"הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אינה יכולה לתפקד כל עוד היא כפופה למשרד התחבורה"

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אינה יכולה לתפקד ולתת מענה הולם למאבק בתאונות הדרכים כל עוד היא כפופה למשרד התחבורה, וחברי המועצה של הרשות הם נציגים של גופים אינטרסנטים. כך אמר היום (ב') מנכ"ל הרשות, יצחק אשל, בוועדת הבדיקה הפרלמנטרית לבדיקת תאונות הדרכים.

לדברי אשל, אין שיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטים: אגף התנועה במשטרה, משרד החינוך ועוד שמים להם למטרה לקבל תקציבים. "נציגי המשרדים הממשלתיים מושכים את הרשות לכיוונים מנוגדים, ואני צריך להילחם קשה מאוד על כל נושא. איני חופשי לפעול כראות עיני לעשות מה שצריך לטובת הרשות, וכדי להילחם בתאונות הדרכים".

יו"ר הוועדה, ח"כ נחום לנגנטל, אמר בתגובה, כי הוועדה תחקור את החוק ורוחו כדי להחליט על מבנה הארגוני של הרשות, על מנת לשפר את המצב.

אשל אמר עוד, כי "משטרת ישראל מעכבת התקנה של 180 מצלמות אלקטרוניות, על אף שהרשות הסכימה לממן את ההתקנה ואחזקה למשך עשר שנים בעלות של 100 מיליון שקל".

לדבריו, כיום קיימות רק 12 מצלמות, על אף שמחקרים מעידים על קשר ישיר בין קיטון בתאונות מול שימוש באכיפה במצלמות. לנגנטל אמר, כי "המשטרה היתה אמורה לבצע את ההתקנה כבר לפני חמש שנים, אך היא לא עמדה בהסכם".

רמ"ד מחקר תנועה במשטרה, חזי שוורצמן אמר בתגובה: "למשטרה אין התנגדות לאכיפה אוטומטית, אלא שהנושא טרם הוכרע מבחינה משפטית: האם דו"חות משטרה במצלמות דיגיטליות קבילות בבתי המשפט, והאם יש מקום להפריט את התפעול מידי המשטרה לחברה פרטית. בדיון הציג אשל בין היתר את שני הגורמים העיקריים לתאונות דרכים: מהירות (17%) וסטייה מהנתיב (17%). מהנתונים שהציג אשל עולה, כי על אף ששני הגורמים זהים מבחינת השפעתם על תאונת הדרכים האכיפה של המשטרה בעניין סטייה מהנתיב מוערכת ב-1%.

אשל הוסיף, כי ערוצי התקשורת אינם מיישמים את החוק, לפיו הם חייבים לתת זמן שידור לציבור בנושא תאונות דרכים. לדבריו, הוא נאבק באופן קבוע מול הרשויות לקבל שעות שידור.