הסוד הכמוס נחשף: מספר חברי ההסתדרות - 560 אלף איש

ההסתדרות נאלצה לחשוף את הנתון עקב קביעה, כי היא מטעה את הציבור

"משלמי דמי טיפול מקצועי-אר-גוני אינם חברי ההסתדרות. הם אינם חברים בשום ארגון עובדים, וניתן לגבות מהם דמי טיפול ארגוני-מקצועי רק כל עוד הם אינם חברים בארגוןעובדים כלשהו. העובדה שההסתדרות כוללת במספר חבריה את משלמי דמי הטיפול - הינה הטעיה". כך אומר פרופ' דוד פרנקל, ראש תחום המש-פט במחלקה למינהל עסקים של אוניברסיטת בן-גוריון.

בתגובה חשפה היום (ג') ההסתדרותאת מספר חבריה האמיתי: 560 אלף איש.

פרנקל אמר את הדברים בתגובהלידיעה שפורסמה ב"גלובס" בעניין כשלון הקמפיין של ההסתדרות לגיוס חברים. ההסתדרות סירבה למסור את מספר חבריה ה"אמיתיים" - אלהשמשלמים דמי חבר בשיעור של 0.9% מהשכר. היא הסכימה רק למסור את המספר הכולל את משלמי דמי טיפול מקצועי-ארגוני.

התברר, כי אפילו בכירים בהסתד-רות אינם מקבלים לידיהם את המספרים העדכניים של חברי ההסתדרות.

פרנקל אמר, כי בהסכמים הקיבו-ציים משנת 1995, לגבי המשק הפרטי ולגבי המשק הציבורי, סוכם, כי דמי הטיפול המקצועי-ארגוני של עובדים שאינם חברים בשום ארגון עובדיםיועברו ממעסיקים אלה להסתדרות הכללית. אך הם אינם חברי הסתדרות ואינם רשאים לבחור ולהיבחר למוסדותיה.

לדברי פרנקל, למספר המדויק של חברי ההסתדרות חשיבות רבה, שכן לפי סעיף 4 לחוק ההסכמים הקיבוציים - הסכם קיבוצי כללי יכול להיחתם רק עם ארגון עובדים שעם חבריו נמנה המספר הגדול ביותר של עובדים מאורגנים. ההסתדרות זכאית לקבל את דמי הטיפול המקצועי-ארגוני רק כל עוד מספרם של חבריה גדול ממספרם של חברים בארגוני עובדים אחרים.

"חובה לדעת את המספר המדויק של חברים בכל ארגון עובדים. אסור שנתונים אלה יהיו סוד השמור בידי ארגון עובדים. זכותו של הציבור וחובתם של המעסיקים לקבל נתונים אלה בגלוי, ורשמית", אמר פרנקל.

בתגובה מסר דובר ההסתדרות, כי מספרם של המשלמים הן דמי חבר להסתדרות והן דמי טיפול ארגוני-מקצועי עומד על כ-678 אלף איש.

לאחר סירובים עקשניים, מסר הדובר לראשונה ל"גלובס", את החלוקה: מספר המשלמים דמי טיפול ארגוני-מקצועי הוא 118.8 אלף איש. מנתונים אלה מתברר, כי מספר חברי ההסתדרות עומד כיום על 560 אלף איש בלבד.

הדובר נמנע מלהתייחס ספציפית להשגותיו המשפטיות של פרנקל. הוא אמר: "כל המשלמים הם חברים הנהנים מכל ההשגים שמשיגה ההסתדרות לחבריה".