גורם ביטחוני בכיר: טילי "דרבי" שפותחו ע"י רפא"ל עלולים להגיע לסוריה

דרום אפריקה מכרה לברזיל את טיל האוויר-אוויר "דרבי", שפותח על ידי רפא"ל והתעשייה האווירית של דרום אפריקה בתקופת שלטון האפרטהייד במדינה זו ובמימון משותף של ממשלת פרטוריה. כך נודע ל"גלובס".

זהו הטיל המתקדם ביותר של רפא"ל, שמסופק, לדבריה, גם לחיל האוויר הישראלי. הטיל היה מסווג בשנים האחרונות ונחשף רק בסלון האווירי בצרפת בשבוע שעבר.

העיסקה למכירת הטיל לברזיל - הנחשבת למדינה ידידותית לישראל - אינה צריכה להדאיג את מערכת הביטחון. עם זאת, גורם ביטחוני בכיר לא פסל היום (ד') את האפשרות שהטיל יגיע בהמשך למדינות אויב של ישראל, כגון סוריה, שרוכשת נשק מדרום אפריקה.

לפני מספר שנים פורסם קיומה של עיסקת נשק גדולה בין דרום אפריקה (שלאחר נפילת האפרטהייד) לסוריה. בעיסקה זו נמכרה מערכת ישראלית אחרת - לבקרת אש של טנקים - שסופקה לצבא דרום אפריקה מספר שנים לפני כן, בתקופת השיא של יחסי ישראל עם מדינה זו. מקור בכיר במשרד הביטחון אישר שה"דרבי" נמכר לברזיל. "דרום אפריקה אינה יכולה לייצר את ראש הביות של הטיל", אמר המקור, "ולכן היא צריכה את אישורנו לכל עיסקת ייצוא. לעומתה, אנחנו לא צריכים לקבל את אישורה לביצוע עסקאות עם מדינות אחרות".

הרשות לפיתוח אמצעי לחימה פיתחה את הטיל בעשור האחרון, ולראשונה ייצרה טיל אוויראוויר מונחה מכ"ם. זהו טיל מתקדם, המיועד לפגיעה במטוסי אויב בטווחים בינוניים, מעבר לטווח הראייה של הטייס (BVR - BEYOND VISUAL RANGE).

הטיל משלים את משפחת טילי האוויר-אוויר של רפא"ל, הכוללת את "פיתון-4", שסופק, על פי הודעת רפא"ל, גם לחיל האוויר הישראלי, ואת "פיתון-3", שבאחרונה נודע כי סופק לסין.

ה"דרבי" הוא טיל מכ"ם אקטיבי, המותאם לפעילות בכל מזג אוויר ובגזרות לחימה שונות וניתן לשיגור ממטוס לעבר מספר מטרות פוטנציאליות, בטווח הקצר והבינוני.

הטיל פועל בשני אופנים: "נעילה לאחר שיגור" לטווחים בינוניים ו"נעילה לפני השיגור", במקרה שהוא מכוון נגד מטרות בטווח קרוב למטוס.

לדברי משרד הביטחון, ה"דרבי" מסוגל להתמודד עם אמצעי לוחמה אלקטרונית, בזכות ראש הביות שפיתחה התעשייה האווירית במפעל מב"ת. לדבריו, ה"דרבי" כבר נמצא בשימוש מבצעי, לאחר שנבחן בהרבה שיגורים מוצלחים. משרד הביטחון מוסיף, שניתן להתאים את הטיל למטוסי קרב מודרניים, לרבות מטוסים "קטנים" כגון אף-16, מיראז' (הנמצא בשימוש בדרום אפריקה - ד.מ.) ומטוסי אף-5, הנמצאים בשימוש בחיל האוויר של ברזיל, תורכיה וסינגפור.

לא ניתן היה להשיג את תגובת דובר רפא"ל.