בניזרי: "3-2.5 מיליארד דולר מתגלגלים בכסף שחור בתיווך של עובדים זרים"

שר העבודה והרווחה ל"גלובס": "שרים וח"כים מעסיקים עובדים זרים ללא היתר. מי שמופקד על שמירת החוק מפר אותו"

"עובדים זרים זה אחלה ביזנס. אחלה כסף. יש המון כסף שחור. לפי הערכות זהירות, מתגלגלים בעסק 2.5 עד 3 מיליארד דולר בתיווך עובדים זרים" - אומר שר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, בראיון מיוחד ל"גלובס".

לדבריו, "יש מאכרים שמתווכים בין העובדים הזרים לבין כל מיני גורמים. כל עובד זר שנכנס לארץ משלם אלף דולר, אלפיים דולר, ושמעתי על סכומים גדולים יותר, 4,000 ו-5,000 דולר. הממוצע זה 2,000 דולר. זה מאכריות אחת, בארץ המוצא. מאכריות אחרת זה בשירות התעסוקה. המאכריות שמפריעה לי, הכספים, זה התיווכים שבתוך משרד העבודה, בשירות התעסוקה. מאכרים באים לקבלנים ואומרים 'תיתן לי ואני אתן לך. אני אדאג לך שיתנו לך יותר', זה מה שאני רוצה למגר, בתוך שירות התעסוקה".

בהתייחסו לטענות על פקידים בשירות התעסוקה המקבלים כספים במטרה לסדר היתרים, אמר בניזרי: "יש שמועות. זה מעביר לזה, תן לי ואני אתן לך, שמור לי ואשמור לך".

בניזרי הדגיש בראיון, כי הוא מתכוון להשתמש באמצעי הרתעה כלכליים נגד מעסיקים זרים ללא היתר, ולהגדיל באופן משמעותי את הקנסות המינהליים. "שלמה בן עמי הרס את ההרתעה, כי לא רצה להתלכלך. אני לא עושה חשבון והולך על מה שאני מאמין בו. אנחנו מתכוונים להעלות את הקנס למעסיק שנתפס פעם ראשונה ושנייה ל-20 אלף ו-30 אלף שקל. צריך שגם המשטרה תפעיל התרעה מסויימת", אמר בניזרי.

לדבריו, מינה ועדה משרדית לבחינת מערך הטיפול בעובדים זרים, ותפקוד שירות התעסוקה. מסקנותיה יפורסמו בעוד כשבועיים. בניזרי אף מסר, כי מנכ"ל שירות התעסוקה, עזרא ג'אנו, יסיים את תפקידו בחודש הקרוב.

אחת ההמלצות המרכזיות של הוועדה, היא הצבת נספחי תעסוקה בשגרירויות הישראליות בדרום-מזרח אסיה ובמזרח אירופה, שיפקחו על אישורי הכניסה לעובדים זרים.