משוב נפרדת ממג'יק וממקור הפורמייקה

דני גולדשטיין לגלובס: "עוד לא גיבשנו החלטה לגבי עתידה של משוב. לעת עתה היא תשאר כקרן המחזיקה בסטרט אפים ובחברות אינטרנט. כרגע בכל אופן, אין לה כיוון. כך שבשורה התחתונה, או שנבטל אותה, או שניתן לה כיוון"

אחרי שמסגרת הצעת הרכש למניות משוב הצליחה פורמולה להגיע לאחזקה של כ-74.5% בלבד ממניות החברה, עבר דני גולדשטיין, יו"ר פורמולה לשלב הבא. היום העבירה פורמולה לבורסה הודעה, לפיה ב-26 בפברואר תכנס החברה אסיפה מיוחדת, במהלכה היא תבקש אישור לביצוע ספין אוף למניות החברות מג'יק ומקור הפורמייקה (סיוון). במסגרת הספין אוף יחולקו מניות שתי החברות לבעלי המניות של משוב, כדיבידנד בעין. בעקבות ההודעה זינקה מניית משוב בלמעלה מ-10%.

כיום מחזיקה משוב בכ-30% ממניות מגי'ק, ובכ-84.67% ממניות מקור הפורמייקה. מהודעת פורמולה היום עולה, כי עבור כל מניית משוב, יוצעו לבעלי מניותיה 0.347 מניית מגי'ק ו-0.422 מניית מקור הפורמייקה.

אם מתבוננים מקרוב על הנעשה במניית מקור הפורמייקה, אפשר לראות שאין בה כמעט פעילות. נראה שהכלה המבוקשת כאן, היא מניית מגי'ק, הנחשבת למניה המעניינת ביותר בקבוצת משוב. מעבר ל-30% ממניות מגי'ק המוחזקים על ידי משוב, מחזיקה פורמולה ישירות ב-18% נוספים מהחברה. לכן, עם סגירת העסקה, תחזיק פורמולה בכ-40% ממניות מג'יק.

בסוף הרבעון השלישי היו בקופת מגי'ק כ-55 מיליון דולר. אפשר לשער שפורמולה נמנעת מהצעת רכש ישירה למניות מג'יק, משום שרק לפני כחצי שנה היא הנפיקה אותה במחיר של כ-25 דולר למניה. חלוקת הדיבידנד בעין, מאפשרת לחברה להגדיל את אחזקותיה במג'יק, בתמורה למחיר נמוך יחסית, בלי לעורר רעש ציבורי והתקוממות מצד בעלי המניות. לזכותו של גולדשטיין יש לומר, כי מצבה הנוכחי של משוב לא משאיר לו הרבה ברירות.

שוויה של מג'יק בשוק מסתכם כיום בכ-100 מיליון דולר, אבל מסתבר שגופים רבים חושבים שהיא יכולה להגיע לשווי של כ-200 מיליון דולר. אמנם, כרגע מג'יק נמצאת בבעיות, אבל גם לחברה בבעיות יש שווי.

עם היוודע תוצאות הצעת הרכש של משוב כתבנו כאן, שמאוד סביר להניח, שגולדשטיין העריך מראש, שלא כל בעלי המניות ירצו למכור לו את המניות במחיר שהציע. אחרי הכל, ההצעה לא היתה מותנית, ובסופו של דבר פורמולה רכשה את המניות מכל מי שרצה למכור.

לאחר שהתבררו תוצאות ההצעה אמר גולדשטיין ל"גלובס": "אם היינו מגיעים לאחזקה של 95% היינו מוחקים את משוב. אבל אנחנו לא מאוכזבים. מחיקת משוב לא היתה בנפשנו".

כאמור, לאחר הרכישה, נותרה פורמולה עם 74.5% ממניות משוב (ערב הרכישה, היא החזיקה בכ-53.1%). תוצאות הרכישה אמנם לא איפשרו לפורמולה למחוק את משוב מהמסחר, אבל עם תום הרכישה היו בידיה 21% מהחברה, יותר ממה שהיו בידיה ערב ההצעה, בתמורה למחיר הנחשב נמוך.

