האוצר וחברות ביטוח מסרבים לפצות מפעלים על קו התפר שנשרפו במהומות

הנזק לששת מפעלי התעשייה בשטח ישראל מול טול כרם, מוערך ביותר מ-10 מיליון שקל, לא כולל נזק למבנה. הנזק הכולל - אובדן רווחים ופיזי - מוערך ב-40 מיליון שקל לפחות

שלטונות מס רכוש (בנציבות מס הכנסה) מסרבים לשלם פיצויי אבדן רווחים לשישה מפעלי תעשייה בשטח ישראל מול טול כרם, שנבזזו ונשרפו במהומות של הפלשתינאים. הנזק לששת המפעלים מוערך ביותר מ-10 מיליון שקל, לא כולל נזק למבנה. הנזק הכולל - אובדן רווחים ופיזי - מוערך ב-40 מיליון שקל לפחות.

שמאי מטעם מס רכוש ביקר בשבוע שעבר במפעלים שניזוקו והודיע להם, כי אובדן רווחים לא יכוסה, משום שהחוק קובע, כי המדינה מכסה אובדן רווחים רק למפעלים באיזורי ספר. המפעלים על קו התפר אינם נכללים ברשימת ישובי ספר. לעומת זאת, נכללים ברשימה הקיבוצים ניצני עוז ושער אפרים, הנמצאים באותו איזור, ומרוחקים מהקו הירוק.

כל המפעלים שנשרפו נמצאים באיזור התעשייה ניצני שלום, שהוקם בעידוד המדינה על קו התפר, מצידו הישראלי. פוליסות הביטוח של המפעלים אינן מכסות אותם מפני נזקי טירור.

למפעלים אינטרסויל, קשת-פרימה וימית, נגרם נזק של 10 מיליון שקל מאבדן רווחים, כפי שהוערך בשבוע שעבר על ידי שמאים. נזק במיליוני שקלים נוספים, שטרם הוערך סופית, נגרם לשלושה מפעלים נוספים - סולאור תעשיות, דיקסון גז וסול מרון.

עוד מתברר, כי מס רכוש יפצה את ששת המפעלים רק פיצוי חלקי על הנזקים הפיזיים שנגרמו להם. נזקים אלו מוערכים ב-25 מיליון שקל. מס רכוש מפצה לפי ערך שוק, ולא לפי ערך כינון, כלומר אין הוא משלם את מלוא הסכום הדרוש להקמה מחדש של המפעל שנשרף.

בן-ציון גשורי מכפר הרוא"ה, מבעלי קשת-פרימה, תיאר את הנזקים במכתבים ששלח ב-3 באוקטובר לסגן שר הביטחון, אפרים סנה, ולרמטכ"ל, שאול מופז. הוא מסר, כי למחרת ראש השנה, 2 באוקטובר, התנפלו מאות פלשתינאים על איזור התעשייה, קומץ החיילים שהיו במקום הסתלקו, הפורעים שרפו את המפעלים, הציוד והמלאי, ובזזו את הנותר.

דוברת מס הכנסה אישרה, כי האוצר לא ישלם למפעלים נזק בגין אובדן רווחים מהסיבות שפורטו לעיל. יו"ר איגוד חברות הביטוח, אביגדור קפלן, אמר ל"גלובס", כי פוליסות ביטוח הרכוש המקובלות אינן מכסות נזקים מעין אלו. לדבריו, על המפעלים לפנות למס רכוש וקרן פיצויים כדי לקבל את הפיצוי ההולם.