פגמים בצוואות

טענות על פגמים בצוואות מועלות תדיר בבתי המשפט, על המגוון העשיר שמזמנים חיי המעשה.

ככלל, מלאכתו של פרשן טקסט משפטי עלולה להימצא בלתי קלה כלל ועיקר. כל שכן, בפרשנותה של צוואה, שהרי אין באפשרותו של הפרשן, בית המשפט, להסתייע בעורך הצוואה, בבואו של הראשון לחקור את כוונותיו של האחרון.

"אני חייב להודות", כתב בעיתו השופט ש' ז' חשין, "כי בכל פעם שצוואה באה לידי, זע משהו בתוך לבי. בצוואתו של אדם גלומים לעיתים מיטב שאיפותיו ובחירי חלומות חייו, ולעולם מלווה אותך ההרגשה העגומה, כי הנה היה אדם ואיננו, ומכל הווייתו, מכל עצמותו, נשתיירו רק גליונות נייר אלה. ואתה - שהינך זר למנוח, ולא עמדת מקרוב על ארחות חייו ועל מאוויי לבבו, אתה מצווה להחליט ולקבוע אם יקומו ויהיו דברי המת, ואם יהיו כלא היו".

ספרו של שופט בית המשפט לענייני משפחה במחוזות ת"א, שאול שוחט, יצא בימים אלו במהדורתו השניה. הוא נע במקביל בשני צירים עיקריים - זה של הדין המהותי וזה של סדרי הדין ודיני הראיות (ולמישור האחרון, כידוע, ניכרת חשיבות רבה במסגרת פרשנותן של צוואות). באמצעותם של השניים פורם המחבר סבכים לשוניים, בהובילו את הקורא, איטי איטי, במשעולי פשט ודרש.

בדברי ההקדמה לספר כתב נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, כי "השופט שוחט פורס מסכת סדורה של דינים באשר לפגמים בצוואה. פגמים אלה כוללים את הפגמים הצורניים ואת הפגמים המהותיים גם יחד. כל אחד מאלה מנותח ביד אמן המכיר יפה את הדינים - הן בהיבטיהם המעשיים (כעו"ד וכשופט) והן בהיבטיהם העיוניים. מהדורה שניה זו - כמו קודמתה המהדורה הראשונה - ישמשו היטב את איש המעשה ואת החוקר".

הספר נערך במתכונת המקילה עד-מאוד את מלאכתו של הקורא, בין שזה מבקש להפיק ממנו עזר עיוני ובין שהשימוש הינו למטרות מעשיות.

הספר מכיל תוכן עניינים ומפתחות מפורטים - של חקיקה, פסיקה (משל כל הערכאות, ובתוספת פסיקה זרה), מאמרים, ספרים ונושאים.

(שאול שוחט - פגמים בצוואות, מהד' 2, תשס"א-2001, בהוצאת המכון למחקרי משפט וכלכלה בע"מ, 620 עמ')