מבצע פיגוע הדריסה בצומת אזור: "לא מצטער; ישראל הורגת סתם"

חליל אבו-עלבה, הנהג הקטלני מעזה, מואשם ברצח 7 חיילים ואזרחית ובפציעת 21

חליל אבו-עלבה, המחבל תושב עזה שביצע את פיגוע הדריסה באמצעות אוטובוס אגד בצומת אזור לפני כחודש, הואשם היום (ה') בבית המשפט המחוזי בת"א ברצח בכוונה תחילה של שבעה חיילים ושל אזרחית ובפגיעה בעוד 21 אנשים.

בכתב האישום, שהוגש ע"י עו"ד דבורה חן, מנהלת המחלקה לעניינים פליליים-ביטחוניים ולעניינים מיוחדים בפרקליטות המדינה, נאמר כי בבוקר יום ה-14.2.01, יצא הנאשם באוטובוס אגד, שבה עבד במשך חמש שנים, ממחסום ארז והסיע עשרות פועלים פלשתינים למרכז הארץ.

לאחר שהוריד אותם, באיזור רמלה-לוד, הגיע הנאשם לצומת אזור וביצע פניית פרסה לכיוון מחלף השבעה.

באותה עת, תחנת האוטובוס ליד הצומת הייתה הומה מאנשים, חיילים ואזרחים. הנאשם, בכוונה לבצע פיגוע טרור שבו יקפחו את חייהם חיילים רבים, האיץ את מהירות נסיעתו, עלה על המדרכה ודרס אנשים רבים שעמדו על המדרכה או בשולי הכביש.

בכך גרם למותם של שבעה חיילים ואזרחית ולפציעות וחבלות חמורות לעוד 21 אנשים. לאחר מכן נמלט באוטובוס דרומה במטרה להגיע לרצועת עזה, עד שנעצר בעקבות מרדף משטרתי, סמוך לצומת גן יבנה, ולאחר שהתנגש במהלך המרדף במשאית שהייתה קרוב לצומת.

התביעה ביקשה מבית המשפט לעצור את הנאשם עד לתום ההליכים, וציינה כי הודה בחקירתו במעשים המיוחסים לו וכי במעשיו הוכיח את מסוכנותו הרבה לביטחון המדינה ולביטחון הציבור בישראל.

נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט אורי גורן, נענה לבקשת התביעה והאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים. הנאשם, אשר הובא על כיסא גלגלים לאולם הדיונים, אמר לעיתונאים כי אינו מתחרט על מעשיו, שאותם ביצע, לדבריו, כדי לנקום על הרג פלשתינים.

באחד הדיונים להארכת מעצרו, הודיעה המשטרה כי הנאשם חבר בארגון טרור.

במערכת הבטחון הופתעו מהפיגוע באזור, אשר בוצע ע"י נהג אוטובוס, בעל משפחה, שהיה בעל אישור כניסה לישראל.

תחילה נבדקו חשדות, שהוא ביצע את הפיגוע בשירות החמאס, או הג'יאהד האיסלאמי, עקב מצוקה כלכלית. גם נבדקו הערכות, כי הוא ביצע את הפיגוע בעקבות מחשבה רגעית ובלתי מתוכננת.

אולם, חקירתו העלתה, כי הוא תכנן מראש את הפיגוע והוא ביצע אותו לאחר הורדת הפועלים הפלשתיניים.

בעקבות הפיגוע הקשה הוטלו הגבלות קשות על כניסת נהגי אוטובוס פלשתיניים לתחומי ישראל.

המחבל שהצליח להימלט מהאיזור ונלכד רק באיזור גן יבנה, סבל מפציעה קשה ורק לאחר כמה ימי טיפול בבית החולים "קפלן" החלה, למעשה, חקירתו.

בעקבות הפיגוע הקשה, הופקו במערכת הבטחון לקחים ובין היתר, נעשתה הערכת מצב מחודשת למתן אישורי כניסה לפלשתינים לתחומי ישראל.

עד לפיגוע הדריסה בצומת אזור, ההערכות במערכת הבטחון היו, כי מבוגרים מעל גילאי 35, שהם בעלי משפחות, מהווים פוטנציאל נמוך יחסית לביצוע פיגועים בתחומי ישראל.