האם מלכה אביב הועברה תפקיד כי מסרה חומר ללשכת עוה"ד?

אביב הועברה מתפקידה לפני כחודש, והנהלת בתי המשפט הכחישה אז קשר כלשהו בין העברתה מתפקידה, לבין יחסי עבודה מתוחים בינה לבין סגן מנהל בתי המשפט, השופט רוני בודסקי, או לבין נתונים לא מחמיאים שפורסמו על המנ"ת - מחלקה לניתוב תיקים

באחרונה דווח במדור זה, על הפסקת עבודתה של השופטת מלכה אביב, כמנהלת מחלקת המחקר בהנהלת בתי המשפט (מד"ע - מחקר, דוח"ות, הערכה), לטובת שפיטה בבית משפט השלום. המועמד המשמעותי ביותר להחליפה, הוא היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עוד" רמי רובין, שיקבל לצורך כך מינוי של שופט שלום. מינוי נוסף בהנהלת בתי המשפט, הוא מינוייה של שופטת השלום, רות לבהר-שרון, לאחראית על נושא המנ"ת בהנהלת בתי המשפט. לבהר-שרון תשמש בתקן של נשיא בית משפט שלום, הזהה לתקן של שופט מחוזי.

אביב הועברה מתפקידה לפני כחודש, והנהלת בתי המשפט הכחישה אז קשר כלשהו בין העברתה מתפקידה, לבין יחסי עבודה מתוחים בינה לבין סגן מנהל בתי המשפט, השופט רוני בודסקי, או לבין נתונים לא מחמיאים שפורסמו על המנ"ת - מחלקה לניתוב תיקים, המופעלת בבתי המשפט השונים בהתלהבות רבה.

הקשר האחרון מתברר כעת. בכתבה שפורסמה באחרונה בבטאון ועד מחוז ירושלים של לשכת עוה"ד, על ידי יו"ר ועדת בתי משפט של ועד המחוז, עו"ד אשר אקסלרד, מביא הכותב נתונים סטטיסטיים המתייחסים לניהול תיקי בתי המשפט בבתי משפט השלום במחוזות השונים - בבתי משפט בהם טרם יושמה שיטת המנ"ת, לעומת אלה שבהם היא יושמה. מהנתונים עולה, כפי שכותב אקסלרד, כי אין כל הבדל בין שתי הקבוצות וכי לא נמצאה בינתיים כל השפעה חיובית של השיטה, על קצב חיסול התיקים בבתי המשפט.

הנתונים, מציין אקסלרד, הצטברו ועובדו ממחלקת מד"ע, המחלקה שבראשה עמדה אביב. מסתבר, כי אביב נדרשה לתת הסבר לשאלה, מדוע מסרה את הנתונים ללשכה. ככל הידוע, אביב נקראה לנשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, ושם נמסר לה על סיום תפקידה.

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה לשאלה על הקשר בין העברתה של אביב מתפקידה, לבין מסירת הנתונים ללשכה, כי ""השופטת מלכה אביב הועברה לתפקיד שופטת בבית משפט השלום בירושלים. אין לכך קשר להעברת חומר ללשכת עורכי הדין, שבסמכותה להעביר, ולא התעוררה כל בעיה בנושא".

מקורבים להנהלת בתי המשפט, טוענים כי אביב הועברה תפקיד, פשוט משום שלא "סיפקה את הסחורה", והמחלקה בראשותה הפיקה רק נתונים גולמיים, ולא דו"חות ממשיים.