ישראל תבקש מארה"ב מימון לפרויקט יירוט הטילים "מואב"

גורם בטחוני בכיר מסר: "ישראל מצפה לתשובה חיובית בנושא, מכיוון שהדבר יצביע על המשך ועל חיזוק התמיכה האסטרטגית של המימשל בוושינגטון בישראל, על רקע אי שיתופה בקואליציה נגד הטרור"

ישראל תבקש השבוע מארה"ב להעביר לה מימון למימוש פרויקט חדש של יירוט טילים באמצעות מטוס ללא טייס (מל"ט), שיתקוף את הטילים שישוגרו נגד ישראל בקרבת בסיס השיגור שלהם. כך נודע ל"גלובס".

גורם בטחוני בכיר מסר: "ישראל מצפה לתשובה חיובית בנושא, מכיוון שהדבר יצביע על המשך ועל חיזוק התמיכה האסטרטגית של המימשל בוושינגטון בישראל, על רקע אי שיתופה בקואליציה נגד הטרור".

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, וראש האגף לקשרי חוץ, קותי מור, יצאו אמש (ד') לביקור במשרד ההגנה האמריקני. במהלך הביקור ייבחן גם שיתופה של חברה אמריקנית בפרויקט, "מואב" שמו. חלק מחלקי מערכת "מואב" כבר החל להיבנות בישראל, בין השאר על ידי הרשות לפיתוח אמצעי לחימה והתעשייה האווירית.

פרויקט "מואב" כולל מערכת ליירוט טילים בליסטיים באמצעות מטוסים ללא טייס (מל"טים) וטילי אוויר-אוויר. הפרויקט החל ביוזמת רפא"ל, המפתחת את הטילים, ונחשף לאחר שרפא"ל רשמה זכויות פטנט על המערכת העתידית בארה"ב. ישראל תפתח סוג חדש של מל"טים לצורך מימוש המערכת, שהיא יחידה מסוגה בעולם.

תורת הלחימה בפרויקט "מואב" שונה מהותית מזו של כל פרויקט יירוט טילים קיים אחר, כגון זה של הטיל "חץ" (המיירט את הטיל הבליסטי התוקף מחוץ לאטמוספירה) או של הטיל האמריקני המתחרה "ת'אאד" (המיירט את הטילים בטווחים ארוכים על ידי פגיעה ישירה בהם).

לפי הערכות בינלאומיות, אורך גוף ה"מואב" יהיה 2 מטר, והוא יותאם לשיוט בגובה רב, במהירות של 1.8 ק"מ בשנייה. ה"מואב" יפגע בטיל התוקף מיד לאחר שיגורו. המל"טים יוכלו לשאת כמה טילים, מערכת "מואב" תכלול תחנת בקרה קרקעית.

פרויקט "מואב" נחשף ב"גלובס" באוגוסט 1995. ישראל לא תוכל לקיים את הפרויקט לבדה, כשם שלא יכלה לממש לבדה את פרויקט ה"חץ" (כמחצית מהמימון לפרויקט הגיעה מהמימשל האמריקני).

גורמים בטחוניים בכירים העריכו כי ארה"ב תציב את שיתוף התעשיות הבטחוניות האמריקניות בפרויקט כתנאי להעברת המימון. לדבריהם, "נושא המל"טים יעמוד בראש סדר העדיפויות שלנו. אנו בהחלט מצפים ללחץ אמריקני (לשיתוף חברות אמריקניות בפרויקט - ד.מ). קשה בשלב זה להעריך את היקף ההשקעה הכספית בפרויקט, אך התרשמנו שיש נכונות אמריקנית עקרונית להיכנס לשותפות בו".