קיבלו 3.2 מיליארד שקל

יותר מ-1,000 חשודים נחקרו עד כה בפרשת קניית התארים הפיקטיביים משלוחות אוניברסיטאות לטביה וברלינגטון בישראל. עשרות מהם המליצה המשטרה להעמיד לדין.

חקירת הפרשה, שמתנהלת במפלג ההונאה של משטרת תלאביב, נפתחה לפני שנה, בעקבות חשדות שעלו במהלך עבודתה של ועדה בינמשרדית על השימוש שעושים עובדי מדינה בשלוחות של אוניברסיטאות מחו"ל, שפועלות בארץ, להשגת תארים אקדמיים פיקטיביים, במטרה להגדיל את שכרם, ולקבל גמולי השתלמות.

בחודש נובמבר 2001 עצרה המשטרה את תא"ל (מיל') יוני שטריקס, נשיא חברת איי.אס.אי הבורסאית, ואת אברהם אבן- חן, מנהל החברה הבת מודום, המפעילות בישראל את שלוחות אוניברסיטאות לטביה וברלינגטון.

בחיפוש במשרדי החברות תפסו החוקרים רשימות של אלפי סטודנטים שרכשו, על-פי החשד, תארים אקדמיים תמורת אלפי דולרים, כל אחד. מאז, במשך שמונה חודשים, חקרה המשטרה רבים מהסטודנטים שברשימות המוחרמות.

החשוד הבכיר שמשך את מירב תשומת הלב היה אברהם בן- שבת, שנאלץ לפרוש מתפקידו כמזכ"ל הסתדרות המורים. זאת, לאחר שהתברר, כי רכש תארים ראשון ושני מאוניברסיטת לטביה, מבלי ללמוד ולו יום אחד. המשטרה המליצה להעמידו לדין. מלבדו, חקרה המשטרה שורה ארוכה של נבחרים ועובדי ציבור, בהם ח"כ יאיר פרץ מש"ס, ניצב אליק רון, עשרות מורים, אנשי קבע בצה"ל, עובדים במשרדי ממשלה ובכירים במס הכנסה.

בדו"ח סיכום החקירה שהגיש ראש צוות החקירה המשטרתי, פקד דודי בר, לבג"ץ, נטען, כי לשלוחת לטביה לא ניתן מעולם רשיון, ומסלולי הלימוד בה התנהלו ללא פיקוח. עוד נטען, כי השלוחה הציגה מצג כוזב. לפיו למדו הסטודנטים, לכאורה, שישה סמסטרים, בעוד שלמעשה למדו כחצי שנה.

עוד הסתבר, לכאורה, כי השלוחה נהגה לפנות לאנשי ציבור, חברי כנסת ומפקחים במשרד החינוך, כדי שיירשמו בעצמם ללימודים, ויהוו מקדמי מכירות לשלוחה. לאנשי הציבור שנרשמו, ניתנה הנחה ניכרת בשכר הלימוד, עד פטור מלא.

בין השאר נטען, כי השלוחה איפשרה לקבוצת סטודנטים לעבור 36 בחינות בתוך שבוע עד חודש, תוך הבטחה, כי יעברו את הבחינות. לאחר שעברו את מרתון הבחינות, פנו למנחה, וזה נתן להם עותק מעבודת הגמר, אותו הגישו כעבודת גמר. בכך, אומרת המשטרה, התמצו כל לימודיהם לתואר.

מהנתונים שהוגשו לבג"ץ עולה, כי הנזק למדינה ממתן הטבות לבוגרי שלוחות לטביה וברלינגטון מוערך ב-3.2 מיליארד שקל.