אמנות המכירה

יצירות אמנות במכירה פומבית באינטרנט

מיכאל בן-עמי, הבעלים של גלריה בן-עמי למכירות פומביות, הסיט לפני שנים ספורות את עסקיו אל מרחבי הרשת והשיק את hammersite, אתר ישראלי למכירות פומביות, שמאפיל בהיקף מכירותיו על עסקים פיזיים דומים בתחום.

האתר משווק מוצרי אמנות ואספנות לרבות תמונות, פסלים, יינות, אוספים, ציורים, חפצי יודאיקה, כלי כסף, תכשיטים, פיסול אפריקני ואמנות ישראלית מודרנית. בשלביו הראשונים של האתר, נקבע מחיר המינימום לפריט על סכום של 1000 דולר. עם זאת, במהלך הזמן הורחב טווח המחירים, וכיום ניתן לבצע רכישות גם במחירים שווים לכל נפש.

המודל העסקי של hammersite מבוסס על גביית עמלות מהקונה ומהמוכר. חפצי האמנות, שמקורם באוספים או בעזבונות, מתקבלים בקונסיגנציה. מנהלי האתר מעריכים את שוויים ומציגים אותם באתר עם מחיר התחלתי. נשאלת השאלה, מי יקנה חפץ אמנות יקר ערך (לעיתים במחיר של אלפי דולרים) על סמך תמונה באינטרנט, מבלי לבדוק את מקוריותו ומבלי למשש אותו? יזמי האתר ציפו לקושי הפסיכולוגי הזה ונערכו בהתאם. קהל הקונים מוזמן להגיע בכל עת אל אולם תצוגה פיזי, למשש את הסחורה, לבחון ולבדוק שלא מדובר במוצר מזויף או פגום. בנוסף, נהנים הלקוחות מאחריות מלאה תוך אפשרות להחזיר ולהזדכות.

במקרה זה, נכונה ליזמים הפתעה גדולה: 90% מהרוכשים בפועל לא הטריחו את עצמם אל אולם התצוגה, ורכשו מוצרים על סמך תמונת הפריט באתר - גם כאלה שעלותם אלפי דולרים.

בן-עמי הצליח לזהות ולהגדיר את הפרופיל הממוצע של לקוחות האתר. מסתבר, כי 99% מהם הם אנשי היי-טק, שעשו כסף בשנים האחרונות, ומעוניינים להשקיע אותו בפריטי אמנות מקוריים שיוצגו במשרדיהם. האספנים הוותיקים בקושי פוקדים את האתר. זאת, מכיוון שמרביתם לא שייכים לדור האינטרנט. "הלקוח הטיפוסי שלנו", אומר בן-עמי, "הוא זה שמתעורר בבוקר ורץ להתחבר לרשת."

ערוץ ההכנסות היחידי של האתר מבוסס על עמלות. עם זאת, בשונה מהעולם הפיזי, שבו מכירות חפצי האמנות מתבצעות בזה אחר זה, מאפשרת במת האינטרנט מכירה פומבית ב"מקביל" - מאות פריטים מוצגים למכירה זה לצד זה בו-זמנית. היכולת הזאת, הזניקה את היקף המכירות לשיעורים שעלו בהרבה על ציפיות היזמים. נכון להיום, נע היקף המכירות על טווח שבין חצי מיליון למיליון שקל בחודש.

כתובת: www.hammersite.com