התנועה לאיכות השלטון: "למנוע את מינוי אפרים איצקוביץ למנהל נתב"ג 2000"

עקב מימצאי מבקר המדינה נגדו * טוענת: פעל בניגוד לכללי מינהל תקין

התנועה לאיכות השלטון ביקשה היום (ד') משר התחבורה, אפרים סנה, לא למנות את אפרים איצקוביץ לתפקיד ראש מינהלת פרויקט הטרמינל העתידי "נתב"ג 2000" ברשות שדות התעופה. התנועה טוענת, כי נגד איצקוביץ הועלו "מימצאים חמורים על ידי מבקר המדינה, ההופכים את המינוי לבלתי סביר באופן קיצוני".

התנועה טוענת, כי ממידע שהגיע לידיה עולה, כי בכוונת סנה למנות את איצקוביץ לראש מינהלת נתב"ג 2000, חרף מימצאי מבקר המדינה נגדו בדו"ח משנת 1998, וחרף מימצאים שהועלו בדו"ח נציב תלונות הציבור מאותה שנה.

לדבריה, מבקר המדינה בדק את תיפקודו של איצקוביץ, כמנכ"ל החברה הממשלתית לפיתוח לוד ורמלה, וקבע, כי איצקוביץ פעל בניגוד לכללי מינהל תקין, בין היתר, תוך ניגוד עניינים, הטעיית דירקטוריון, הוצאת כספי ציבור במסעדות יקרות, ופגיעה בחושף שחיתות בחברה.

לטענתה, מבקר המדינה קבע עוד, כי בפרויקט הבנייה גני יער, שבו התקשרה החברה עם קבלן שלא עמד בתנאי המכרז, ואף אישרה בלי מכרז את הרחבת העבודות, כי הקבלן נמנה עם מקורביו של איצקוביץ, ולכן היה עליו להימנע מכל מעורבות בהתקשרות עם הקבלן.

מבקר המדינה גם חיווה את דעתו בנוגע להתקשרות החברה עם יועץ שיווק חיצוני, באומרו, כי "יש לראות בחומרה דיווח לא נכון של המנכ"ל לדירקטוריון החברה".

כן קבע המבקר, בהקשר לפעולות של איצקוביץ בעמותה מסויימת, כי הוא העמיד עצמו במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו כמנכ"ל החברה לפיתוח לוד ורמלה לבין תפקידו כיו"ר הוועד המנהל של אותה עמותה. כך גם פעל איצקוביץ בניגוד עניינים בפרסום של כנס פקחי טיסה, בשעה שהיה חבר בארגון הפקחים.

העמותה טוענת עוד, כי בדו"ח של נציבות תלונות הציבור נחשפה פרשה של פיטורי עובד שחשף שחיתות בחברה, שבה היה מעורב איצקוביץ. מהדו"ח עולה, כי לאחר שעובד פעל לחשיפת מעשי שחיתות בחברה, הורעו יחסיו עם המנכ"ל, הוא פוטר, והוחזר לעבודה רק לאחר התערבות מבקר המדינה.

התנועה סבורה, כי נוכח המימצאים נגד איצקוביץ על חריגה מכללי מינהל תקין, הוא אינו יכול לכהן בתפקיד ציבורי בכיר, אשר כולל ניהול כספים בהיקף של מיליוני שקלים ופיקוח על מנגנונים שונים. לדעת התנועה, יש לבחון אם קיימת זיקה בין השר הממנה לבין המועמד, ולבדוק את המשמעויות המשפטיות הנובעות מכך.

לדבריה, "המינוי נגוע בחוסר סבירות קיצוני ומצוי בניגוד חריף לכללי מינהל תקין".

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר בתגובה, כי "איצקוביץ אכן מועמד לתפקיד מנהל נתב"ג 2000, ולאחר שהשר עיין בהסבריו המפורטים של איצקוביץ בדו"ח מבקר המדינה, הוא החליט שלא לשנות את עמדתו ביחס למועמדותו של איצקוביץ לתפקיד".