קיפוח המדען הערבי

שרת התמ"ס, דליה איציק, קיבלה החלטה עקרונית שאחת החממות בשיטה החדשה תהיה במיגזר הערבי. ורניה נמצא בקשר עם היזמים, ומעודד אותם להרים את הכפפה.

אחד מהיזמים שמתעניינים ברעיון של חממה ערבית הוא ואיל כריים, מרצה באוניברסיטת תל-אביב למינהל עסקים, בעל פרוייקט בחממה בדרום בתחום המחשבים, וסגן נשיא מועדון אנשי העסקים הערבים. כריים רוצה להקים את החממה בנצרת, בשל היותה מרכז גיאוגרפי ועיסקי.

מה הפוטנציאל של חממה בנצרת?

כריים: "מההיכרות האישית שלי, יש הרבה יזמים במיגזר הערבי, אבל אני לא סומך רק על תחושה. בחודש הבא אני מקיים כנס, בו ייאספו כל המדענים בעלי הפוטציאל מהמיגזר הערבי, שיכולים להיות רקע ומקור לרעיונות. בהמשך, ניזום כנסים כאלה גם באוניברסיטאות, לסטודנטים".

מה המטרות שלך בחממה?

"קודם כל, אנחנו מנסים לא להגדיר את החממה כערבית, כי יהיו בה גם יהודים. זו חממה שתמוקם במיגזר הערבי, ואחד היתרונות שלה, שהיא תיצור אווירה של יזמות טכנולוגית. לכן חשוב המיקום. כשהבן שלי יעבור ליד חממה, הוא ידע שסופו של מי שלומד ביולוגיה וכימיה יכול לא רק להיות מורה, אלא גם מדען. "בנוסף, החממה יכולה להיות רקע ובסיס להשקעות וזרימת הון להיי-טק במיגזר הערבי. הגיע הזמן שהמשקיעים הערבים יפנו תשומת לב לתחום הזה. חממה גם תיצור מקומות עבודה לאנשים שלא מוצאים את מקומם בתעשייה רגילה. אלה אנשים עם מוחות טובים ורעיונות מעניינים, שחשים תיסכול מהתפקידים שהם ממלאים, או שאינם משתלבים במקומות עבודה רגילים".

מדוע רק עכשיו תקום חממה ראשונה במיגזר הערבי?

"אנחנו מרגישים את הקיפוח של המדען הערבי. אין לו אותם הזדמנויות. אנחנו רוצים לתת לו את ההזדמנות ליזום ולפתח רעיונות חדשים, להיפגש עם משקיע ערבי. זו תהיה תרומה ענקית. אני מאמין שלמיליון אנשים במדינה הזו יש אותו אחוז של רעיונות והמצאות כמו בכלל האוכלוסיה, אם לא יותר".