צורי דבוש, ממייסדי גיאו, מפזר השקעות: רוכש השליטה בקליל מדסק"ש תמורת 97 מיליון שקל

דבוש: "רוב הנכסים שלי היום נמצאים בהיי-טק, בעיקר בגיאו ובמספר סטרט-אפים נוספים. כאסטרטגיה של ביזור נכנסתי להשקעה בתחום האלומיניום. נכנסתי לכך בעיניים פקוחות, מפני שאני יודע שהקבוצה שלנו מסוגלת לתת ערך מוסף מאוד גדול לחברה"

שנתיים לאחר שהניסיונות למכור את חברת קליל תעשיות נכשלו, עלה בידה של דסק"ש לממש את אחזקתה בחברה. קליל הודיעה היום לבורסה, כי דסק"ש, בעלת השליטה בחברה (72.4%), תמכור 67.5% ממניותיה בחברה לקבוצת דבוש, בראשות צורי דבוש מיזמי חברת גיאו אינטראקטיב (ששינתה את שמה לאמבלייז), תמורת 97 מיליון שקל. הרכישה תתבצע באמצעות שתי חברות, פאואר וי.סי.קום ועתיד ורוד פורח, הנשלטות על ידי דבוש. לאחר ביצוע העסקה יוותרו בידי דסק"ש 5% ממניות קליל.

על פי ההסכם בין דסק"ש לדבוש, תתבצע העיסקה לפי מחיר של 73.71 למניה, הגבוה בכ-63% ממחיר המניה בשוק הבוקר, העומד על 45.13 שקל, והמשקף לחברה שווי של כ-90 מיליון שקל.

לרשות דסק"ש הועמדה גם אופציית מכר, התלויה במימוש העסקה, למכירת יתרת אחזקותיה בחברה, במחיר של 73.71 שקל למניה בתוספת ריבית של 0.5% לחודש כשהסכום כולו צמוד למדד. דסק"ש תוכל לממש את האופציה בין ה-6 בספטמבר 2002, ל-5 במארס 2003.

צורי דבוש נמנה, כאמור, עם מייסדי גיאו ומחזיק כיום כ-12% ממניותיה השווים בשוק כ-80 מיליון דולר. כזכור, יזמי גיאו (נפתלי שני, שרון כרמל, אלי רייפמן ודבוש) מכרו ביולי אשתקד מניות בשווי של כ-180 מיליון דולר (כ-45 מיליון דולר לכל אחד) לפי 1,137.5 פני למניה (לעומת כ-330 פני היום בשוק).

קליל מייצרת ומשווקת פרופילים ומוצרי אלומיניום לענף הבנייה. החברה מכרה בתשעת החודשים הראשונים של השנה בכ-193 מיליון שקל והפסידה כ-8.8 מיליון שקל. קליל לא פירסמה עדיין את הדו"חות לשנת 2000, אבל זו לא תהיה השערה פרועה אם נניח שהרבעון הרביעי לא יהיה שונה מקודמיו בגלל המשבר בענף הבנייה.

מכירת השליטה בקליל היום התבצעה מספר חודשים לאחר שחברת אלומאיר והחברה-הבת של קליל, קליל אלומיניום, הודיעו על מיזוג ביניהם. אלומאיר רכשה אז מקליל תעשיות את מלוא הבעלות על קליל אלומיניום, תמורת הקצאה של 26.4% ממניות אלומאיר. שווייה של קליל מוצרי אלומיניום הוערך, לצורך העיסקה, בכ-18 מיליון שקל. עם הרכישה הפכה, למעשה, אלומאיר לחלק מקבוצת קליל תעשיות, ותהפוך לגורם הדומיננטי בשוק האלומיניום לבנייה. ההסכם טרם נחתם.

המיזוג הנ"ל בוצע לאחר שלפני כשנה וחצי ניהלה דיסקונט השקעות מגעים להכנסת יצרנית האלומיניום הגדולה בעולם, הידרו אלומיניום הנורבגית, כשותפה אסטרטגית בקליל. הידרו היתה בעבר שותפה במפעל האלומיניום אלובין, שהיה בבעלות חברת ההשקעות דוברת-שרם.

דסק"ש הודיעה אז על רה-ארגון בהשקעותיה, לרבות מכירת חברות שפעילותן אינה סינרגטית לאסטרטגיה שלה. אבל ניסיון זה כשל, בדומה לניסיונות קודמים של דסק"ש למכור את חלקה בקליל לגורמים ישראליים וזרים, בהם קרן פימי וחברת האלומיניום הגרמנית הופה.

מלבד קליל אלומיניום, שולטת חברת קליל גם בחברת קליל מוצרים מוגמרים המייצרת חלונות, דלתות, קירות מסך וחיפוי חיצוני של מבנים בפחי אלומיניום מבודדים.

- צורי דבוש, מה לך ולאלומיניום?

"רוב הנכסים שלי היום נמצאים בהיי-טק, בעיקר בגיאו ובמספר סטרט-אפים נוספים. כאסטרטגיה של ביזור נכנסתי להשקעה בתחום האלומיניום. נכנסתי לכך בעיניים פקוחות, מפני שאני יודע שהקבוצה שלנו מסוגלת לתת ערך מוסף מאוד גדול לחברה".

- מה מיוחד בקליל?

"ראשית, המותג שלה חזק ומוכר. החברה נמצאת במצב שניתן לשפר ולעזור לה כדי שתצליח, ואנחנו רואים בה הזדמנות עסקית מאוד גדולה".

- הפרמיה שאתם משלמים לדסק"ש גבוהה למדי.

"אמנם שילמנו פרמיה גבוהה על מחיר השוק, אבל אם מסתכלים על ההון העצמי, אפילו קיבלנו הנחה".

- קליל תמשיך לייצר אלומיניום או שתכניסו לחברה פעילויות חדשות?

"קליל היא חברה שמייצרת אלומיניום, ותמשיך לייצר הרבה אלומיניום. אם ניתן יהיה להרחיב פעילויות, נעשה זאת בהתאם לאסטרטגיה של הקבוצה".

- הכוונה לפעילויות בתחום האלומיניום או שתכניס גם פעילויות של סטרט-אפים?

"אנחנו לא שוללים על הסף כניסה של פעילויות היי-טק לקבוצה".

- ההסכם עם אלומאיר סגור מבחינתכם?

"לא. החוזה עדיין לא חתום, ולכן נבחן את החוזה ואת ההסכם ונבצע את ההחלטה ברגע שאלומאיר תיתן לנו תשובה".

- פאואר וי.סי ועתיד ורוד, מי הן?

"שתיהן חברות אחזקה. שמה של הראשונה ישונה לקבוצת דבוש והיא מחזיקה את ההשקעות האישיות שלי, ועתיד ורוד מחזיקה את שאר ההשקעות. יש לנו אחזקות מעניינות בקבוצה, אבל כיום הן אינן רלוונטיות".

- מהיכן מגיע המימון של הקבוצה שלכם?

"חלקו הון עצמי וחלקו הלוואות מבנקים".

- יש לכם כוונות לרכוש פעילויות נוספות?

"אם תהיה הצעה מעניינת נשקול, אבל כרגע אנחנו פחות מחפשים השקעות חדשות".