"הלביא הסיני" ממריא

"ג'יינס דיפנס וויקלי": סין תחשוף בקרוב את מטוס הקרב בעל הדמיון הרב ללביא הישראלי, שפיתוחו בוטל; לפי פרסומים זרים, תע"א העבירה את תוכניות הפיתוח של הלביא לסין

חיל האוויר של סין מתכוון לחשוף בקרוב את מטוס הקרב J-10, המכונה "הלביא הסיני", בשל דמיונו הרב למטוס ה"לביא" שפיתחה התעשייה האווירית עבור חיל האוויר הישראלי (ואשר פיתוחו הופסק בסוף שנות ה-80, בהחלטת הממשלה). כך מוסר השבועון הבריטי לענייני ביטחון "ג'יינס דיפנס וויקלי".

השבועון אף מפרסם תצלום של המטוס הסיני, המוכיח שקיימים קווי דמיון מהותיים בינו לבין המטוס הישראלי. ה-J10 מיוצר על-ידי התעשייה האווירית הסינית שאנדו.

פיתוח ה"לביא" בוטל לאחר לחצים של ארה"ב, שהשתתפה במימון הפיתוח, וחריגות מתקציב הפיתוח. זה היה מטוס הקרב האחרון שפותח בארץ. בשנים האחרונות היו פרסומים זרים לפיהם תע"א העבירה לסין את תוכניות הייצור של מטוס הקרב, שהיה אמור להיות מסופק לצה"ל.

בסוף שנות ה-90 מתחה ארה"ב ביקורת קשה על ישראל, בטענה כי היא מעבירה טכנולוגיות מטוסים מתקדמות לסין, ושתי המדינות נקלעו לעימות בנושא טכנולוגיית המכ"ם של המטוס הסיני החדש.

הממשל האמריקני טען שהמכ"ם שפותח בחברת אלתא, מקבוצת תע"א, מבוסס על טכנולוגיה שפותחה במימון אמריקני, ולכן דרש שהאספקה לסין תהיה כפופה לאישורו. מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר ושגריר ישראל בוושינגטון כיום, דוד עברי, נאלץ בשעתו להוכיח לממשל כי הטכנולוגיה שסופקה לסין היא ישראלית "טהורה".

"ג'יינס דיפנס וויקלי" מוסיף שה-J-10 כולל גם אמצעי חימוש מתוצרת ישראל. נראה שמדובר בטילי אוויר-אוויר ממשפחת ה"פיתון", מתוצרת רפאל. בשנה שעברה התברר שחיל האוויר הסיני מפעיל טילי פיתון-3, לאחר שטיל כזה צולם על מטוס הקרב הסיני שיירט את מטוס המודיעין האמריקני ואילץ אותו לנחות בבסיס צבאי בסין.

השבועון הבריטי מוסר, שמטוס הקרב הסיני החדש עשוי להתחרות במטוסי קרב מערביים מהדור החדש - שהוא הדור הרביעי של מטוסי הקרב הסילוניים. אחת הסיבות להתנגדות האמריקנית להמשך קיומו של ה"לביא" היתה חשש שיתחרה עם מטוסי הקרב האמריקניים, שנהנים מהגמוניה בשוק העולמי. ה-J10 הוא מטוס חד-מנועי, בעל מאפיינים דומים מאוד לאף-16 - מטוס הקרב הנמכר ביותר בכל הזמנים.

תע"א סירבה להתייחס לידיעה.