רבינוביץ טוב לנאמנויות?

משרד שיף-הזנפרץ מצביע על נקודה מעניינת העולה מהמלצות ועדת רבינוביץ לרפורמה במס הכנסה: היתרון שהן יוצרות להקמת נאמנויות בחו"ל

משרד שיף-הזנפרץ מצביע על נקודה מעניינת העולה מהמלצות ועדת רבינוביץ לרפורמה במס הכנסה: היתרון שהן יוצרות להקמת נאמנויות בחו"ל. ואולם, ספק אם הדברים עודם רלוונטיים, לאור החלטה שקיבלה השבוע הוועדה.

יוחנן בהלול, מנהל מחלקת המיסים במשרד, אמר בשבוע שעבר ביום עיון על הרפורמה, כי הוועדה התעלמה במכוון משאלת מיסוי נאמנויות, וגם בפקודת מס הכנסה אין התייחסות לנושא. "גופים רבים בעולם, במיוחד במדינות המשמשות כמקלטי מס, מציעים סוגים שונים של נאמנויות, שביכולתן לתת פתרון מיסוי טוב ותכנון מס אטרקטיבי לישראלים המעוניינים להשקיע את כספם בחו"ל", אמר בהלול. הוא העריך, על סמך פניות רבות שהגיעו למשרדו, כי שיטה זו אכן עומדת להיות פופולרית בקרב העשירים שבאזרחי ישראל.

המשרד הביא ליום העיון את דרק בואדינס, איש רשת UHY בה חבר שיץ-הזנפרץ, המתמחה בנאמנויות. "ניתן להקים נאמנות אופשור באיי התעלה", אמר בואדינס. "החוק המקומי באיי התעלה אינו ממסה גופים בעלי מבנה משפטי של נאמנות, ולכן זה יכול להיות מכשיר לגיטימי לחיסכון ניכר במס".

למי שחושש מההליכים הבלתי מוכרים באיים הבלתי מוכרים, לבואדינס יש רעיון הרגעה: לשכור את שירותיהן של חברות המתמחות בנושא, ועוסקות בכל ההליך של ההקמה, הרישום, ההתקשרות עם בנקים, הדיווחים לרשויות וכו'. לדעתו, המעבר המתוכנן למיסוי פרסונלי במקום טריטוריאלי, יהפוך את הנאמנויות לכלי אטקרטיבי גם בישראל.

אלא שגם בנציבות מס הכנסה היו ערים לנקודה זו. ביוזמת הנציבות, החליטה השבוע ועדת רבינוביץ לחייב כבר השנה כל מי שקשור לנאמנות בחו"ל, לדווח על כך למס הכנסה. הכוונה היא, כפי שאומר עו"ד אבי אלתר, שמי שקשור לנאמנות אמיתית - ימשיך להיות פטור ממס. ומכלל הן אתה שומע לאו: במקום בו יוקמו נאמנויות פיקטיביות שכל מטרתן התחמקות ממס - הנציבות תפעל לגביית המס.