עו"ד צבי מיתר עזב לאנגליה

אחד מבעלי השליטה בקבוצת עורק מבקש לצאת לגמלאות; ישמש כיועץ למשרד בראשו עמד

בקבוצת עורק מתרחשים דברים גדולים. חלק מאחזקות הקבוצה מוצע בימים אלה למכירה, כולל דפי זהב. בעל המניות העיקרי, מוריס קאהן, ממשיך במאמציו למכור מניות עורק והחברות הקשורות לה, ובהן אמדוקס, הרשומה למסחר בוול סטריט בשווי של 1.4 מיליארד דולר.

ברקע הדברים הגדולים, הצליח אחד האישים הבכירים בקבוצה לשמור על עצמו רחוק מאור הזרקורים. מדובר בעו"ד צבי מיתר.

מיתר, יחד עם אחיו שמואל מיתר, הוא אחד מבעלי המניות בקבוצת עורק. הוא נמנה עם מייסדיה. במשך שנים רבות הוא היה אחד האישים המרכזיים שהעניקו לה את הטיפול המשפטי, באמצעות משרד עורכי דין בראשו הוא עומד.

צבי מיתר הפך לשם דבר גם בקהילה המשפטית בישראל, וזאת נוכח פעילותו בלישכת עורכי הדין, ובמשך שנים רבות כחבר בוועדה לבחירת שופטים. מי שמצוי בפרטים יודע, כי מיתר הצליח ליצור לעצמו מעמד מיוחד בוועדה לבחירת שופטים. הוא היה אלוף "הדילים", ורבים מהשופטים המכהנים כיום - במיוחד אלה מקרב עורכי הדין - חייבים לו את כהונתם.

מצב זה מסתיים בימים אלה. ל"גלובס" נודע, כי צבי מיתר מצמצם את פעילותו בישראל, ומעתיק את מקום מגוריו לאנגליה. מקורביו מספרים, כי נמאס לו. יש לו רכוש רב, והוא מבקש עתה לצאת לגמלאות בנכר.

מיתר עזב למעשה לפני חג הפסח. משרד עורכי הדין בראשו עמד, ימשיך לפעול על ידי השותפים האחרים. גם נייר הפירמה של המשרד ישונה: מיתר לא יופיע עוד בראש נייר הפירמה. הוא יופיע בתחתית הרשימה כיועץ למשרד.

בחירות חדשות בקו-אופ הוועד הממונה באגודת הקו-אופ עומד בקרוב לסיים את תפקידו. עניין של כמה חודשים. שר העבודה והרווחה, ח"כ שלמה בניזרי, צפוי להחליט בקרוב על בחירות חדשות בקו-אופ.

הרעיון המרכזי הוא שבעלי המניות/הזכויות בקו-אופ יחליטו בעצמם מי ינהל את רכושם, במקום שיעשה זאת רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן (שמינה את חברי הוועד), הכפוף לשר העבודה.

פרשת הקו-אופ עוברת עתה הילוך נוסף, בשל כניסתו של בניזרי לעניינים. אתמול (ב') ערך בניזרי פגישות עם שני היריבים העיקריים בפרשה זו: זליגמן והיו"ר הקודם של הקו-אופ, בני גאון. זליגמן סימן את בני גאון כ"איש הרע" בפרשה - בין היתר בשל מה שנראה כתשלומי שכר גבוהים למנהלים - הביא למעשה ליציאתו מהקו-אופ, ומינה במקומו ובמקום ההנהלה הקודמת ועד ממונה: דוד ברודט, השופטת בדימוס מרים פורת ועו"ד ליפא מאיר.

בניזרי קיבל מידע, לפיו קיבל הוועד הממונה שכר של 3.4 מיליון שקל בשנה, סכום גבוה יותר מזה שקיבלה ההנהלה הקודמת. בניזרי הופתע, ולכן הוא מבקש לברר עניין זה ברצינות. מטעם זה נערכו הפגישות עם זליגמן ועם גאון (בנפרד, כמובן, שהרי השניים במלחמת עולם).

עתה, לאחר שהתקיימו הפגישות, מסתמן הכיוון הבא: החלטה של בניזרי על קיום בחירות. שר העבודה הוא האיש המוסמך להחליט בנושא, הנוגע לאגודה שיתופית. בניזרי הזמין חוות דעת משפטית, בשאלה כיצד לבצע את המהלך הזה באופן המהיר והטוב ביותר. ההחלטה תינתן כאמור בימים הקרובים, מה שמבטיח שיהיה שמח בקו-אופ, וגם פותח סיכוי ממשי להעברת השליטה והניהול לידי חברי הקו-אופ. אחרי הכל, מדובר ברכושם הפרטי.

מתי יסיים זליגמן את כהונתו עניין נוסף העומד על הפרק הוא מתי יסיים אורי זליגמן את תפקידו כרשם האגודות השיתופיות. כתבתי "מתי", שכן לשאלה האם יסיים את תפקידו בזמן הקרוב, קיימת תשובה חיובית.

זליגמן מכהן בתפקיד רשם האגודות מזה 15 שנה. הוא מרכז בידיו כוח עצום, שכן הוא בעל סמכות מעין-שיפוטית ועל החלטותיו ניתן לערער רק בבג"ץ. 32% מכלל המשק - קיבוצים, מושבים, תאגידים וכו' - נתונים לסמכותו. זליגמן חוקר, זליגמן שופט, זליגמן מפקח. באמצעות מחלקה של כ-25 איש, מפעיל זליגמן את שלל סמכויותיו, בהן רישום, אישור, פיקוח, עריכת חקירות, מינוי ועד ממונה וכו'.

השאלה העומדת על הפרק, ולזאת יידרש ככל הידוע השר שלמה בניזרי, היא האם לפצל את התפקיד, ובאיזה עיתוי להחליף את זליגמן. עניין זה עמד על הפרק כבר בעת כהונתו של השר הקודם, רענן כהן. אלא שאז טורפד המהלך של הפסקת כהונתו של זליגמן, לאחר שהועלו כנגד כהן טענות לניגודי עניינים אפשריים. בני גאון, נטען, סידר עבודה לבנו של כהן באחת מהקבוצות הקשורות לקו-אופ, ולכן, כיוון שגאון הוא הדורש את פיטוריו של זליגמן, על כהן להימנע מלעסוק בכך. עתה מתגלגל הדבר לפתחו של בניזרי.