קיבוץ מגל: צו מניעה זמני לטובת הסוכנות מונע מהמינהל לחתום על חוזה דו-צדדי

בג"ץ הוציא צו ביניים, המורה למינהל מקרקעי ישראל ולקק"ל שלא לחתום על חוזה משבצת דו-צדדי עם קיבוץ מגל שממזרח לחדרה, וכן עם קיבוץ בית נחמיה. הצו יעמוד בתוקפו במידה והסוכנות היהודית תצרף את שני היישובים כמשיבים לעתירה שהגישה נגד המינהל ורשויות המדינה בעניין זה. בכך נענה בג"ץ לעתירה של הסוכנות.

בעתירה ביקשו עוה"ד יהודה רוה, אורי ימין ומתן בן-שאול להוציא צו ביניים, המונע מהמינהל לבטל את החוזה המשולש עם שני היישובים, ולמקום על חוזה משבצת דו-צדדי במקומו. העתירה הוגשה לאחר שהמינהל הודיע, כי בכוונתו לחתום על חוזים דו-צדדים עם היישובים האמורים.

מדובר בעתירה שהוגשה ב-1999, אז ביקשה הסוכנות למנוע מהמינהל לחתום על חוזים דו-צדיים עם האגודות החקלאיות, "תוך דחיקת רגליה של העותרת". בעקבות הגשת העתירה נערך דיון, שבסופו הוחלט להעביר את הנושא לפישור, וצו הביניים בוטל.

בין הסוכנות למינהל הושגה הסכמה, כי עד ל-9 במאי לא ייחתם הסכם דו-צדדי. הסוכנות אמרה, כי השקיעה כ-23 מיליארד שקל ביישובים החקלאיים, ונישולה מהחוזה פוגע בזכויותיה הקנייניות ארוכות הטווח.

לטענת העותרת, החלטת המינהל להתקשר בחוזה דו-צדדי עם האגודות החקלאיות מהוות פעולה חסרת תום לב וחסרת הגינות ציבורית מינימלית.

זוהי הפעם הראשונה מאז הגשת העתירה, שהמינהל מודיע כי בכוונתו לחתום על חוזה משבצת דו-צדדי עם יישוב חקלאי כלשהו. (בג"ץ 738/99).