החלה הפרטת התחבורה הציבורית: הנסיעה מתל-אביב לבאר שבע תוזל ב-46%

שלוש קבוצות זכו במכרזים להפעלת קווים המהווים 5.5% מפעילות אגד

שלוש קבוצות של מפעילי תחבורה מהארץ זכו במכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית שפירסם משרד התחבורה, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית.

מדובר ב-130 קווים עירוניים, איזוריים ובינעירוניים המופעלים כיום על ידי אגד. קווים אלה מהווים 5.5% מנפח הפעילות של אגד בתחבורה הציבורית.

חברת הנסיעות והתיירות נצרת זכתה במכרזים להפעלת שני אשכולות של קווים. אשכול אחד כולל 21 קווים איזוריים באיזור צפת ו-27 קווים איזוריים ועירוניים באיזור נהריה. אשכול שני כולל 24 קווים איזוריים באיזור נתניה-חדרה.

קבוצה נוספת, הכוללת את חברת הנסיעות מרגלית ויבואני הרכב אוטו-חן, זכתה במכרזים להפעלת 34 קווים איזוריים ופנימיים באיזור רמלה-לוד ו-6 קווים בינעירוניים נוספים ממודיעין לירושלים ובני ברק.

קבוצה שלישית, הכוללת את חברת תור-בוס וחברת ההשקעות אתגל, זכתה במכרז להפעלת 7 קווים בינעירוניים בין תל-אביב לבאר שבע.

בשלב הראשון של המכרזים התמודדו 11 קבוצות של מפעילי תחבורה ציבורית, שכללו חברות הסעה מהמובילות בישראל, מפעילי תחבורה מהארץ ומחו"ל, יבואני רכב וגופים פיננסיים שהתאגדו לצורך המכרז.

תעריפי הנסיעה בקווים אלה יהיו זולים בעשרות אחוזים מתעריפי הנסיעה הנהוגים כיום בקווי אגד. החברות הזוכות גם התחייבו להפעיל אוטובוסים חדישים בתדירות הגבוהה בעשרות אחוזים מהנהוג כיום, וכן להעניק שירות לישובים שלא הופעלה בהם עד כה תחבורה ציבורית. החברות הזוכות ינהיגו גם כרטיסי מנוי שבועיים וחודשיים, שיעניקו הנחות נוספות.

משרד התחבורה מעריך, כי בתוך שישה חודשים יחל תהליך העברת הקווים מקואופרטיב אגד לאחריותם של המפעילים החדשים. מכרזים נוספים, להפעלת 36 קווים נוספים באשדוד ובטבריה המופעלים על ידי אגד, פורסמו בחודש שעבר.

על פי התוכנית שיזמו משרדי התחבורה והאוצר, יוצאו למכרזים ב-8 השנים הבאות 50%-25% מקווי האוטובוסים של אגד בתחבורה הציבורית. במסגרת הרפורמה יפורסמו בשנת 2001 מכרזים ל-6.5% מקווי אגד ו-8% מקווי דן. בשנת 2002 יפורסמו מכרזים ל-5.5% מקווי אגד.

אגד תוכל להשתתף במכרזים רק לאחר הוצאת 8% מהקווים למכרז, וזאת באמצעות חברת-בת שתוקם לצורך כך. קואופרטיב דן יוכל להשתתף במכרזים רק לאחר שיגיע להסכם דומה לזה שנערך בין אגד לממשלה.