שעת הצוענים

מזה 300 שנה מתגוררים הצוענים במזרח ירושלים * מט"י ירושלים מסייע להם עתה לצאת לדרך של יזמות, שעשויה לסייע למצבם הכלכלי הקשה

בלב העיר העתיקה בירושלים חיה מזה יותר מ-300 שנה קהילה קטנה של צוענים. הקהילה מונה היום כ-100 משפחות, וריכוזים נוספים של חבריה קיימים בכפרים אל-עזריה, אבו דיס וברצועת עזה. קהיליית הצוענים הגיעה מצפון מערב הודו, ומספר אנשיה בעולם עומד היום על כ-4 מיליון נפש. הצוענים של מזרח ירושלים אימצו את האיסלם, תוך שהם שומרים על בדלנות מהחברה. רבים מהם חסרי השכלה בסיסית ומזה שנים רבות מתאפיין מצבם הכלכלי בקשיים מרובים.

בשנת 1999 הוקמה העמותה לטיפול באוכלוסיית הצוענים, בראשותה של אמון סלים. אמון, מבנות הקהילה, שונה מסביבתה הקרובה. היא השלימה לימודים גבוהים במכללה בהר הזיתים, והחליטה לפעול לשינוי מצבם של בני עדתה. "המצב הכלכלי בקרב חברי הקהילה קשה מאוד, ויש הרבה אבטלה", היא מספרת. "אלה שעובדים, עוסקים בדרך כלל בעבודות דחק, בניקיון, עבודות ייצור במפעלים. הנשים נשארות במסגרת הבית ואינן יוצאות לעבודה. רוב חברי הקהילה תלויים בקצבאות מהביטוח הלאומי. הם חיים מיום ליום".

אחת הדרכים, שבהן בחרה העמותה, לצורך התמודדות עם המצב הכלכלי הקשה של הצוענים, היא לעודד אותם ליזום עסקים עצמאיים. המחסור באמצעים כספיים להשגת מטרה זו נפתר, כאשר נציג הג'וינט בישראל, שאולי דריטר, המטפל באחרונה בפליטים צוענים במקדוניה, הצליח להשיג תרומה כספית גם עבור הצוענים בירושלים. הוא יצר קשר עם מט"י (מרכז לטיפוח יזמות) ירושלים, והקורסים הייעודיים לצוענים יצאו לדרך.

מט"י ירושלים פועל במזרח ירושלים מזה כשלוש שנים, והשנה מועברים במסגרתו 24 קורסים לאוכלוסייה הערבית. הקורסים להכשרת הצוענים יתווספו לרשימה הקיימת.

אחד הקורסים, שנפתח לפני כשבועיים במלון נוטר-דאם במזרח העיר, ידריך את הצוענים בהקמת קייטרינג. לדברי מיכל וולך, רכזת הדרכה במט"י ירושלים, עשרת המפגשים הראשונים עוסקים באמנות הבישול ואילו עשרת המפגשים הנוספים מוקדשים לנושאים עסקיים של הקמת וניהול עסק כזה.

התוכנית השנייה עוסקת בהכשרה ובהקניית כלים להקמת עסק בתחום הקוסמטיקה והטיפוח. במסגרתו לומדות הנשים הצועניות את רזי טיפוח הפנים, אפילציה ועוד. הקורס אמור לתת מענה לנשים, המבקשות לסייע בפרנסת המשפחה, אך בשל הכבלים המסורתיים הן חסרות השכלה ואינן יוצאות לעבוד מחוץ לבית. "הרעיון הוא, לתת להן אפשרות להתפרנס, גם אם מדובר במספר לקוחות ביום בלבד", אומרת וולך.

אורי שרף, מנכ"ל מט"י ירושלים, מדגיש כי "כמו שאני מעניק לחרדים טיפול מיוחד, כך אני מעניק לצוענים טיפול מיוחד. אנחנו מתאימים את עצמנו לכל האוכלוסיות, על פי צרכיהן. הצוענים גרים בתוך הרובע המוסלמי, והערבים מסתכלים עליהם מלמעלה. הם ברובד החברתי הנמוך ביותר, אבל הם ישראלים לכל דבר".

אמון סלים מקווה, ששני הקורסים הללו יהיו התחלה של קורסים נוספים, למרות הקשיים הרבים העומדים בדרכם של הלומדים. היא מספרת, למשל, על אחד האבות, שהוציא את ארבע בנותיו מקורס הקוסמטיקה. לדעתו, הן צריכות להישאר בבית. "אנשי הקהילה מאוד חרוצים ורציניים, אבל יש להם בעיות קשות בחינוך", מסבירה אמון. "רובם לא יודעים קרוא וכתוב, ויושבים בבית. לכן, יהיה להם קל יותר להקים עסק בקייטרינג, למשל. ננסה למצוא להם עבודה".

בחירת הקורסים הללו נעשתה מטעמים פרקטיים. "רציתי שהנשים ילמדו מהר, ובקוסמטיקה גם קל להשיג עבודה", מסבירה אמון. "אפשר לעשות את זה בבית. לא צריך מקום מיוחד. באשר לקייטרינג - כל אחד אוהב מזון ויודע להכין משהו קל, ויש מה לעשות עם זה גם בתוך הקהילה".

שרף מספר, כי בתחילה נשקלה אפשרות של קורס עיצוב שיער או לימוד עברית. אך "אחרי בדיקות בשטח, הגענו לשני התחומים הללו, שהם אטרקטיביים עבורם. בגלל המסורתיות והנוקשות בקהילה, הבנות לא רוצות לצאת לפעילות מחוץ לרובע, ולכן את קורס הקוסמטיקה מקיימים בשיתוף אחת הנשים ממזרח ירושלים במתנ"ס בורג-לאקלאק (מגדל היונים), הנמצא בתוך הרובע, בסמוך לבתי התלמידות. נושאי הבישול של קורס הקייטרינג מועברים במלון נוטר-דאם, הנמצא חצי קילומטר מחוץ לחומה".

לדברי שרף, יועצי מט"י בדקו את הביקוש האפשרי למקצועות אלו במזרח העיר, והתברר כי אכן יש ביקוש גם לנושאי טיפוח וגם לעסקי מזון בחתונות ובארועים משפחתיים. "אנחנו עושים כאן דבר די חדשני", מסביר שרף. "בדרך כלל אנחנו מלמדים יזמות עסקית או מקצוע. כאן אנחנו משלבים בין יזמות לבין הכשרה מקצועית ספציפית".

בשלב זה מוקדם לקבוע, מה תהיה מידת ההצלחה של הקורסים. לדעת שרף, אם שליש מהלומדים יעבדו בעסק משלהם, "עשינו את שלנו". אמון סלים אומרת, שהלימודים עצמם מוסיפים לערך העצמי של האנשים, והיא אופטימית באשר להמשך.