החשוד בריגול - מאבות ההיי-טק הישראלי

"סאנדיי טיימס" מדווח כי ראש מחלקת מו"פ בצה"ל לשעבר נעצר בשל קשריו עם רוסיה; לדברי העיתון, יצחק יעקב בן ה-75 מילא לפני שנים רבות תפקיד חשוב בתחילת תוכנית הגרעין הישראלית

תא"ל (מיל.) יצחק יעקב, לשעבר ראש מחלקת מחקר ופיתוח בצה"ל, עצור בישראל. כך גילה היום (א') השבועון הלונדוני "סאנדיי טיימס".

לדברי העיתון, יעקב מילא תפקיד חשוב בשלבים המוקדמים של פיתוח תוכנית הגרעין של ישראל. יעקב הוא בן 75 ומחזיק באזרחות ישראלית ואמריקנית. הוא נעצר לחקירה בקשר ליחסיו עם אישה רוסיה, שייתכן שהיתה לה נגישות לעבודתו.

השבועון טוען, כי הרשויות בישראל הוציאו צו איסור פרסום על הפרשה, ועל מעצרו של יעקב בידי מחלקת הביטחון של משרד הביטחון (מלמ"ב) ב-28 במארס.

על-פי הפרסום, הפרשה היכתה בתדהמה את חבריו של יעקב בארה"ב, שם הוא חי ושימש עד חודש ספטמבר האחרון כיו"ר של חברה העוסקת בחומרת מחשבים, המפעילה סניפי מעבדות בישראל וברוסיה. הוא תואר על-ידי ידידיו כ"איש זקן ונאיבי", שייתכן ונהג בפזיזות, אבל בוודאי שלא היה מעלה בדעתו לבגוד במדינתו.

דובר מטעם מחלקת המדינה האמריקנית אמר לעיתון, כי יעקב זכאי לסיוע קונסולרי של ארה"ב, אבל עד כה לא הגיש בקשה לכך. חבריו של יעקב אמרו לשבועון, כי מדובר בפרשה קפקאית, כהגדרתם, שממחישה את הפראנויה של ישראל.

מאז הדליף מרדכי וענונו פרטים על תוכנית הגרעין של ישראל ל"סאנדיי טיימס" ב-1986, נקטה ישראל - לדברי השבועון - באמצעים בלתי שיגרתיים כדי למנוע ולדכא כל דיון בסוגיות גרעיניות. לדברי השבועון, יעקב היה מעורב מאוד בתוכנית הגרעינית של ישראל, הן בתפקידו הצבאי והן כמדען הראשי לשעבר של משרד התעשייה והמסחר.

על-פי הפרסום, לא ברור היכן ומתי פגש יעקב בבחורה הרוסיה שזהותה לא ידועה, וכן לא ידוע מדוע הרשויות בישראל מצאו בה עניין כה מיוחד.

בפרסום נאמר, כי יעקב פרש בשנה שעברה מתפקידו כיו"ר CONSTELLATION 3D INC C3D . מדובר בחברה שמרכזה בניו-יורק, והעוסקת בפיתוח ציוד מתקדם לאחסנת נתונים. השבועון מציין, כי זמן קצר לפני שעזב את החברה, מכר יעקב מניות בשווי של יותר ממיליון דולר.

היועץ המשפטי הראשי של החברה אמר לשבועון: "יעקב פרש מהחברה בגלל פערים של גישה וחזון - הוא בא מהאסכולה הישנה ואנחנו חברה של טכנולוגיה חדישה". בפרסום נטען, כי חבריו של יעקב מתקשים להבין כיצד אדם בן 75, שאינו קשור לסודות צבאיים מאז שנות ה-70, יכול להוות כיום סיכון בטחוני לאומי.