רומן דיגיטלי / נאורה שם-שאול

במסווה של רומן למשרתות, כתבה נאורה שם-שאול את אחת מהנבואות החשובות ביותר של עידן התרבות הדיגיטלית. אין דרך אחרת לתאר את הספר "רומן דיגיטלי", שיצא לאור בשנת 1993, וחזה, פחות או יותר, את כל מה שקרה מאז ועד היום, בעקבות חדירתו המסיבית של האינטרנט לחיינו.

הבעיה היא, שגודל החשיפה לא היה זהה לגודל הבשורה. במילים אחרות, רק קומץ נלהב של גיקים קראו את הספר, והם היחידים הסוגדים בסתר לשם-שאול. ובינינו, אני לא בטוח שזה כל-כך חיובי שחבורה של גיקים סוגדת לך בסתר.

בכל מקרה, לכתוב ספר בתחילת שנות ה-90, שגיבוריו נקראים JJ, NN ו-SHU, לפרט כיצד הם מתכתבים ביניהם בדואר אלקטרוני ומשוחחים בצ'אטים, לתאר מצב על זוג שמכיר דרך הרשת - מקביל, לדעתי, לסיפוריו של ז'ול וורן על המסע לירח.

גם השילוב בין התחזית הטכנולוגית לסגנון הרומן הרומנטי (אהבות, בגידות ותככים הם בסיס העלילה), מוסיף קסם מיוחד לקריאה. מה גם, שגיקים תמיד היו רגשניים.

"האם נגזר עלינו לקחת חלק במשחק הסימולציה הענקי הזה, כדמויות מיתולוגיות בגרפיקה משובחת ורזולוציה גבוהה?!", נשאל על כריכתו האחורית של הספר. התשובה, כמובן, היא כן - וטוב שכך. אבל זו חוכמה קטנה מאוד לענות היום על השאלה הזאת. החוכמה הגדולה הייתה לשאול את השאלה, לפני כמעט שמונה שנים.