אבי דותן זוכה מכל ההאשמות נגדו; חיים פנחס הורשע בשני אישומים

דותן, ניצב בדימוס ומנכ"ל פי גלילות, זוכה משוחד ומירמה * "שוגון" זוכה משוחד והורשע במירמה

שופטת בית המשפט המחוזי בת"א, רינה משל, זיכתה היום (ה') מאשמת שוחד, מירמה והפרת אמונים את מנכ"ל פי גלילות, ניצב בדימוס אבי דותן. רב-פקד בדימוס פנחס חיים ("שוגון") הורשע במירמה והפרת אמונים וזוכה מאשמת שוחד.

השניים הואשמו, כי קיבלו טובות הנאה מיהלומן שעבד עם המשטרה, ואשר היתה לו יריבות עיסקית מול היהלומנים אורי וצבי דרדיקמן שנחקרו. בין פנחס לבין אותו יהלומן נוצר קשר עיסקי, בשעה שתיק החקירה נגדו נחשב עדיין תיק פתוח.

משל קבעה, כי פנחס עשה מאמצים ניכרים ומתמשכים להסתיר את הקשר העיסקי בינו לבין היהלומן, שכן באותה עת עדיין לא פרש מהמשטרה. היא לא קיבלה את גירסתו של פנחס, לפיה דיווח במשטרה על אודות קיומו של הקשר.

מניות החברה שהוקמה במימונו של היהלומן, חברת פ.פ.ד, הוחזקו בנאמנות באמצעות משרד עורכי דין. משל קבעה, כי מכיוון שלא קיבלה הסבר מדוע נוצרה הנאמנות, המסקנה היא שהנאמנות נוצרה למטרת טבעית לשמה נוצרת נאמנות - הסתרת זהות בעל המניות האמיתי.

עם זאת, משל לא קיבלה את הטענה לפיה פנחס קיבל מתת כסף מהיהלומן, שכן גם פנחס העמיד מימון להקמת החברה. באשר להלוואת הבעלים שנתן היהלומן, בגובה 2 מיליון שקל, קובעת משל, כי ספק אם כסף זה היה מגיע לפנחס, מה עוד שההלוואה ניתנה זמן רב אחרי שפנחס עזב את המשטרה.

לגבי פנחס, דחתה כאמור משל את הטענה שזכה למתת, ואולם מצאה הוכחות ברורות לגבי מודעותו לכך שעשוי להיות פסול במעשיו. לכן, קבעה, התקיימו במקרה זה יסודות של מירמה והפרת אמונים מצד פנחס.

באשר לדותן נטען בכתב האישום, כי הוא עבר עבירה של הפרת אמונים, בכך שקיבל הוצאות שהייה במלון באנטוורפן, בעת שהיה בחופשה פרטית בזמן ששירת במשטרה. משל מצאה, כי דותן כלל לא לן במלון זה במועד הנטען, אלא פנחס, אשר גם שילם על כך מכיסו.

עוד טענה התביעה, כי ביטוח החובה של רכבה של רעייתו של דותן ותשלום מסוים של התקנת אביזרי רכב, שולמו בצ'ק של חברת פ.פ.ד. משל קבעה, כי יש ספק אם דותן היה בכלל מודע לכך שהתשלומים האמורים שולמו בעצם מקופת פ.פ.ד, ולא באמצעות פנחס כטובה אישית. כמו כן, הכסף הוחזר על-ידי רעייתו.

אישום נוסף נגד דותן היה, כי יחד עם רעייתו, יצר קשר עיסקי עם אדם העובד עם המשטרה. משל קבעה, כי רעייתו של דותן כלל לא ניסתה להסתיר את קשריה העיסקיים, ולא הוכח שדותן ידע או שהיה עליו לדעת על הבעייתיות הנטענת בשותפות זו.

בהתייחסה לטענה שדותן ורעייתו קיבלו במתנה עשרות אלפי דולרים מחלק מהשותפים בחברות אלה, קובעת משל, כי אופן קבלת הכספים הנטען על-ידי התביעה אינו הגיוני, ולא הוכח רכיב המתת.

סניגוריתו של פנחס, עו"ד חרותה הראל, אמרה, כי בכוונת פנחס לערער על הכרעת הדין. דותן לא היה מוכן להגיב.

התובע בתיק הוא עורך דין צבי קלנג, מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. דותן יוצג בידי עוה"ד דן שיינמן, נוית נגב ואיריס סבג. ככל הנראה, המדינה לא תערער על הכרעת הדין.