אירוע ספורט היסטורי

בירכת חנון תשומר, לצד איצטדיון הכדורגל החדש בנתניה

המתחם המכונה "בירכת חנון", הוא בית אחוזה עותומני היושב על שרידים צלבניים וביזאנטיים, מצפון לקריית המדע והטכנולוגיה של נתניה. סיפורו של המקום פורסם ב"גלובס נדל"ן ב-25/2/01, במדור "שימור" ("בירכת חנון - מי יחון?"), ובו קריאה לשימור המקום אל מול הסכנה שבהריסתו עקב בניית איצטדיון כדורגל חדש לעיר נתניה. בשבוע שעבר נודע, כי כחלק ממתחם שבו יוקם האיצטדיון, ישוחזר וישומר האתר ההיסטורי של ברכת חנון, "מרכז סוזן דלל" של איזור השרון.

אישור התוכנית להקמת האיצטדיון מהווה בשורה גדולה לא רק לחובבי הספורט אלא גם לכל העוסקים בשימור ושיקום האתרים ההיסטוריים של העיר. ביוזמתם של ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, ומהנדס העיר, פול ויטל, רכזת המחוז של המועצה לשימור אתרים, תמר טוכלר, ובתמיכת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אישרו כל הגורמים הרלוונטיים את שימור האתר כחלק מתוכנית הפיתוח של מתחם האיצטדיון.

הריכוז הגבוה של האתרים ששרדו במכלול אחד, ושיוכם לנושא המים, הופך את המתחם לנדיר וייחודי מסוגו בארץ. מתחם זה, הבנוי מאבני כורכר ושפע קמרונות, כולל בית באר, ברכת מים, מערכת השקיה, בית אחוזה, בית מגורים ומבני משק. זמן הקמתו המשוער הוא אמצע המאה ה-19.

המועצה לשימור אתרים עמדה על הצורך בהכנת תיק תיעוד היסטורי כבסיס להכנת נספח שימור מחייב, שיהווה חלק מהוראות התוכנית, וכל זאת לפני הפקדת התב"ע. הושג מיקום מחודש של הכבישים בתוכנית, כבישים שעמדו לפגוע באתרים, וכן הובטח שימור הצמחייה במקום, תוך מציאת איזון מקסימלי בין הבנייה החדשה למתחם ההיסטורי.

פעולותיה ויוזמתה של המועצה לשימור אתרים פגשו נכונות גבוהה בעיריית נתניה שהכירה בחשיבות שימור האתר ופעלה להכללתו במסגרת הפיתוח הכללי של מתחם האיצטדיון. פעולות השיקום והשימור יתבצעו ב"בית האחוזה", מבנה בן שתי קומות עם שלושה קמרונות גדולים, בו מצויה באר 'אנטיליה' ומערכת הובלת מים מורכבת.

ממזרח למבנה תשוקם בריכת המים, שבגבה מצוי 'סביל' (מתקן שתייה ציבורי מימי התורכים), וממערב למבנה תשוקם בריכת מים גדולה שנשתמרה בשלמותה, ושממנה יוצאת לכיוון מערב אמת מים גדולה ומרשימה. כמו כן, ישוקמו 2 מבני משק המצויים מדרום וממזרח למבנה המרכזי, כאשר באחרון מצויים שרידי באר ושרידי מערכת שאיבת מים מרשימה.