הבנק המרכזי האירופי מתייצב לימין קליין: חוק הנגידים מנוגד לדרישותינו

הסיבה: הצעת התיקון לחוק שהגיש שלום אינה מעניקה עדיפות ליעד יציבות המחירים

נגיד בנק ישראל, דוד קליין, פירסם היום (ב') חוות דעת של הבנק המרכזי האירופי. לפיה, הצעת שר האוצר, סילבן שלום, לתיקון חוק בנק ישראל ולהקמת מועצת נגידים, אינה מגדירה את השמירה על יציבות מחירים כיעד בעל עדיפות על פני יעדים אחרים. בכך היא מנוגדת לדרישות הקהילה האירופית לעצמאות מוסדית של בנק מרכזי.

עוד אומרת חוות הדעת האירופית, כי בהצעת שלום חסרה הוראה המקנה לבנק ישראל עצמאות בכלים. זאת, כאשר העצמאות התפקודית של בנק מרכזי דורשת מתן אמצעים כאלה, לצורך שמירה על יציבות מחירים.

יתרה מכך, הצעת שלום אינה מונעת ניגודי עניינים, ומאפשרת לחבר במועצה המוניטרית לכהן בארגון עיסקי או ציבורי, אף שיש בו ניגוד עניינים עם תפקידו בבנק המרכזי.

חוות הדעת האירופית קובעת עוד, כי קיים חוסר התאמה בסיסי בין חוק בנק ישראל הנוכחי והצעת שלום, לבין אמנת הקהילה האירופית וחוק המערכת האירופית של הבנקים המרכזיים.

גורמי ממשלה בכירים מסרו בתגובה, כי קליין אינו יכול להביא הצעה לדיון בממשלה, ללא אישור שר האוצר וראש הממשלה. "זה הכל בעלמא. רק שרים יכולים להגיש הצעות לדיון. חבל שכרגע מעלים נושא מן האוב. לכל תוצאה, הנגיד לא יוכל להתנגד", אמרו הבכירים.

יצוין, כי מדובר בחוות דעת מוזמנת, לפי בקשה שהעביר בנק ישראל למחלקה המשפטית של הבנק המרכזי האירופי, בהתאם להסכם שעליו חתומה ישראל עם האיחוד האירופי.

חוות הדעת האירופית כוללת לפחות 12 תיקונים מהותיים להצעת שלום:

* יציבות מחירים אינם מוגדרת כיעד בעל קדימות על פני יעדים אחרים, ומנוגדת לעצמאות הבנק. ההצעה, לפיה יתן שר האוצר הודעה בכתב לנגיד על שינויים ביעדים, סותרת את דרישות הקהילה האירופית לעצמאות הבנק.

* ההצעה, לפיה שר האוצר יקבע את הגמול הכספי של חברי המועצה המוניטרית, אינה מבטיחה קביעת כללי תשלום קבועים ואובייקטיביים, ובכך היא מנוגדת לעצמאות הבנק.

* כדי למנוע מצבים העלולים לפגוע בעצמאות קבלת ההחלטות, החוק האירופי מחייב שמבקר חיצוני של בנק מרכזי יהיה גוף עצמאי. וזאת, כדי למנוע כפיפות של הבנק המרכזי לגוף ממשלתי.

* השליטה על כמות הכסף במחזור היא מטלה בסיסית של הבנק המרכזי. אין להכפיפה לאישורים של גופים שלישיים, כמו ממשלה.

* בהצעת שלום חסרה הוראה הקובעת, שהגדרה ויישום המדיניות המוניטרית היא מטלה בלעדית של הבנק המרכזי. לפיכך יש לבטל את הצורך באישור הממשלה לגבי כל החלטה, בנוגע להנפקת ניירות ערך, לצורך ניהול המדיניות המוניטרית והחלטות הנוגעות להסדרת הנזילות של התאגידים הבנקאיים. כן יש להוסיף משפט כללי להצעת החוק הקובע במפורש את עצמאות בנק ישראל.

* דיווח מקיף על פעילויות עתידיות ספציפיות של המועצה המוניטרית בנוגע למדיניות המוניטרית יכול להתפרש כהתייעצות מוקדמת עם הממשלה. דיווח כזה יכול לשמש את הממשלה, על-מנת להשפיע על ההחלטות הסופיות של המועצה המוניטרית, ואינו עולה בקנה אחד עם החוק האירופי.

* החובה למשלוח מיידי של פרוטוקולי דיוני המועצה המוניטרית לממשלה, עלולה להיות מנוצלת לרעה ככלי שנועד להשפיע על דרך קבלת ההחלטות של המועצה המוניטרית, ואינה עולה בקנה אחד עם האמנה והחוק האירופי.

* העצמאות האישית מחייבת להבטיח, שלא ייווצרו ניגודי עניינים בקרב מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי. באירופה נאסר על חברי המועצה המוניטרית לכהן בארגון עיסקי או ציבורי, או בכל גוף שעלול ליצור ניגוד עניינים אפשרי. הצעת שלום אינה מונעת במפורש ניגודי עניינים, ומאפשרת לחבר במועצה המוניטרית להיות בעל תפקיד או עניין כנציג של ארגון עיסקי.

* על-פי האירופים, עילות העברה מתפקיד של הנגיד, אם קיימים חילוקי דיעות בין הממשלה לבינו בשאלות עקרוניות של מדיניות, או להעברה מתפקיד של הנגיד או המשנה לנגיד, מותירים שיקול דעת רחב מדי בידי הממשלה. כך גם לגבי מעשה של חבר מועצה מוניטרית.

* מינוי חברי מועצה מוניטרית לתקופה של 4 שנים אינה עולה בקנה אחד עם תקופת הכהונה המזערית של 5 שנים.

* מרכיב חשוב בעצמאות בנק מרכזי היא העמדה לרשותו של אמצעים כלכליים נאותים, על-מנת לבצע את תפקידו. הצעת שלום אינה מותאמת לדרישות האירופיות.

* בחוות הדעת האירופית נקבע, כי יש לאסור על הממשלה להשתמש בבנק מרכזי, עלמנת לממן את פעולותיה, ובאופן זה לסכן את היעד המרכזי של יציבות מחירים. האמנה והתקנות האירופיות מגדירות לשם כך איסורים על מימון מוניטרי.