איך אומרים דירקטוריון באנגלית?

ההשקעות הזרות הגדולות בישראל באות לידי ביטוי גם בישיבה של דירקטורים זרים במועצות המנהלים של חברות ישראליות. נכון לסוף 2000, מספר הדירקטורים הזרים בחברות שברשימת תל-אביב 100 היה 42 (כ-5.6%). הכי הרבה דירקטורים זרים, 38%, יש בדלתא גליל (נציגי קונצרן שרה לי) ובאוסם (נסטלה). בחברת הביטוח מגדל מהווים נציגי ג'נרלי 36% מהדירקטוריון, ובדירקטוריון בנק אינווסטק 30% הם נציגי אינווסטק העולמית.

לכאורה, מעמד הדירקטורים הזרים זהה לזה של עמיתיהם הישראלים. בפועל, הם מייצגים בעלי מניות בעלי תפיסה ארגונית ותרבות עסקית שונה, הם טסים במיוחד לארץ האינתיפאדה כדי לשבת בחדר-ישיבות ממוזג על אספרסו ומול מצגות פאואר פוינט, והם צריכים לקבל החלטות מיטביות עבור שולחיהם במהירות יחסית, בלי לחוות את המציאות העסקית כאן.

"הדירקטורים הזרים, שמייצגים חברות גדולות", מעיד גיל שרון, "נעזרים לקראת הישיבות באנליסטים ובעוזרים מיוחדים, שעוברים על החומר ומכינים אותם לקראת הדיון. זה מעלה את מקצועיות הדיאלוג בישיבות". הישיבות, קרוב לוודאי, מתנהלות באנגלית.

"הישיבות באנגלית, החומר מוצג באנגלית, מתרגלים לזה".

שרון, שלפני כשבועיים החל את תפקידו כמשנה למנכ"ל פלאפון, היה קודם-לכן דירקטור בחברת ברק, שם ישב בדירקטוריון עם נציגי שלושה בעלי מניות זרים: דויטשה טלקום, פרנס טלקום וספרינט. לדבריו, כאשר מדובר בדירקטורים זרים, "סופר-חשוב להיות איתם בקשר הדוק, בעיקר בתקופות רגישות מבחינה ביטחונית, כמו השנה האחרונה בישראל. הם שומעים חדשות, רואים CNN, ולכן חשוב לדווח להם מה המצב ומה השפעותיו על החברה. בעבור הדירקטור הישראלי זה טריוויאלי. בעבור דירקטור זר, זה חשוב מאין-כמוהו".

מאז האינתיפאדה, הם בכלל מגיעים לארץ?

"הרבה פחות, ולכן חלק ניכר מישיבות הדירקטוריון מועבר לחו"ל. הבעייתיים ביותר הם האמריקנים, שמשרד החוץ שלהם המליץ לא להגיע לארץ, וחברות הביטוח שם מערימות קשיים על דירקטור שרוצה לנחות כאן". נדרשת התייחסות שונה לנציגים הזרים?

"בדירקטוריון של ברק, למשל, יושבות שלוש חברות זרות גדולות, עם דרישות ותהליכים פנימיים שונים. בדירקטוריון כזה חשוב להבין את הצרכים הייחודיים של כל חברה זרה. לכן תהיה בישיבות מצגת אחת לכל הדירקטוריון, ולאחר מכן עבודה פרטנית מול הדירקטורים של כל אחת מהחברות, עם ההצגה המתאימה לו של הנתונים והדוחות ומידת ההעמקה והפירוט הנדרשת לו".