בוטל מכרז הולכת הגז הטבעי; משרדי התשתיות והאוצר יקבעו את החלופה המועדפת

משרדי התשתיות והאוצר יחליטו בימים הקרובים מי תהיה החברה הממשלתית שתנהל מעתה ואילך את פרויקט הולכת הגז הטבעי. ישנה גם אפשרות שחברה פרטית תנהל את הפרויקט ותפקח עליו.

בכל מקרה, הכוונה היא לפרסם מכרז, במסגרתו יוקם קטע ההולכה הראשון על-ידי קבלן מבצע, שלא יהיה הבעלים, אלא ימסור למדינה את קטע ההולכה לאחר ביצועו. החלטות אלו צפויות להתקבל בעקבות החלטת ועדת המכרזים הממשלתית לעניין הפרויקט אמש (ב'), לפיה יש לבטל את המכרז הבינלאומי.

המדינה פרסמה לפני מספר שנים מכרז בינלאומי לביצוע כל פרויקט ההולכה, בהשקעה של כ-250 מיליון דולר, על-ידי יזמים פרטיים. למכרז הוגשה רק הצעה אחת - של קבוצה המורכבת מפז, אפריקה ישראל והחברה הבלגית טרקטבל.

אתמול החליטה ועדת המכרזים לבטל סופית את המכרז, אחרי שלא קיבלה את ערעורה של קבוצת פז-אפריקה על החלטה דומה קודמת שהתקבלה לפני שלושה שבועות. במסגרת הצעתה המחודשת הציעה פז-אפריקה לצרף לפרויקט את החברה הרוסית הגדולה, ITERA, במקום טרקטבל, שפרשה מנימוקים ביטחוניים.

לפני מספר שבועות, סירבה ועדת המכרזים לצרף לקבוצת פז-אפריקה את החברה הבריטית, בריטיש גז, כתחליף לטרקטבל, ופסלה את הצעת פז-אפריקה.

כעת, כאמור, האפשרות הבולטת העומדת על הפרק היא פרסום מכרז רק לגבי קטע מהפרויקט - מגזר (שליד רמלה) לאשדוד - בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים. במכרז כזה תוכל להשתתף גם פז-אפריקה ישראל.

בישיבת הוועדה סוכם אמש, כי בשבוע הבא יקוים דיון משותף בין משרדי האוצר והתשתיות ובו יוחלט על החלופה המועדפת. על-פי הצעתה של סגנית שר התשתיות, נעמי בלומנטל, יש להתרכז כעת בזירוז ההליכים הסטטוטוריים, ובמקביל, לבחור קבלן מבצע לקטע הראשון של הפרויקט.

הכוונה היא, שפרויקט ההולכה יגיע לכל אזורי הארץ, כדי לספק גז הן לתחנות הכוח של חברות החשמל והן למפעלי תעשייה ולמוסדות. גורמים במשק האנרגיה חוששים, כי ההחלטה שהתקבלה ע"י ועדת המכרזים אמש תביא שוב לעיכוב הגעת הגז הטבעי לתחנות הכוח של חברת החשמל, בשל הצורך לפתוח כעת מחדש בהליכי מכרז. הגז אמור לזרום בתחנות הכוח בגזר ואשדוד, בתחילת 2004, משדותיה של ספקית הגז ים תטיס מול חופי אשקלון.