החברה-הבת של אל-על, סאן-דור, החלה לטוס בגלוי ובצורה רשמית בשבתות

האיסור הממשלתי על ביצוע טיסות בשבתות ובחגים נחשב לאחת מאבני הנגף המרכזיות העומדות בפני הפרטתה של חברת התעופה הבינלאומית; מנכ"ל אל-על: "סאן-דור עצמאית, זה לא ענייננו אם היא טסה בשבת"

טועה מי שחושב שחברת התעופה הלאומית אינה מבצעת טיסות בשבת. האיסור על ביצוע טיסות בשבתות ובחגים, שהתקבל בהחלטת ממשלה, עמד אמנם מאז ומתמיד במוקד אי הפרטת אל-על, אך בשטח קיימת מציאות אחרת, בה אל-על מקבלת בשמחה תמיכה פוליטית וכלכלית מהמדינה, לדוגמה במימון הוצאות הביטחון במיליוני דולרים בשנה והגנה מול רשויות תעופה במדינות זרות, אך במקביל חורגת מההנחיות המפורשות של אותה הממשלה.

הראש היהודי ממציא לנו פטנטים גם כשהדבר עומד בניגוד לעמדת המפלגות הדתיות, שיזמו לאורך השנים את מגבלות השבת על אל-על. הנהלת אל-על המציאה שיטות מגוונות להטיס את נוסעיה המבקשים לצאת מהארץ במועדי ישראל, תוך הפעלת הטיסות על ידי החברה-הבת סאן- דור.

בראש השיטות - "שאילת" קודים של חברות תעופה אחרות, שתחתן נרשמו טיסות אל-על. בשבועות האחרונים, וזה מתפרסם כאן לראשונה, חלה התפתחות נוספת בנושא: סאן-דור כבר מפעילה את הטיסות תחת קוד רשמי, מוכר וחדש משלה.

אל-על, רשמית, לא טסה בשבתות מאז ספטמבר 1982. שר התחבורה דאז, חיים קורפו, יזם את הפעלת מטוסי אל-על המושבתים בשבתות, לאור מצוקת המטוסים של ארקיע מאותה תקופה, שאילצה אותה לחכור מטוסים בחו"ל.

כדי שלא להפסיד את תנועת הנוסעים בסופי שבוע, ימים פעילים במיוחד בעולם התעופה ואהובים במיוחד על הישראלים היוצאים לנופש בחו"ל, הוטל שיווק הטיסות והפעלתן על סאן-דור. כדי להסיר כל סימן למעורבות אל-על/סאן-דור בטיסות בשבת, לא נעשה שימוש בקוד הבינלאומי הרשמי של החברה הלאומית (LY), אלא בקודים של חברות תעופה ישראליות אחרות. המטוסים, המכונאים, הצ'ק-אין ושירותי הקרקע הם של אלעל - אך אין הוכחה לעובדה שהחברה הלאומית היא העומדת מאחורי הטיסות. צוותי האוויר היו לרוב של ארקיע.

כך נעשה גם בטיסות מטען. הוכחות לכך שאל-על מבצעת טיסות מטען בשבת נחשפו לפני שלוש שנים בידי שר התחבורה דאז, שאול יהלום (מפד"ל). הוא פירסם דו"ח שאותו כינה "כל האמת על פרשת שמירת השבת בחברת אל-על, ופתיחת התחרות בשוק הטסת המטענים", וחשף תוצאות בדיקה של צוות מיוחד שהקים, לבירור החשדות לפיהם אל-על מפעילה טיסות מטען בשבתות ובחגים, בניגוד להנחיית הממשלה.

הצוות קבע אז, כי אל-על מבצעת בממוצע 7-4 טיסות מטען מדי שבת. "כדי להסתיר עובדה זאת", אמר יהלום, "רושמת אל-על את הטיסות תחת שמה של חברת ק.א.ל, אבל הטיסות הן של אל-על, המטוסים של אל-על, הצוותים של אל-על, ההכנסות וההוצאות של כל טיסה נכנסות להנהלת החשבונות של אל-על. ק.א.ל כלל לא מעורבת בטיסות, חוץ מהסכמה לשימוש המלאכותי, ואולי הבלתי חוקי בשמה. תמורת הסכמתה לשימוש בשמה, משלמת אל-על לק.א.ל 250 דולר עבור כל טיסה כזאת".

בכיר בסאן-דור מסר ל"גלובס" בימים האחרונים: "האיסור על הטיסות בשבת התייחס בעיקר למטוסי אל-על. הדתיים לא רצו לראות בשמיים את המטוסים כחול-לבן הנושאים את דגל ישראל. הקודים הזרים סייעו להתגבר על הבעיה הזאת".

לאורך השנים "כיכבה" בעיקר ארקיע בטיסות השבת של אל-על עם הקוד IZ, אך מאז הרחיבה ישראייר את פעילותה הבינלאומית, לא היססה אלעל להשתמש גם בקוד שלה (H6). בשבועות האחרונים קיבלה סאן-דור קוד בינלאומי חדש ועצמאי משלה עבור הפעילות בשבת, שתחתיו מבוצעות כעת הטיסות האסורות.

הקוד שניתן לסאן-דור הוא L7, והוא קיבל הכרה רשמית מהאירגון הבינלאומי של חברות התעופה, יאט"א, וכך גם מאירגון התעופה העולמי, ICAO. השימוש בקוד העצמאי מאפשר לסאן-דור גם לחסוך בעלויות. חברה כמוה, הרושמת את טיסותיה תחת קוד של ארקיע-ישראייר, נאלצת לשלם את הוצאות הדלק ואגרות המעבר והנחיתה בעולם לפי התעריפים של החברה שהטיסה רשומה עליה. סאן-דור קיבלה תנאים מיוחדים.

מנכ"ל סאן-דור, אורי דנור, אומר, כי הקוד L7 מקבל תנאים טובים יותר מהקודים IZ (ארקיע) ו-H6 (ישראייר). "השימוש בקוד שלנו חוסך אלפי דולר לכל טיסה", אמר דנור, שמילא לפני מינויו בסאן-דור תפקיד בכיר בהנהלת אל-על.

"השימוש בקודים הזרים נעשה, כי פחדו להשתמש בקוד הרשמי של אל-על. חששו שיהיו שיגידו שאל-על טסה בשבת. עתה אנו מבצעים באמצעות הקוד העצמאי שלנו ארבע טיסות בכל שבת".

מנכ"ל אל-על, דוד חרמש, מסר בתגובה: "סאן-דור היא חברה עצמאית, הפועלת לפי כלליה. זה לא ענייננו אם היא טסה בשבת. אנו לא מתערבים בעסקיה".