ה"מלשינון" של מס הכנסה שילם אשתקד 1.55 מיליון שקל גמול למוסרי המידע

בארבע השנים האחרונות נפתחו 64 תיקים פליליים בעקבות דיווחי אזרחים

"המלשינון" של מס הכנסה עובד שעות נוספות: הגמול ששולם בשנת 2000 לאזרחים ששיתפו פעולה עם נציבות מס הכנסה הסתכם ביותר מ-1.55 מיליון שקל. סך הגמול ששולם בשנים 2000-1997 הסתכם בסכום כולל של 3.1 מיליון שקל.

הגמול משולם על ידי מחלקת "המודיעים" של מס הכנסה, בגין תיקי חקירה פליליים שנפתחו נגד מעלימי מס בעקבות מידע שהגיע לשלטונות המס מאזרחים. בנציבות מס הכנסה לא אוהבים את המינוח "מלשינים", והם מעדיפים להשתמש במונח "מודיעים".

הגמול משולם לעתים גם עבור מידע שניתן שנים רבות קודם לכן. בשנה שחלפה נפתחו 7 תיקי חקירה פליליים בעקבות מידע שהתקבל מאזרחים. יצוין עם זאת, כי מספר התיקים אינו מעיד על מספר "המודיעים", כך שמידע שמוסר מודיע אחד עשוי לסייע לפתיחתם של מספר תיקים. הגמול משולם לעתים במספר תשלומים, בהתאם לקצב קבלת תשלומי המס מהנישום שעבר עבירה פלילית.

ב-4 השנים האחרונות נפתחו 64 תיקי חקירה פליליים נגד מעלימי מס: 20 בשנת 1997, 19 בשנת 1998, 18 בשנת 1999, ו-7 בשנת 2000. רוב הסכום, כ-1.5 מיליון שקל, ששולם בשנה שעברה, שולם בעבור מידע שהתקבל שנים רבות קודם לכן. לפיכך יתרת הגמול ששולמה ב-2000 נמוכה, אבל זאת למראית עין בלבד, שכן רוב הגמול בגין שנה זו שולם למעשה בראשית 2001.

נציבות מס הכנסה מסרה ל"גלובס", כי בצמוד למחלקות החקירות פועלות יחידות "המודיעים". מתפקידן של יחידות אלה לקבל אינפורמציה, לעבד אותה ולהכין את הנתונים לביצוע חקירות פליליות. היחידות האלו מקבלות אינפורמציה ממספר מקורות, ובכלל זה מאזרחים שבידיהם אינפורמציה אודות אזרחים מעלימי מס.

במקרים מסוימים, מבקשים "המודיעים" לקבל גמול עבור המידע שהם מוסרים. הגמול הוא יחסי לסכום הקנס שפוסק בית המשפט, או לסכום הכופר בתום ההליך הפלילי.

באותם מקרים שבהם הם פותחים בתיקי חקירה, או כאשר אין אימות לחשדות והתיק נסגר - לא יינתן גמול כלשהו. ככלל, הגמול ניתן אך ורק בסיום הטיפול בתיק, כלומר לאחר מתן פסק דין או כופר, הליך שעשוי להימשך מספר שנים.