נמל התעופה אינצ'ון בקוריאה יורחב בהשקעה של 4 מיליארד דולר

הנמל יהיה אחד מעשרת הגדולים בעולם, דרכו יעברו 410 אלף טיסות בשנה * גם צפון קוריאה תרחיב את נמל סונאן

פרויקט השלב השני להרחבת נמל התעופה הבינלאומי הראשי בדרום קוריאה, אינצ'ון אינטרנשיונל איירפורט, יוקדם בחצי שנה, ויחל כבר במחצית של 2002. החלטה זו התקבלה בשבוע שעבר בעקבות הנחיית הנשיא, קים דה ג'ונג, לשר התחבורה והבינוי, לים אין טק.

נמל התעופה באינצ'ון, העיר הרביעית בגודלה בקוריאה (2.6 מיליון תושבים), הממוקמת בצמוד לבירה סאול, ממערב, נפתח בשנה שעברה על אי, והחליף את נמל התעופה הבינלאומי הוותיק קימפו שבסאול. נמל קימפו הפך לנמל לטיסות פנים בלבד, וקו שאטל מחבר בין השדות, מרחק של כ-45 דקות נסיעה.

כיום, עוברות בשדה התעופה החדש 240 אלף טיסות בשנה, ובהן 30 מיליון נוסעים. עם השלמת השלב השני, בשנת 2008, יעברו בנמל 410 אלף טיסות בינלאומיות בשנה, ובהן 44 מיליון נוסעים. גם קיבולת שינוע המטענים תגדל משמעותית: מ-2.7 מיליון טון בשנה כיום ל-4.5 מיליון טון בשנת 2008. ההרחבה תהפוך את נמל אינצ'ון לאחד מעשרת נמלי התעופה הגדולים בעולם.

במסגרת הפרויקט תונח מסילת ברזל מנמל אינצ'ון לנמל קימפו, עד סוף שנת 2005. המסילה תוארך עד לתחנת הרכבת המרכזית בסאול, עד חודש אוגוסט 2008. בנמל עצמו ייבנו 56 "מקומות חניה" למטוסים, מסלול המראה ונחיתה נוסף ואולם חדש לפני העלייה למטוס.

ההשקעה בפרויקט, שתתפרס על פני 7 שנים, מוערכת ב-5.167 טריליון וון (4.06 מיליארד דולר). 365 מיליון דולר מתוך ההשקעה הכוללת תמומן על ידי הסקטור הפרטי. הפרויקט ייצור 40 אלף מקומות עבודה ישירים ועקיפים, וערך מוסף של 7 טריליון וון (5.5 מיליארד דולר) תוך כדי הבנייה, כך מעריך משרד התחבורה והבינוי.

כאשר השלב הראשון בבניית שדה התעופה החל ב-1996, לא היו תוכניות ספציפיות באשר לבניית השלב השני, דבר שהעמיד בספק את כוונת הממשלה להפוך את השדה לשער כניסה מרכזי לצפון מזרח אסיה.

ההחלטה האחרונה להרחיב את השדה מלווה בחששות מצד משרד תכנון התקציב, בשל עלותו הגבוהה של הפרויקט אל מול אילוצי התקציב. הממשלה תממן רק 40% מסך ההשקעה בפרויקט, כפי שהיה גם בשלב הבנייה הראשון. נמל התעופה אינצ'ון יצטרך לגייס את יתרת הכספים. כיום, חובות התאגיד נאמדים ב-3.5 טריליון וון (2.75 מיליארד דולר).

ממשלת צפון קוריאה החליטה להרחיב את נמל התעופה הבינלאומי היחידי שלה, בפרברי פיונגיאנג הבירה, כך דיווח רדיו רוסיה. הממשלה אישרה את תוכנית הרחבת נמל סונאן, הממוקם 22 ק"מ צפון מערבית לפיונגיאנג. לא נמסרו נתונים על היקף ההשקעה. נשיא צפון קוריאה, קים ג'ונג איל, קיבל בנמל סונאן את פניו של נשיא הדרום, קים דה ג'ונג (בלבביות מפתיעה, אגב), בעת הגעתו לפגישת הפיסגה ההיסטורית בין השניים, בחודש מאי אשתקד.