדים האחרים, ראש עיריית ראשל"צ, מאיר ניצן, שהוא גם נשיא אגודת "ידידי מוזיאון ראשון לציון", ראשי המוזיאון ואגודת ידידי המוזיאון. באמצע נובמבר יתקיים אירוע הפתיחה הרשמי של בית שליט. החנוכה בשבוע שעבר היתה אירוע פרטי של משפחת שליט. המוזיאון נפתח למבקרים היום (א').

אלי שליט, מהנדס אוניות (בנה את רוב האוניות של טד אריסון) ואיש עסקים בינלאומי, לא הסתפק בתרומת הכספים לפרוייקט. הוא היה מעורב בפרטים רבים, המבטיחים שהשחזור והתערוכות מקימים לחיים תקופה שלמה, ומציירים נאמנה חיים שלמים שהתנהלו בבית סבו ("הפרלמנט של ראשון") והאווירה במושבה יהודית מתקופת העלייה הראשונה.

השחזור כולל את הבית, מרפסת העץ הגדולה, המרתף והחצר. בחצר שוחזרו האורווה, דיליג'נס (שיוצר בטקסס ארה"ב, על פי הצילומים מהמוזיאון) וכותש הזיתים (שהסב הצטיין בגידולם, ועל כן כונה "אבי הזיתים היהודי").

בבית עצמו שוחזרו והובאו מקצווי תבל רהיטים של התקופה (מ-1882 ואילך), כלי בית לחג וליום-יום וחפצי אחסון במרתף (כספת, מזוודות וכד').

בתוך הבית הועמדה תערוכת אופנה יוצאת דופן, עם פריטים אותנטיים של תלבושות נשים, גברים וילדים באירועי חיים שונים (חג, עבודה, בילוי) כפי שנלבשו ב-40 השנים הראשונות של ההתיישבות, 1882 עד 1924. הפריטים, מקוריים כולם - לוקטו, נרכשו ובחלקם נתרמו מכל העולם באמצעות האינטרנט. התחקיר ואיסוף הפריטים לתערוכת האופנה ארכו שנתיים (אוצרת: איילה רז).

באורווה הוקמה תערוכת "כוח סוס", על התפתחות התחבורה מהחמור והסוס, דרך הכרכרה והדיליג'נס ('מונית' רתומה לסוס, עד 4 נוסעים), ועד האוטובוס (אוצרת: יונה שפירא).

חדר אחר בבית הוקדש כפנתאון ל-17 המייסדים - דיוקנאות שלהם הוכנו על ידי האמן פרנק מייזלר, על פי תמונות מהתקופה ההיא.

העירייה השקיעה בפרוייקט 200 אלף דולר. אלי שליט תרם לשחזור בית סבו למעלה מ-300 אלף דולר. כן הושקעו בפרוייקט תרומות שגייסה אגודת הידידים. סה"כ הושקעו 900 אלף דולר בפרוייקט, לרבות פינוי דיירים על ידי העירייה.

המוזיאון פתוח בימים א', ג', ד', ה' בשעות 9 עד 14, וביום ב' בשעות 9 עד 13 ו-16 עד 19. בשבת הראשונה של כל חודש לועזי, תתקיים 'שבת פתוחה' (כניסה ללא תשלום), הכוללת חזיון אור קולי וסיור מודרך בשביל הראשונים ובמוזיאון.