שומרון: דברי פרס על חלקו של ברק במבצע אנטבה - עיוות היסטורי; הוא בכלל לא היה שם

"תוכנית ברק לא היתה רלוונטית; פרס קיבל את תוכניתי" * פרס: לא התכוונתי לפגוע בשומרון

הרמטכ"ל לשעבר, דן שומרון, אמר היום (ד') כי תשדיר הבחירות, בו דיבר שמעון פרס על חלקו של אהוד ברק במבצע אנטבה, מעוות את ההיסטוריה.

שומרון הדגיש, כי תוכניתו של ברק במבצע אנטבה כלל לא התקבלה, כיוון שהיא לא התאימה למציאות.

שומרון, שפיקד על מבצע אנטבה, אמר, כי מה שאירע היה, ש"התוכנית שהציע ברק לא היתה רלוונטית, בגלל נקודת ההנחה שהמחבלים לא יקבלו סיוע מנשיא אוגנדה, אידי אמין, ולכן, בישיבת הממשלה הודיע שר הבטחון דאז, שמעון פרס, שאין אופציה צבאית".

לדבריו, בעקבות הודעת פרס, הוחלט פה אחד ע"י הממשלה, כי מדינת ישראל תכנע לדרישות החוטפים. בעקבות החלטה זו, דחו אידי אמין והחוטפים את ביצוע האולטימטום ביומיים.

במהלך יומיים אלה, ביקש פרס מהצבא, לדברי שומרון, תוכנית חדשה לשחרור החטופים. שומרון סיפר, כי "נקראתי לפרס, ותוך שעתיים הצעתי תוכנית שונה לחלוטין מזו שהציע ברק".

"באותו מעמד, נתן לי פרס אור ירוק לפעול ומינה אותי למפקד המבצע", אמר שומרון. עוד ציין שומרון, כי הנחת היסוד של ברק, לפיה אידי אמין לא משתף פעולה עם החוטפים וכי כל העניין נכפה עליו - היתה מוטעית. ברק סבר, על-פי הנחה זו, שניתן להסתפק בכוח קטן כדי להשתלט על החוטפים בלבד.

"אנחנו סברנו, על פי אותן ידיעות מודיעיניות, כי אידי אמין משתף פעולה באופן מלא עם החוטפים, ואנשיו אף עוזרים להם בשמירה על החטופים. התוכנית שלנו היתה לטהר את כל שדה התעופה מאנשיו של אמין", הוא הדגיש.

הוא ציין, כי לדבריו יש תימוכין במחקר שערך ד"ר אביגדור שחם על מבצע אנטבה, ואשר מסקנותיו מקובלות גם על שמעון פרס. "ברק, אגב, כלל לא היה באנטבה", הוסיף שומרון.

שומרון העיר, כי ביקש להבהיר את הדברים, מאחר שנוכח לדעת שבתשדירי הבחירות יש ניסיון להתאים את ההיסטוריה למציאות כיום".

שלמה גזית, מי שהיה ראש אמ"ן באותה עת, אמר כי "ברק התחיל לעבוד באפס מידע ובמהלך הימים הבאים, לאט לאט נכנסו ידיעות חדשות".

שמעון פרס הבהיר היום בשיחה טלפונית עם דן שומרון, שלא היתה לו כוונה לסלף את העובדות, או לגמד את חלקו במבצע אנטבה. ממטה ברק נמסר: "עדיין איננו מבינים מה רוצה דן שומרון. איש אינו מבקש לפגוע בחלקו. איש אינו חולק על חלקו של ברק במבצע אנטבה ובמלחמות ישראל".