תנאים מקפחים וחוזים אחידים

כל החוזים הנערכים בין גוף אחד המנפיק והחותם על חוזים דומים, עם מספר רב של אנשים בזמנים שונים, מכונים חוזים אחידים. המחוקק יצא מנקודת הנחה, כי בחוזים מסוג זה, בדרך כלל, הצד המנפיק את ההסכמים נמצא בעליונות כלכלית והוא בעל יכולת רבה, יחסית לאזרח הפשוט; רקע ופסקי דין מנחים

כל החוזים הנערכים בין גוף אחד המנפיק והחותם על חוזים דומים, עם מספר רב של אנשים בזמנים שונים, מכונים חוזים אחידים.

המחוקק יצא מנקודת הנחה, כי בחוזים מסוג זה, בדרך כלל, הצד המנפיק את ההסכמים נמצא בעליונות כלכלית והוא בעל יכולת רבה, יחסית לאזרח הפשוט. חוק חוזים אחידים הינו החוק שמכוחו ניתן לבקש לפסול סעיפים הגורמים להעדפתו של צד אחד (בדרך כלל המוכר או נותן השירות, אם כי לא פעם, גוף גדול המעוניין לרכוש מספר רב של רכיבים או לקבל שירות מגופים שונים, מנפיק הסכמים שלפיהם, ורק לפיהם, הוא מוכן לרכוש או לקבל שירות. גם חוזים אלו נחשבים חוזים אחידים).

חוק חוזים אחידים הקים בית דין מיוחד, אשר לפיו ניתן לקבל פרה-רולינג. יש להביא את ההסכם לביקורת של בית הדין ולקבל מראש אישור על כך, שההסכם לא כולל תנאים מקפחים, אם כי פרה-רולינג זה לא הופך את תנאי ההסכם לחסינים, ולצד השני תמיד שמורה הזכות לפנות לבית המשפט, אך קבלת אישור מבית הדין מקטינה את הסיכוי של פסילת תנאים.

תנאים מקפחים הם בדרך כלל תנאים הגורמים לכך, שיישללו מהקונה סעדים חיוניים בכדי להגן על זכויותיו, או כפיית הוראות בלתי סבירות על הצד השני. לדוגמא, תנאי השולל את יכולתו של רוכש דירה לרשום הערת אזהרה, או תנאי השולל זכות לתבוע קבלן בגין ליקויי בנייה, יהיו תנאים מקפחים וייפסלו.

פסקי דין מנחים

ע.א. 1/79 מפעלים לניקוי יבש קשת בע"מ נ' היוה"מ לממשלה פד"י לד (3) 963. אם תנאי מקפח מאוזן ע"י תנאי אחר בהסכם לטובת הקונה, אזי לא יבטלו את התנאי.

ע.א. 449/85 יוה"מ לממשלה נ' גד חברה לבניין בע"מ פד"י מג' (1) 183. תנאי מקפח מתפרש לפי נסיבות המקרה בכפוף למכלול תנאי ההסכם.

ע.א. 3105/93 היוה"מ לממשלה נ' G.G. FINANCING L.T.D נג (3) 14, תקדין על 98 (2) 33. התנאי היחיד שבו ניתן לא לאשר חוזה אחיד הוא רק אם יש תנאי מקפח.