במסגרת הצעת הרכש מכרו בעלי מניות משוב את המניה לפי מחיר של 9 שקל, ששיקף להצעה שווי של 234 מיליון שקל. באותו יום עמד מחיר מניית משוב על 7.4 שקל, ששיקף לחברה שווי של 192.4 מיליון שקל.

כיום מחזיקה משוב בחברות מג'יק (30%), בבילון (21%), פרדיים (כ-9%) מקור הפורמייקה, שתשנה את שמה לסיוון (כ-85%) בחברת סטרט אפ בשם יוקולנט (15%) ובוואלה (כ-11%).

המזומנים בקופת משוב, ללא המזומנים בקופות החברות הבנות (לאחר העסקה עם מקור הפורמייקה), מסתכמים בכ-5 מיליון דולר. השאלה גדולה היא, מה יעלה בגורלה של משוב, לאחר שיוצאו ממנה מג'יק ומקור הפורמייקה. "כבר מזמן החלטנו שמשוב לא יכולה להמשיך להתקיים במצבה הנוכחי", אומר היום גולדשטיין. "יש בה תערובת של השקעות שאין ביניהן שום קשר הגיוני. לאחר שראינו שהצעת הרכש לא הושלמה, ומכיוון שנראה כי בעלי המניות מעדיפים להמשיך להחזיק במניית מג'יק, איפשרנו להם לקבל את חלקם היחסי במג'יק, ישירות. אין טעם להעניש בגלל זה חברה שלמה ולהשאיר אותה במצבה המוזר".

סוגייה אחרת היא, מה יעלה בגורלה של חברת בבילון. כיום בבילון היא חברת אינטרנט. אמנם, הגיוס האחרון בחברה בוצע לפי שווי של 27 מיליון דולר, אבל אף אחד לא משלה את עצמו ביחס לשווין של חברות אינטרנט כיום. החדשות הטובות הן, שלפני כחודשיים שונה המודל העסקי של בבילון והיא מקווה להתחיל להרוויח כסף.

"הפעלנו בבבילון מודל עסקי, שמדבר על הכנסות", אומר גולדשטיין. "החברה החלה כבר למכור פירסום ורשיונות, עכשיו נותר רק לראות אם המודל עובד טוב".

- יש לכם תוכניות למכור את בבילון בשלב מסויים?

"אין לנו כרגע תוכניות לגבי אף אחת מיתר החברות המוחזקת על ידי משוב".

לאחר השלמת העסקה עם מג'יק ומקור הפורמייקה יעמדו בפני גולדשטיין כמה אפשרויות בנוגע לעתידה של משוב: האחת, היא להפוך אותה למעין קרן שתהיה מאגר סטארט אפים וחברות אינטרנט, ולנסות להשביח אותן. בשלב מאוחר יותר תוכל פורמולה למכור את המאגר כיחידה אחת, או למכור כל חברה בנפרד.

אפשרות שנייה, היא להזרים לחברה פעילות שהיום לא נסחרת בבורסה ובמצב הנוכחי אין סיכוי להנפיק אותה. לפני כחודש אמר גולדשטיין ל"גלובס": "כל החלטה שנקבל, תתבסס על ההנחה שלמשוב, כחברה, אין עתיד".

היום אומר גולדשטיין: "עוד לא גיבשנו החלטה לגבי עתידה של משוב. לעת עתה היא תשאר כקרן המחזיקה בסטרט אפים ובחברות אינטרנט. בשלב מאוחר יותר, או שנכניס לתוכה חברות נוספות מסוג זה, שיהיה ביניהן מכנה משותף היגיוני, או שנוציא ממשוב את יתר החברות, ונכניס לתוכה פעילות גדולה אחרת. כרגע בכל אופן, אין לה כיוון. כך שבשורה התחתונה, או שנבטל אותה, או שניתן לה כיוון".

