שרדר: תקפיאו את ההתנחלויות; שרון: ויתורים כואבים רק תמורת שלום אמיתי

ראש הממשלה, אריאל שרון, פתח היום (ה') בברלין את ביקורו הממלכתי הראשון באירופה. שרון נפגש עם הקנצלר גרארד שרדר ובכירים במימשל הגרמני. הערב הוא עמד להיפגש בפאריס עם הנשיא ז'אק שיראק.

שרדר הבטיח לשרון שגרמניה תפעל ככל יכולתה למען חילופי שבויים בין ישראל לחיזבאללה. שרון ביקש מגרמניה להגביר את פעילותה למען שחרור חיילי צה"ל שבידי חיזבאללה.

מנהיג חיזבאללה, השייח' חסן נסראללה, הודיע עוד אתמול, כי שרון יקבל במהלך ביקורו בגרמניה מסר חשוב לגבי השבויים הישראלים.

בנושא הפלשתיני, האיץ שרדר בשרון לגלות גמישות בדרישת הפלשתינים להקפאת ההתנחלויות. עם זאת, הוא הביע תמיכה בזכותה של ישראל לזכות בביטחון מלא. "דווקא כחברים אמיתיים - אנו מציעים לכם לשקול גמישות בנושא ההתנחלויות", הוא הבהיר.

שרון סקר בפני שרדר את המשך הפיגועים בחסות הרשות הפלשתינית, מאז הסיכום על הפסקת האש. הוא הדגיש, כי יאסר ערפאת אינו מנסה לבלום את הטרור וגם בימים אלה הוא מהתל בכולם.

שרון ציין, כי ישראל תהיה מוכנה לוויתורים כואבים, אבל רק תמורת שלום אמיתי.

במהלך הטיסה לגרמניה ציין שרון שהוא מופתע מהדיווחים בארץ, שמקורביו מסרו שישראל מתכננת פעולה שמטרתה להביא להפלתו של יאסר ערפאת. הוא הדגיש בשיחה עם עיתונאים, כי ישראל איננה מתערבת בעניין מיהו העומד בראש הרשות הפלשתינית.

עם זאת, הוא הבהיר, כי מבחינת ישראל, תקופת הצינון טרם החלה, בעיקר משום ש"מאז חודש ספטמבר האחרון לא היה יום אחד של רגיעה ושל הפסקת אש".

לאחר פגישותיו עם צמרת המימשל הגרמני, עמד שרון להיוועד עם שר החוץ הבלגי. מקורבי שרון העריכו שצפויה פגישה מתוחה, לאור התביעה שהוגשה נגדו בבריסל על חלקו בטבח סברה ושתילה.

בלגיה מכהנת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי.

בפמליית שרון העריכו, כי אירוע נוסף שיעיב על הפגישה, יהיה ניפוץשמשות ביתו של קונסול בלגיה בישראל, ברחוב בלפור בירושלים. השמשות נופצועל ידי אלמונים. במקום נמצאו כרזות בגנות בלגיה על פתיחת החקירה נגד שרון.

בתום פגישותיו בגרמניה עמד שרון לטוס לפאריס, שם הוא צפוי להתק-בל בהפגנות סוערות.

בין פגישותיו, הספיק שרון ליטול חלק בטקס זיכרון בתחנת הרכבת בבר-לין, ממנה הוסעו יהודים למחנות ההשמדה.

כלי התקשורת בצרפת דיווחו היום, כי קבוצת ארגוני זכויות אדם ופעילישמאל, מארגנת הפגנת ענק בפאריס נגד שרון. בעיתון הצרפתי החשוב "לה מונד"אף פורסמה מודעה תחת הכותרת "שרון - פרסונה נון-גרטה". המודעה קוראת להמשיךבתביעות נגד שרון, באשמת אחריות עקיפה לטבח מאות הפלשתינים בסברה ושתי-לה. המפגינים אף קוראים לשים קץ לשיתוף הפעולה הצבאי בין ישראל צרפת, לגינוי בינלאומי של ההתנחלויות בשטחים הכבושים ול"שליחת כוח הגנה בינלאומי לשטחים, כדי שישמור על הפלשתינים".

בקואליציית הארגונים שמארגנת את ההפגנה חברות מפלגת הירוקים והמפלגה הקומוניסטית המיוצגות בממשלה הצרפתית, וכן הליגה לזכויות אדם והתנועה נגד גזענות.

מנהיגי צרפת הודיעו, כי בכוונתם להעמיד בראש שיחותיהם עם שרון את "היישום המהיר והמלא של דו"ח מיטשל".

דובר משרד החוץ הצרפתי אמר, כי בשיחות ייבחנו הדרכים בהן צרפת והאיחוד האירופי יכולים לסייע לשני הצדדים. צרפת, אמרו גורמים בכירים במדינה, תנסה להסביר לשרון כי עליו להימנע מהחלשת ערפאת בהתקפות החוזרות ונשנות עליו, שכן הדבר לא יאפשר להגיע לשלום.