אפשרות אחרת היא למכור את החברה כשלד בורסאי, בתמורה לכמה מיליוני דולרים ולחלק את 5 מיליון הדולרים שבקופתה כדיבידנד. אלא שגולדשטיין פוסל אפשרות כזו, וטוען כי אין לו שום כוונה מסוג זה.

סוגייה אחרת היא, האם צדקו בעלי המניות של משוב כשהתאזרו בסבלנות ולא מכרו את המניות שבידם במסגרת הצעת הרכש.

"בתחילת המסחר הבוקר בתל אביב, עמד מחיר המנייה של מגי'ק על 14.26 שקל", אומר אמיר חייק, האנליסט הראשי של בנק איגוד, אגף שוק ההון ובנקאות קימעונאית. "מניית משוב נסחרה בתחילת המסחר לפי שער של 8.6 שקל. במלים אחרות, נכון להיום בבוקר, כל בעל מניית משוב מקבל מניית מג'יק בתמורה לכ-4.94822 שקל.

"לכך יש להוסיף את מניית מקור הפורמייקה, שמחירה הבוקר עמד על 12.95 שקל. שוויה לבעלי מניית משוב במסגרת העסקה מגיע לכ-5.4649 שקל. במלים אחרות, במחירי השוק של מניות מג'יק ומקור הפורמייקה, עם פתיחת המסחר הבוקר, יקבלו בעלי המניות של משוב, תמורת כל מניית משוב, כ-10.4131 שקל.

"זהו, למעשה, השווי למשוב המשתקף מהעסקה. יש להניח שלקראת סגירת העסקה יסגר פער הארביטראג' בין מחיר מניית משוב וסכום מחירי מניות מג'יק ומקור הפורמייקה. רק אז נוכל לדעת, האם היה כדאי למכור את מניות משוב במסגרת הצעת הרכש, או להמתין".

יש להניח שפער הארביטראג' נוצר בין השאר, בגלל כמה גורמי אי וודאות ביחס לעסקה. למשל, העובדה שסגירתה אינה מובטחת. עם זאת, מעסקות קודמות שנעשו בפורמולה, נראה שלגולדשטיין יש יד חופשית בחברה. סביר להניח שלקראת סגירת העסקה ילך הפער ויצטמצם.

כך או כך, העסקה הנוכחית אינה מקרית. היא רק חוליה אחת בשרשרת ארוכה של מהלכי ארגון מחדש הצפויים בקרוב במבנה פורמולה.

אשר למקור הפורמייקה, גולדשטיין אומר כי בקרוב ישתנה שמה לסיוון. נזכיר, כי ב-24 בדצמבר, אישרה האסיפה הכללית של מקור הפורמייקה את הזרמת פעילות בית הספר למחשבים, סיוון, לתוך מקור הפורמייקה, שעד אז התרכזה בפעילות העץ המסורתית שלה. סגירת העסקה נעשתה לפני כשבוע.

במסגרת העסקה, הקצתה מקור הפורמייקה למשוב מחשבים מניות, בתמורה לכ-33.3 מיליון שקל. בנוסף, בעלי השליטה של מקור הפורמייקה, משפחת פיסו, מכרו מניות קיימות למשוב ולקרן בי.סי.אס (בני ברגמן, יצחק סוארי, רם כספי ויצחק שרם) בתמורה לכ-6.15 מיליון שקל. עם השלמת ההקצאה ומכירת המניות, מחזיקה משוב מחשבים בכ-85% ממניות מקור הפורמייקה, בי.סי.אס מחזיקה בכ-5% ומשפחת פיסו בכ-3.5%. מקור הפורמייקה תמכור למשפחת פיסו את פעילותה התעשייתית (ציפוי לוחות עץ ומסחר במוצרי עץ) בתמורה ל-6.5 מיליון דולר.

סיוון, שהפכה באמצעות מקור הפורמייקה לחברה בורסאית עצמאית, נסחרה בעבר בנאסד"ק, תחת השם מנטורטק. ב-99' מחקה אותה משוב מחשבים מהמסחר באמצעות הצעת רכש.